ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال حراج آثار پرویز تناولی به بهانه پالایش موزه امام علی

شهرداری تهران اعلام کرده موزه‌هایش را از برخی آثار هنری «پالایش» می‌کند. در این میان بیم آن می‌رود که به این بهانه آثار پرویز تناولی، مجسمه‌ساز برجسته به حراج گذاشته شود.

شهرداری تهران اعلام کرده موزه‌هایش را از برخی آثار هنری «پالایش» می‌کند. در این میان بیم آن می‌رود که به این بهانه آثار پرویز تناولی، مجسمه‌ساز برجسته به حراج گذاشته شود.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری که موزه‌های هنرهای ایرانی،‌ عکس‌خانه‌ شهر، هنرهای دینی امام علی، خانه‌موزه‌ دکتر سندوزی، خانه‌موزه‌ علی شریعتی، خانه‌موزه‌ مطهری و خانه‌موزه‌ چمران را در اختیار دارد، اعلام کرده است که قصد دارد زیر نظر کارشناسانی این موزه‌ها را از برخی آثاری که با روح موزه مطابقت ندارند پالایش کند. برخی از آثار پرویز تناولی در موزه امام علی در تهران نگهداری می‌شوند.

پرویز تناولی، مجسمه‌ساز سرشناس ایرانی در کارگاهش

شهرداری تهران در سال ۱۳۸۲، ۶۰ مجسمه و خانه پرویز تناولی را در دو قرارداد مجزا خریده‌ بود با این هدف که موزه‌ای به نام او بسازد. موزه ساخته شد، اما پنج ماه بیشتر دوام نیاورد. شهرداری مجسمه‌ها را به انبارهایش منتقل کرد و خانه خالی ماند. تناولی به دادگاه شکایت کرد، خانه‌اش را پس گرفت، اما اکنون شهرداری آثار را پس نمی‌دهد.

دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۲ با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی معلوم شد که مأموران شهرداری به خانه پرویز تناولی یورش برده‌اند و ۱۱ مجسمه‌ از میان آثار او را مصادره کرده‌اند و در این میان برخی از مجسمه‌ها هم آسیب دیده‌اند. مجسمه‌های آسیب‌دیده عبارت بودند از «دیوارهای ایران»، «یادبودی برای فرهاد کوه‌کن» و «شیرین و فرهاد». این ۶۰ اثر به موزه امام علی انتقال پیدا کردند که به «هنرهای دینی» اختصاص دارد.

موزه امام علی در تهران، ویژه هنر مذهبی

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اعلام کرده که با پالایش موزه امام علی قصد دارد آثار این موزه را تفکیک کند و آن‌ها را با روح موزه تطبیق دهد.

در این مدت، در خرداد ماه مدیریت موزه امام علی تغییر کرد و صفا فاضلی به جای امیر عبدالحسینی به ریاست این موزه منصوب شد. احتمال داده می‌شود که در پرتو تغییر مدیریت موزه و پالایش موزه‌های شهرداری از برخی آثار هنری ناهمخوان، ۶۰ اثر پرویز تناولی که در تملک شهرداری قرار گرفته و در این موزه نگهداری می‌شود، به حراج گذاشته شود.

اصغر کفشچیان مقدم، پژوهشگر هنرهای تجسمی به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفته است: «فکر می‌کنم هدف مدیران موزه‌ امام علی از پالایش آثار موزه، فقط حذف آثار تناولی از گنجینه‌ این موزه باشد.»

دیوار، اثر پرویز تناولی

برای پالایش موزه‌ها یک شورای کارشناسی هم تشکیل شده. اما اختیارات این شورا محدود است و تصمیم نهایی را مدیران موزه‌ها می‌گیرند.

به گفته ابراهیم حقیقی، طراح سرشناس ایرانی و یکی از اعضای شورای کارشناسی پالایش موزه‌ها: «ما - اعضای شورای پالایش - آثار را نگاه و بررسی می‌کنیم و آن‌ها را از هم تفکیک می‌کنیم، اما خبر نداریم قرار است با آثار چه شود؟ما فقط وظیفه‌ بازشناسی و تفکیک را به عهده داریم.»

پرویز تناولی در خرداد ماه سال جاری در نامه‌ سرگشاده‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نوشته بود: «مطابق قوانین مدنی و عرفی و شرعی این آثار متعلق به اینجانب است و باید بازگردانده شود. تا عمر دارم این امر را دنبال می‌کنم و پس از آن از فرزندانم خواهم خواست آن را پیگیری کنند و حق را به حق‌دار بازگردانند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    گفتگوی پرویز تناولی با تابناک آقای تناولی احتمالا شهرداری تهران با توجه به مفاد قرارداد فی‌مابین ادعا می‌کند که مالکیت این آثار را در اختیار دارد، دراین‌باره چه پاسخی دارید؟ ببینید قراردادی بین من و شهرداری برای تبدیل خانه‌ام به موزه بسته شده بود، این قرارداد باید ‌سال‌به‌سال تمدید می‌شد و قرارداد خرید بیع نبوده است بعد هم کل ماجرا یعنی این‌که شهرداری تهران خانه من را به موزه تبدیل کند منتفی شده، اگر شهرداری خرید قطعی کرده بود نیازی نبود که ‌سال‌به‌سال تمدید شود. من هم پول همه مجسمه‌ها و خانه را مدت‌ها پیش به شهرداری برگرداندم. حرف من درباره ارزش مالی این آثار نیست، اینها ارزش مالی ندارند، اینها شناسنامه عمر من هستند. تعداد این مجسمه‌ها روزبه‌روز درحال کم شدن است، من نگران آثارم هستم، چقدر باید بگویم که حداقل به من بگویید آثارم کجاست، یک‌بار آنها را ببینم. http://www.tabnak.ir/fa/news/387498/%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D8%B1%D8%AB%D9%82%DB%8C%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA%D9%88%D8%B6%DB%8C%D8%AD-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C

  • سعید

    پولش رو گرفته و فروخته. دیگه مالکیتی بر آثار نداره