ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ده درصد بی‌سوادان تهران کودکان کار هستند

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش تهران می‌گوید از بین ۱۱۶ هزار نفری که در سرشماری ۱۳۹۰ در تهران بی‌سواد شناخته شده‌اند، ده درصد از کودکان کار هستند. تعداد واقعی می‌تواند بیش از این باشد.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش تهران می‌گوید از بین ۱۱۶ هزار نفری که در سرشماری سال ۱۳۹۰ در تهران بی‌سواد شناخته شده‌اند، ده درصد را کودکان کار تشکیل می‌دهند. او اضافه می‌کند که تعداد واقعی می‌تواند بیش از این باشد.

آیت جعفری می‌گوید برای آموزش کودکان کار در گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است. جعفری دلیل عدم حضور این افراد در فضای آموزشی را بی‌سرپرستی آنها یا اعتیاد خانواده‌هایشان عنوان کرده و گفته است: «در صدد تشکیل کارگروهی با هماهنگی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران هستیم تا در شیفت مخالف مدارس یک یا چند کلاس درس را به آموزش این کودکان اختصاص دهیم.»

او می‌گوید با کارفرمایان این کودکان مذاکره خواهد شد تا اقدامی برای سواد‌آموزی آنها انجام گیرد. این در حالی است که به کارگماردن افراد زیر ۱۵ سال، طبق قانون کار ایران ممنوع است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران، شمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در سال ۹۳-۹۲ را ۶ هزار نفر اعلام کرده و افزوده است: «هنوز این آمار ‌آنالیز نشده که معلوم شود چه تعداد از این کودکان مهاجرت کرده یا وارد بازار کار شده‌اند.»

بخش قابل توجهی از کودکان کار را فرزندان خانواده‌های مهاجر افغان تشکیل می‌دهند. آنها به دلیل نداشتن شناسنامه و اقامت غیرقانونی، امکان رفتن به مدرسه را ندارند.

جعفری گفته که در این زمینه موانع قانونی وجود دارد و تا زمانی که هویت یک کودک مشخص نشود نمی‌‌توان او را تحت آموزش قرار داد یا کارنامه تحصیلی برایش صادر کرد. او افزوده که این کودکان می‌توانند در کلاس‌های سواد‌آموزی به عنوان مستمع آزاد حاضر شوند اما از آنها امتحان گرفته نمی‌شود!

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.