ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در برنامه نود:

نام ۱۰ «بازیکن متخلف» علنی شد

دوشنبه‌شب، هجدهم شهریورماه در برنامه فوتبالی ۹۰، اسامی ۱۰ بازيکن از بازیکنانی که کارت معافيت از خدمت آنها مشکل داشته و از سوی سازمان نظام وظيفه باطل شده است، اعلام شد.

وضعیت جعل کارت‌های پایان خدمت، معافیت به دلایلی چون نابینایی، بیماری و حتی طلاق صوری پدر و مادر، همچنان از حاشیه های داغ فوتبال ایران است.

دوشنبه‌شب، هجدهم شهریورماه در برنامه فوتبالی ۹۰ از شبکه سه تلویزیون ایران، اسامی ۱۰ بازيکن که کارت معافيت از خدمت آنها مشکل داشته و از سوی سازمان نظام وظيفه باطل شده است، اعلام شد.

طبق اعلام سازمان لیگ، این بازیکنان حق حضور در تیم‌های نظامی را هم ندارند و باید به خدمت سربازی بروند.

بر اساس گزارش عادل فردوسی‌پور، مجری برنامه ۹۰، اسامی این ۱۰ بازیکن علیرضا ابراهیمی، علی پورخسروانی، سینا عشوری، مهدی محمدزاده، محمدحسین مهرآزما، آرمان شهدادنژاد، حامد زمانی، مهربان عیسی پوران، رضا طاهری و فرهاد سالاری‌پور است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خبری کوتاه نوشته که پیش از این اعلام شده بود کارت پایان خدمت سعید حلافی و بختیار رحمانی باطل شده است و این بازیکنان هم باید به خدمت سربازی بروند. به این ترتیب نام ۱۲ نفر علنی شده است. سازمان نظام وظیفه پیش از این اعلام کرده بود کارت معافیت ۱۳ بازیکن باطل شده است.

طبق اعلام سازمان لیگ، این بازیکنان حق حضور در تیم‌های نظامی را هم ندارند و باید به خدمت سربازی بروند.

به گزارش دو خبرگزاری مهر و تسنیم، سعید حلافی با اشاره به بحران کاری خود پس از باطل شدن کارت معافیت اش در برنامه ۹۰ گفت: «من دو ماه است که خانه‌نشين شده‌ام. سه خانواده را نان می‌دهم. چرا فقط من بايد محروم شوم.»

در این برنامه، غلامرضا بهروان، رئيس کميته مسابقات سازمان ليگ فوتبال ایران هم حضور داشت و گفت: «در فهرست ارائه شده به سازمان نظام وظیفه، مدارک نابينايی، فلجی، مشکلات نخاعی، تکرر ادرار، وضعيت استخوان، وضعيت گوارشی و ريه وجود داشت. انواع و اقسام مشکلات برای گرفتن کارت معافيت وجود دارد.»

عادل فردوسی‌پور، مجری برنامه ۹۰

حميد صدرالسادات، رئيس سازمان نظام وظيفه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، با آمدن روی خط آزاد برنامه ۹۰، با شمردن انواع و اقسام بيماری‌هايی که باعث معافيت بازيکنان شده است، به شماری از این بازکنان که با وجود بیماری اعلام شده، در رقابت های جام جهانی فوتبال هم شرکت کرده‌اند اشاره کرد و گفت: «به طور جدی کار را دنبال می‌کنيم. رسيدگی فرايند خاص خود را دارد. ابتدا بايد افراد را دعوت کنيم تا بعد مدارک را بياورند و مراحل بعدی. اينها زمان بر است.»

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه «تنها به اسناد و مدارک تکیه می‌شود»، گفت: «برای ما فرقی نمی‌کند که بازیکن خیلی مشهور باشد یا نباشد و یا این‌که در تیم ملی بازی کرده باشد یا خیر.»

رئیس سازمان نظام وظیفه ناجا همچنین در پاسخ به چگونگی صدور معافیت پزشکی برای برخی فوتبالیست‌ها به دلیل عوارض بینایی و کم بینایی گفت: «به طور کلی دلیل نمی‌شود کسی که کارت معافیت برای مشکل کم‌بینایی دارد الزاماً نتواند فوتبال بازی کند، چراکه بازی کردن یا نکردن وی دیگر به ما مربوط نمی‌شود و به سازمان مربوطه ارتباط پیدا می‌کند.»

عادل فردوسی‌پور خطاب به صدرالسادات، در پی طرح این پرسش که چطور بازيکنی که معافيت نابينايی، کم بينايی يا مشکلات نخاعی گرفته بوده الان می‌تواند بازی کند، گفت: «بدون وجود يک باند در شورای پزشکی يا در بخش‌های ديگر، امکان چنين چيزی وجود ندارد.»

رئيس سازمان نظام وظيفه نیز در پاسخ گفت: «خواهشاً از گمانه زنی دور شويد و اجازه دهيد موضوع کاملا بررسی شود...  وقتی نتيجه مشخص شد آن وقت قضاوت کنيد. موضع ما اين است که اگر تخلفی در هر سطحی صورت گرفته باشد، بايد برخورد صورت بگيرد. اين موضوع زمان می‌برد و الان هم در حال بررسی موضوع هستيم.»

