ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بين‌الملل دو طرف‌ درگير در اوکراين را به جنايت جنگی متهم کرد

سازمان عفو بین‌الملل، جدایی‌طلبان نزدیک به روسیه و شبه‌نظامیان اوکراینی را که در کنار ارتش این کشور می‌جنگند، به جنایات جنگی در شرق اوکراین متهم کرد.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه تازه‌ای اعلام کرد نیروهای جدایی‌طلب در شرق اوکراین و نظامیان و شبه‌نظامیان اوکراینی دست به جنایات جنگی زده و روسیه نیز در تعارضات اوکراین دخالت کرده است.

نیروهای نظامی اوکراین در حال ترک شرق این کشور پس از آتش‌بس

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محققان سازمان عفو بین‌الملل پیش از اجرای آتش‌بس روز جمعه در اوکراین حاضر بوده و این گزارش را بر اساس شواهد به‌دست آمده منتشر کرده‌اند.

سلیل شتی، دبیرکل عفو بین‌الملل در این بیانیه که روز یکشنبه ششم سپتامبر در کی‌یف منتشر شد، آورده است: «همه طرف‌های درگير در بحران اوکراين نشان داده‌اند که نسبت به زندگی شهروندان غیرنظامی بی‌اعتنا و در قبال تعهدات بین‌المللی خود آشکارا بی‌توجه بوده‌اند.»

در این بیانیه تأکید شده است که نیروهای جدایی‌طلب شرق اوکراین شکنجه و قتل مرتکب شده‌اند و ارتش اوکراین نیز دست به بمباران‌های کور زده و گردان‌های داوطلب در کنار ارتش، نیروهای مخالف را مورد ضرب و شتم قرار داده‌ و آدم‌ربایی کرده‌اند.

این سازمان مدافع حقوق بشر از دولت اوکراین خواسته است تا پرونده‌ای را در پیوند با نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه از سوی نیروهای این کشور باز کند و مسئولان جنایات جنگی را به‌دست عدالت بسپارد.

سلیل شتی در بیانیه افزوده است: «در صورت عدم تحقیق عمیق و مستقل در این‌باره، این خطر واقعی وجود دارد که اوکراینی‌ها برای نسل‌ها آثار زخم‌های این جنگ را حفظ کنند.»

عفو بين‌الملل همچنین تصاويری ماهواره‌ای منتشر کرده که نشان می‌دهد روسيه تسليحات و مهمات به اوکراين می‌فرستد. در بیانیه آمده است: «[این تصاویر] به روشنی نشان می‌دهند روسیه در این بحران دخالت دارد، به‌ویژه دخالت مستقیم با حمایت از جدایی‌طلبان در شرق اوکراین.»

به‌گفته عفو بین‌الملل، روسیه باید هجوم ارسال سلاح و دیگر منابع به شورشیانی که دست به «نقض فاحش حقوق بشر» می‌زنند را متوقف کند.

سلیل شتی گفته است: «این تصاویر ماهواره‌ای، اطلاعات جمع‌آوری شده از سربازان دستگیرشده روسی در داخل اوکراین و گفته‌های شاهدان عینی نشان می‌دهند که سربازان و خودروهای نظامی روسیه، از مرز گذشته‌اند و شکی باقی نمی‌گذارند که موضوع به درگیری‌های مسلحانه بین‌المللی مربوط است.»

کشورهای غربی روسیه را متهم می‌سازند که به جدایی‌طلبان شرق اوکراین کمک نظامی ارسال می‌کند اما روسیه این اتهام را رد می‌کند.

پس از گفت‌وگوهای مقدماتی در مینسک، از ساعت ۱۸ (به وقت اروپای مرکزی) روز جمعه پنجم سپتامبر آتش‌بس در اوکراین برقرار شد.

جنگ در شرق اوکراین به گفته کمیساریای عالی کمک به آوارگان سازمان ملل، بیش از یک میلیون نفر را در به در کرده است. به گفته این کمیساریا، نزدیک به ۸۱۴هزار نفر از این آوارگان به روسیه گریخته‌اند و ۲۶۰هزار نفر دیگر به مناطق مجاور کانون درگیری از جمله بلاروس، مولداوی یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا پناه برده‌اند.

بنا بر آخرین آمار سازمان ملل، در درگیری‌ طرفین در شرق اوکراین از شش ماه پیش تاکنون، بیش از دو هزار و ۶۰۰نفر جان خود را از دست داده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا

    این سازمان نفرات و تجیزاتی که غرب به اوکراین می ده رو اشاره نکرد !کشتار اودسا رو ندید !اینکه غرب بخواد مردم یک کشور برادر کشی کنند جنایات جنگی نیست !گیرم که روسیه هم نیرو فرستاده،آیا روستبارهای و اوکراینی هم اینقدر با هم غریبه بودند که باید بینشون جنگ راه بیفته و برادرکشی بشه !این بشار اسد بدبخت مگه نمیگفت که من دارم با ترورسیتها میجنگم و کسی بهش توجه نمی کرد ،چون در اردوگاه غرب نبود باید امریکا از کیلومترها دورتر به مخالفش سلاح بدن و اون رو جنایتکار بدونه ولی روسیه حق نداره از هم نژاداش که درست بغل گوشش هستند دفاع کنه !انتخابات سوریه درست نیست هرچند 60 درصد مردم در اون شرکت کنند ولی انتخابات اوکراین درسته هرچند روستبارهایی که سالیان سال اونجا بودند اون رو قبول نکنند !خلاصه هرکی با ما نیست برعلیه ماست !حکومتهای فاسد عربستان و بحرین و قطرکه زنها اجازه رانندگی ندارند ضد بشری نیستن ولی حکومت خودکامه ایران ضد بشریه! من بسیجی با طرفدار نظام حکومتی ایران نیستم ولی غرب زده هایی ایرانی به هرسازی که غرب می زنه می رقصن و منطقی رو قبول نمیکنن رو برنمی تابم !

  • زکریا رازی

    این اولین بار است که من میبینم سازمان عفو بین الملل موضع سیاسی میگیرد و فراموش میکند که یک ارگان غیر سیاسی است. این ارگان هیچ زمانی در رابطه با حمایت آمریکا از جنایات اسرائیل آمریکا را متهم نکرده است ولی حالا سخن گوی غیر رسمی پیمان ناتو شده است . عجبا!!!