ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت شکارچيان پس از «قتل‌عام بزها در پارک ملی لار»

متخلفان سعی در فرار و رها کردن لاشه حيات وحش در منطقه داشتند که محيط‌بانان پارک ملی لار پس از عمليات تعقيب و گريز و تيراندازی هوايی، اين شکارچيان را متوقف و دستگير کردند.

نقی ميرزا کريمی، سرپرست پارک ملی لار از بازداشت پنج شکارچی غيرمجاز خبر داد که اقدام به شکار غيرقانونی در محدوده پارک ملی لار کرده بودند.

پستاندارانی از جمله کل و بز، آهو، خفاش انگشت دراز، قوچ و ميش ارمنی، خرس سياه، در وضعيت «آسيب پذير» طبقه‌بندی شده‌اند

نقی ميرزا کريمی، روز شنبه ۱۵شهريور در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: « روز چهارشنبه (۱۲شهريور) محيط بانان پارک ملی لار در زمان گشت و پايش، از حضور شکارچيان در منطقه مطلع می‌شوند و پس از اطلاع از اين موضوع و انجام بررسی‌های لازم به دقت وضعيت را زير نظر قرار دادند.»

او افزود: «متخلفان که متوجه هوشياری مأمورين اجرايی منطقه شده بودند، سعی در فرار و رها کردن لاشه حيات وحش در منطقه را داشتند که محيط بانان پارک ملی لار پس از عمليات تعقيب و گريز و تيراندازی هوايی اين شکارچيان را متوقف و دستگير کردند.»

سرپرست پارک ملی لار گفت: «لاشه‌های رها شده و موجود در خودرو شامل پنج رأس شکار شامل دو رأس بز، دو رأس بزغاله و يک رأس کلچه حدوداً دو ساله می‌شود که کشف و ضبط شد.»

ميرزا کريمی گفت: «دو راس بزغاله و يک راس کلچه شکارشده نه گوشت قابل توجهی دارد و نه برای تاکسيدرمی قابل استفاده است، بنابراين نوعی کشتار بی‌رحمانه است که بايد اشد مجازات شامل حبس و پرداخت ضرر و زيان برای متخلفان اعمال شود تا قدرت بازدارندگی داشته باشد.»

چند پستاندار از جمله گوزن زرد ايرانی، گورخر آسيايی، فک دريای خزر، نهنگ آبی و نهنگ باله‌ای نيز در معرض خطر انقراض هستند

در کمتر از صد سال گذشته، برخی از ارزشمند‌ترين گونه‌های جانوری در ايران مانند شير ايرانی و ببر مازندران به کلی منقرض شده‌اند.

طبق جدول منتشر شده توسط سازمان حفاظت محيط زيست ايران، اکنون وضعيت يوزپلنگ ايرانی در حالت بحرانی قرار دارد و چند پستاندار ديگر از جمله گوزن زرد ايرانی، گورخر آسيايی، فک دريای خزر، نهنگ آبی و نهنگ باله‌ای نيز در معرض خطر انقراض هستند. پستانداران ديگری از جمله کل و بز، آهو، خفاش انگشت دراز، قوچ و ميش ارمنی، خرس سياه، نيز در وضعيت «آسيب پذير» طبقه‌بندی شده‌اند.

اما به جز پستانداران، تعدادی از پرندگان، خزندگان، دو زيستان و ماهيان نيز در وضعيت بحرانی يا در معرض خطر انقراض قرار دارند. دال يا کرکس پشت سفيد، عقاب خالدار بزرگ، لاک‌پشت پوزه عقابی، تمساح مردابی، سمندر لرستانی، ماهی ازون برون و ماهی کپور وحشی جزو جاندارانی هستند که وضعيت آن‌ها بحرانی يا در حال انقراض تشخيص داده شده است.

سازمان حفاظت محيط زيست، علت انقراض گونه‌های مختلف جانداران و در معرض خطر قرار گرفتن آن‌ها را در سه دسته کلی «عوامل ناشی از توسعه و فعاليت‌های انسانی»، «عوامل طبيعی» و «عوامل ناشی از ضعف ساختار حفاظت» بررسی کرده است. در دسته «عوامل ناشی از توسعه و فعاليت‌های انسانی» چند عامل مختلف مسئول از ميان رفتن جانوران و زيستگاه‌های آن‌ها تشخيص داده شده‌‌اند.»

«جزيره‌ای شدن زيستگاه‌ها و جمعيت گونه‌ها»، «وجود سلاح‌های غير مجاز»، «حضور دام بيش از ظرفيت در زيستگاه‌ها» و «تجارت غير قانونی گونه‌های جانوری و اجزای آن‌ها»، همگی به طور مستقيم ناشی از فعاليت‌های انسانی و رعايت نکردن چارچوب‌های مربوط به توسعه پايدار است. در بخش عوامل طبيعی نيز شيوع انواع بيماری‌ها و خشکسالی‌های متناوب جزو مهم‌ترين عوامل تهديدکننده حيات وحش ايران هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mansour

    آخوند فقط پول می شناسد و دلالی بلد است. تولید ، صنعت و تکنولوژی در مغز کوچک اخوند جایی ندارد.بطور مثال در زمان شاه دیکتاتور  در فصل تخم ریزی ماهیان ، زاد و ولد حیوانات و تخمگذاری پرندگان شکار و صید کاملأ ممنوع  بود و سربازان رودخانه ها را تحت کنترل نسبی خوب داشتند و صیادان هم قادر به گذار دن دام و  حتی قلاب زنی و یا شار پرنده و حیوانات  نبودند.لذا قبل از انقلاب همیشه در رودخانه های شمال ایران ماهی و بچه ماهی یافت می شد و در کوه و  جنگل و صحرا هم پرنده ،چرنده و درنده بودند.ضمنا در زمان شاه رودخانه ها و نهر ها نیز گه گاه  لایروبی میشدند که همین  تمیز شدن بستر رودها خود کمک بزرگی برای انجام تخم ریزی و  افزایش ماهی بود. اما از اول انقلاب ،مسئولین بی سواد و نادان فقط  به فکر حجاب زنان هستند و هیچ نتیجه  چشم گیری هم تا کنون حاصلشان نشده  است،بجز افزوده شدن دختران جوان به خیل  معترضین  اجتماعی و اقتصادی در کشور.