ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«افزایش ۵۰ درصدی اعدام‌ها در ایران، در نیمه نخست شهریورماه»

نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران با انتشار گزارشی اعلام کرد که اعدام‌های نیمه نخست شهریورماه سال جاری در ایران در مقايسه با مدت مشابه در سال قبل، ۵۰ درصد رشد داشته است.

نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران با انتشار گزارشی اعلام کرد که اعدام‌های نیمه نخست شهریورماه سال جاری در ایران در مقايسه با مدت مشابه در سال قبل، ۵۰ درصد رشد داشته است.

حکومت ايران در مردادماه سال جاری نیز دست‌کم ۳۵ نفر را اعدام کرد

به‌گزارش این نهاد مدافع حقوق بشر، طی دو هفته نخست شهريورماه سال ۹۳ دست‌کم ۳۲ نفر در ايران اعدام شده‌اند که از اين بين دو نفر زن و ۳۰ نفر ديگر مرد بوده‌اند.

این گزارش همچنين می‌افزاید حکم ۲۰ نفر از ۳۲ نفر اعدام شده به‌شکل مخفی يعنی بدون اعلام رسمی از سوی نهادهای قضائی يا انتظامی اجرا شده و تنها ۱۲ اعدام توسط خبرگزاری‌های دولتی گزارش شده‌اند.

طبق این آمار، چهار اعدام در برابر دیدگان مردم انجام شده و از اعدام‌شدگان ۲۰ تن به اتهام حمل يا نگهداری مواد مخدر و هشت نفر به اتهام قتل محکوم شده بودند. از اتهام بقيه اعدام‌شدگان نيز اطلاعی در دست نيست.

بیشترین اعدام‌ها در این بازه زمانی، بندرعباس با ۱۴ اعدام و کمترین اعدام بوشهر و ارومیه با یک اعدام بوده‌اند.

این در حالی است که آمار اعدام‌ها در دو هفته نخست شهريورماه سال ۹۲، ۱۳ مورد بوده است.

این گزارش می‌افزاید، حکومت ايران در مردادماه سال جاری نیز دست‌کم ۳۵ نفر را اعدام کرد که همه آن‌ها مرد بودند. از این اعدام‌ها ۱۶ مورد از سوی رسانه‌های وابسته به حکومت يا دستگاه قضايی - انتظامی اعلام شد و ۱۹ مورد نيز به‌طور مخفيانه صورت گرفت.

هشت مورد از اعدام‌های مردادماه در برابر دیدگان مردم انجام شد.

ماده شش از اصل دوم ميثاق بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی می‌گويد: «در کشورهايی که مجازات اعدام لغو نشده است، صدور حکم اعدام مجاز نيست مگر در مورد مهم‌ترين جنايات طبق قانون زمان ارتکاب جنايت، که آن‌هم نبايد با مفاد اين ميثاق و کنوانسيون‌های مربوط به جلوگيری و مجازات جرم کشتار دسته‌جمعی (ژنوسايد) مغايرت داشته باشد. اجرای اين مجازات مجاز نيست مگر به‌موجب حکم قطعی صادر از دادگاهی صالح.»

جمهوری اسلامی ايران تاکنون پروتکل اختياری اين پیمان را که خواهان لغو مجازات اعدام است، امضا نکرده است و به‌رغم هشدارهای بين‌المللی درباره توقف مجازات اعدام و فقدان استانداردهای محاکمه عادلانه، همچنان به‌صورت علنی و غيرعلنی، بسیاری از مجرمان و متهمان را اعدام می‌کند.

ايران پس از کشور چين بیشترین تعداد اعدام‌ها در جهان را دارد اما به نسبت جمعيت آن در رتبه نخست قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.