ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جان کری: ائتلاف علیه داعش به معنای جنگ نیست

ده کشور عربی آمادگی خود را برای پیوستن به ائتلاف ضد داعش اعلام کرده‌اند. سازمان «سیا» شمار نفرات «دولت اسلامی» در سوریه و عراق را ۲۰ تا ۳۱ هزار و پانصد نفر تخمین می‌زند.

ده کشور عربی آمادگی خود را برای پیوستن به ائتلاف ضد داعش اعلام کرده‌اند. سازمان «سیا» شمار نیروهای داعش در سوریه و عراق را ۲۰ تا ۳۱ هزار و پانصد نفر تخمین می‌زند.

سازمان سیا گمان می‌برد که تعداد شبه‌نظامیان داعش در سوریه و عراق بین ۲۰ هزار تا ۳۱ هزار و پانصد نفر باشد. سخنگوی سرویس امنیتی خارجی آمریکا می‌گوید تاکنون تخمین زده می‌شد که این رقم ۱۰ هزار نفر است. این آمار بر گزارشی امنیتی استوار است که در فاصله ماه مه تا اوت ۲۰۱۴ تهیه شده است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با نمایندگان کشورهای عربی در جده، به شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» گفت که مقابله با «داعش» جنگ نیست بلکه ماموریتی ضد ترور همانند آن چیزی است که علیه القاعده در افغانستان یا پاکستان انجام گرفت.

قرار است کویت، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر، بحرین، عمان، مصر، اردن و لبنان، علاوه بر ادای سهم در مقابله با «تهدیدات تروریستی»، نظارت بر نقل و انتقالات مالی داعش و یارگیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید در «دولت اسلامی» را تشدید کنند.

اما بحث در میان این کشورها برای مشارکت نظامی علیه داعش هنوز جریان دارد. به نظر می‌رسد گسترده شدن «ائتلاف ضد داعش» از همان آغاز، دشواری‌های اجرایی خود را نشان داده باشد. توضیحات تکمیلی جان کری، خویشتن‌داری کشورهای عربی، مخالفت ترکیه و موافقت محتاطانه فرانسه و بریتانیا شاهدی بر این مدعاست.

ترکیه؛ مخالف حملات هوایی

ترکیه با استفاده از پایگاه‌های نظامی خود برای حملات هوایی علیه داعش در سوریه یا عراق مخالفت کرد. استفاده از این پایگاه‌ها در صورت گسترش یافتن حملات هوایی علیه داعش لازم است.

اوباما در تشدید حملات هوایی علیه مواضع داعش از حمایت «مشروط» بریتانیا و فرانسه برخوردار خواهد بود. دولت آلمان تاکید کرده که در عملیات هوایی مشارکت نمی‌جوید.

پایگاه‌های نظامی ترکیه، حملات هوایی آمریکا را تسهیل می‌کنند زیرا دسترسی به اهداف مورد نظر در عراق یا سوریه از طریق آنها سریع‌تر خواهد بود. در حال حاضر هواپیماهای آمریکایی، از عرشه ناو هواپیمابر «جرج بوش» در خلیج فارس به پرواز در می‌آیند.

روز پنجشنبه ۱۱ سپتامبر، وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون»، بدون ذکر جزییات، اعلام کرد که جنگنده‌های آمریکایی به زودی از اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق حرکت خواهند کرد.

عرشه ناو هواپیمابر «جرج بوش پدر» در خلیج فارس

وزیر خارجه فرانسه، لوران فابیوس موافقت کشورش با مشارکت در حملات هوایی را اعلام کرده اما در عین حال خواستار یک ماموریت قانونی در این زمینه شده است.

موضع بریتانیا در این زمینه ناروشن است. به تاکید یک سخنگوی دولتی، دیوید کامرون، مشارکت کشورش در حملات هوایی علیه داعش را منتفی ندانسته اما فیلیپ هموند، وزیر خارجه بریتانیا گفته که این کشور در بمباران‌ها حضور نخواهد داشت.

جنگنده‌های تورنادوی انگلیسی که در کمک‌رسانی به اقلیت ایزدی در ارتفاعات سنجار مشارکت داشتند، در حال حاضر در قبرس مستقرند.

تهدید دولت سوریه

روزنامه دولتی «الثوره» چاپ دمشق می‌نویسد که دولت سوریه اجازه حملات هوایی ‌آمریکا به مناطقی در این کشور را نمی‌دهد. وزیر صلح و آشتی سوریه، علی حیدر هرگونه عملیاتی در سوریه بدون موافقت دولتی، تهاجمی علیه این کشور تلقی می‌شود: «حمله هوایی آمریکا در سوریه می‌تواند اولین جرقه آتش در منطقه باشد.»

روسیه با گسترش حملات هوایی آمریکا به قلمرو سوریه مخالفت کرده و آن را نقض حاکمیت این کشور خوانده است. وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای در روز پنجشنبه ۱۱ سپتامبر تاکید کرد که این کار بدون تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل، «اقدامی مهاجمانه و نقض حقوق بین‌الملل» خواهد بود.

داعش یک سوم خاک سوریه را در اختیار دارد و ارتش سوریه نیز با «دولت اسلامی» در حال نبرد است. نیروی هوایی سوریه در هفته‌های گذشته زنجیره‌ای از مواضع داعش را بمباران کرده است. با این همه، شبه نظامیان داعش توانسته‌اند بسیاری شهرها و همچنین پایگاه نظامی «ال‌طبقه» در رقه را به کنترل خود در آورند.

پس از اعلام استراتژی اوباما علیه داعش، عنوان شد که ژنرال بازنشسته جان آلن، هماهنگ‌کننده ماموریت بین‌المللی علیه «دولت اسلامی» خواهد بود. ژنرال آلن در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸، معاون فرماندهی نیروهای آمریکایی در استان انبار عراق بود. او در آن زمان جبهه مقاومت سنی‌ها علیه شبکه القاعده را سازماندهی می‌کرد.

ژنرال آلن از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ سرفرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان را بر عهده داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.