چند معافیت پزشکی

در ادامه برنامه ۹۰، دو تن از بازکنان فوتبال که کارت معافیت آنان از خدمت نظام وظیفه، باطل شده است روی خط آزاد برنامه آمدند و نکاتی را مطرح کردند.

وضعیت نظام وظیفه ۹۵ فوتبالیست در حال بررسی است و کارت معافیت ۱۳ نفر باطل شده است.

حامد زمانی، درباره نحوه دریافت کارت معافيت خود از خدمت نظام گفت: «معافيت من برای مشکل کمرم بود. در سال ۸۵ - ۸۶ به تيم پاس تهران رفتم و دو سال در اين تيم بودم. من می‌توانستم خودم را در تيم پاس سرباز کنم، ولی کمرم مشکل داشت و بعد از تشکيل کميسيون پزشکی و انجام معاينات لازم، معاف شدم.»

وی درباره اينکه چطور بعد از مشکل کمرش توانسته فوتبال بازی کند، گفت: «من به چند پزشک مراجعه کردم. دکتر طباطبايی به من گفت که بايد فوتبال را کنار بگذارم. بعد از آن پيش فردی به نام حاج آقا آستانه در شهر ری رفتم. او يک جورهايی دکتر خانگی است که خدا را شکر با روغن، خرما و مواردی مثل اينها کمرم را بهتر کرد. الان هم ديسک کمر دارم ولی مشکلم کمتر شده است. به خاطر همين مشکل، از دقيقه ۶۰ به بعد تعويض می‌شدم.»

محمدحسين مهرآزما هم ديگر بازيکنی بود که روی خط تلفنی برنامه آمد و گفت: «هشت سال پيش ديدم که معافيت پرانتزی پا شامل حال من می‌شود و رفتم اين معافيت را گرفتم. حالا بعد از هشت سال می‌گويند معافيت من اشکال دارد. من در آن زمان نيازی به کارت معافيت برای فوتبال نداشتم. آن موقع من آدم معروفی نبودم. الان هم پای من پرانتزی است. نکته جالب اينکه اگر پنج سال از گرفتن کارت معافيت از خدمت بگذرد، ديگر نمی‌توان کارت را باطل کرد. برای من هشت سال گذشته ولی امسال اين قانون را عوض کرده‌اند. امروز هم با يک سری مدارک به نظام وظيفه رفتم و مرا بازجويی کردند که چطور معافيت گرفته‌ام. خودشان هم فهميدند که معافيتم درست بوده است.»

بررسی وضعیت نظام وظیفه ۹۵ فوتبالیست

روز ۱۵ شهریورماه سال جاری، سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی، با انتشار یک اطلاعیه‌، اعلام کرد که وضعیت نظام وظیفه ۹۵ فوتبالیست در حال بررسی است و کارت معافیت ۱۳ نفر باطل شده است.

ادعاهای مطرح شده درباره جعلی بودن کارت پایان نظام وظیفه بعضی از بازیکنان فوتبال از زمانی قوت گرفت که مشخص شد برخی از آنان از معافیت‌های پزشکی یا معافیت‌های تحصیلی غیرواقعی استفاده کرده‌اند.

در پی این ماجرا، سازمان لیگ فوتبال ایران حضور این بازیکنان در مسابقات را تا زمان مشخص شدن وضعیت معافیت‌شان ممنوع کرد.

باشگاه‌هایی که به دنبال این جریان، امکان استفاده از برخی بازیکنان‌شان را از دست دادند، به این تصمیم سازمان لیگ معترض شده‌اند. این باشگاه‌ها معتقدند که وضعیت معافی بازیکنان باید پیش از عقد قراردادشان با باشگاه‌ها مشخص می‌شد.

وزیر ورزش و جوانان ایران در واکنش به افشای جعلی بودن کارت پایان نظام وظیفه برخی بازیکنان فوتبال گفت که «دامن زدن به بی‌اخلاقی»‌ در ورزش اثرات سوئی دارد که باید به آن توجه کرد.

محمود گودرزی اضافه کرد: «زمانی که تخلفی در ورزش رخ می‌دهد، به جای آنکه سراغ خاطی‌ها برویم، به صورت جهت‌دار به سمت کسانی می‌رویم که دخیل نیستند. به عنوان مثال صدور کارت‌های پایان خدمت جعلی در بین بازیکنان فوتبال یک اقدام غیر‌اخلاقی بوده که رخ داده است.»

وزیر ورزش منشاء این اتفاق را در حوزه نظام وظیفه می‌داند و معتقد است که باید متخلفان را در آنجا شناسایی و مجازات کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    کارت بقیه بازیکنان را هم باطل و فوتبال را تعطیل کنند تا خیال حکومت داعشی راحت شود!!

  • farid

    این بازیکنان معلول بوده اند. بروند دنبال علت و فساد در نظام وظیفه را پیگرد باشند.