ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار گزارشگران بدون مرز: جان دست‌اندرکاران سايت مجذوبان نور در خطر است

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای نگرانی عميق خود را از وضعيت بازداشت و سلامت روزنامه‌نگاران و وب‌نگارانی که با وجود بيماری از درمان لازم محروم شده‌اند، اعلام کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای نگرانی عميق خود را از وضعيت بازداشت و سلامت روزنامه‌نگاران و وب‌نگارانی که با وجود بيماری از درمان لازم محروم شده‌اند، اعلام کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز، ايران را يکی از سرکوبگرترين کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی می‌داند

رضا انتصاری، حميدرضا مردادی، مصطفی عبدی، کسری نوری و افشين کرم‌پور، روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران همکار سايت مجذوبان نور، سایت نزدیک به دراویش گنابادی، و وکلای زندانی آن‌ها امير اسلامی، فرشيد يداللهی، مصطفی دانشجو و اميد بهروزی از تاريخ ۹ شهريورماه در اعتراض به وضعيت بازداشت خود در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند. گزارشگران بدون مرز وضعيت سلامت برخی از آن‌ها را «وخيم» توصيف کرده است.

اين فعالان رسانه‌ای در پی يورش وزارت اطلاعات از تاريخ ۱۰ تا ۱۳ شهريورماه ۱۳۹۰ در شهرهای مختلف ايران از جمله، تهران و شيراز بازداشت شدند و در تاريخ ٢٢ تيرماه ١٣٩٢ از سوی شعبه ١۵ دادگاه انقلاب اسلامی، به هفت تا ۱۰ سال زندان محکوم شدند. آن‌ها هم‌اکنون در زندان‌های اوين و نظام شيراز زندانی هستند.

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است برخی از آن‌ها از جمله رضا انتصاری، مصطفی دانشجو، حميدرضا مردادی و افشين کرم‌پور به شکل جدی بيمار و بارها در زندان دچار عارضه‌های مختلف شده‌اند. با اين حال همچنان از درمان لازم، محروم و مقامات قضائی و امنيتی زندان به‌ندرت به آن‌ها اجازه بستری شدن در بيمارستان را می‌دهند.

رضا معينی، پژوهشگر دفتر ايران و افغانستان گزارشگران بدون مرز در اين‌باره گفت: «در حالی‌که تصاوير علی خامنه‌ای رهبر حمهوری اسلامی، که در بيمارستان بستری است، در همه رسانه‌های جهان منتشر شده است، بسياری از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در ايران از درمان محروم هستند.»

وی با بیان این‌که «سلامت و جان آن‌ها در سکوت و بی‌تفاوتی در خطر قراردارد»، افزود: «رعايت حق سلامت زندانيان يکی از وظايف نظام است. اهمال در اين اصل بنيادين به معنای ارتکاب جرم عدم همياری با انسان در خطر است.»

این سازمان مدافع حقوق فعالان رسانه‌ها در جهان يادآور شده است که بنا برميثاق بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی که ايران يکی از امضاکنندگان آن است، محروم کردن از درمان پزشکی می‌تواند نقض ممنوعيت شکنجه و رفتار ظالمانه ، ضدانسانی و يا تحقيرآميز محسوب شود. ميثاق بين‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حق همگان را برای بهره‌مند شدن از امکانات بهينه پزشکی تضمين می‌کند.

افزون بر آن، در مجموعه موازين تصویب‌شده از سوی نهادهای سازمان ملل درباره رفتار با بازداشت‌شدگان و زندانيان، برای بيمارانی که نياز به درمان ويژه دارند، انتقال به اماکن نگاهداری ويژه يا به بيمارستان‌ها پيش‌بينی شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز، ايران را يکی از سرکوب‌گرترين کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی می‌داند. در رتبه‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۴، ایران در ميان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.