ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دسترسی دوباره کاربران ایرانی به «یاهو مسنجر»

شرکت یاهو، یک سال پس از حذف نام ایران از برخی از سرویس‌های خود، دسترسی کاربران ایرانی را برای بازکردن حساب جدید و یاهو مسنجر فراهم کرده است.

شرکت یاهو، یک سال پس از حذف نام ایران از برخی از سرویس‌های خود، دسترسی کاربران ایرانی را برای بازکردن حساب جدید و سرویس پیام‌رسان سریع این شرکت (یاهو مسنجر) فراهم کرده است.

در شرایط جدید، کاربران ایرانی قادر خواهند بود که «یاهومسنجر» را روی وب سایت یاهو دانلود کنند. این امکان طی یک سال گذشته برای کاربران داخل ایران فراهم نبود

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در سپتامبر ۲۰۱۳ شرکت یاهو شرایط ثبت پست الکترونیک خود را برای کاربران جدید تغییر داد و از کاربران جدید خواست تا برای حساب‌های تازه خود یک شماره تلفن ارائه کنند.

پیش‌شماره‌های تلفن چندین کشور تحت تحریم توسط آمریکا ازجمله ایران، یا در فهرست آن نبودند یا در ثبت‌نام‌های جدید مورد قبول قرار نمی‌گرفتند. در نتیجه، ثبت نام‌کنندگان جدید ایرانی از خدمات پست الکترونیکی و سرویس امنیتی «تائید هویت دو مرحله‌ای» که باعث ارتقای امنیت کاربران می‌شود، محروم بودند.

بر اساس این گزارش، تصمیم یاهو برای ورود دوباره نام ایران در فهرست کشورهای گیرنده خدمات این شرکت، پس از آن عملی شده است که برخی از سازمان‌های حقوق بشری و فعال در عرصه آزادی اینترنت، از شرکت یاهو خواستند تا به محدودیت‌های کاربران برای استفاده از خدمات این شرکت در داخل ایران پایان دهد.

در شرایط جدید، کاربران ایرانی قادر خواهند بود که «یاهومسنجر» را روی وب سایت یاهو دانلود کنند. این امکان طی یک سال گذشته برای کاربران داخل ایران فراهم نبود.

علی اکبر موسوی(خوئینی)، فعال حقوق بشری و نایب رئیس کمیته مخابرات مجلس ششم، درباره اقدام اخیر شرکت یاهو به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است: «منتظراعلام دو اقدام بعدی شرکت یاهو در اجرایی کردن امکان تبادلات مالی کاربران ایرانی برای خرید آنلاین از طریق این وب سایت و نیزارتقای درجه امنیت یاهو مسنجر برای عموم کاربران خواهیم ماند.»

با توجه به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران هر گونه تبادل مالی با شهروندانی ایرانی در داخل کشور باید بر اساس مجوز وزارت دارایی آمریکا انجام پذیرد. حال با توجه به لغو تحریم تبادلات پولی ایرانیان برای خرید تجهیزات و سرویس‌های اینترنتی توسط دولت آمریکا در بهمن ماه ۹۲، شرکت یاهو منع قانونی برای تبادلاتی مالی کاربران خرید آنلاین ندارد.

کالین اندرسون، محقق دانشگاه دانشگاه پنسیلوانیا نیز به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است: «شرکت‌های آمریکایی مسئولیت اخلاقی دارند که به در اختیار گذاشتن سرویس‌های خود برای کاربران ایران ادامه بدهند، همچنان که دقت خود را نسبت به حفظ حریم خصوصی و چالش‌های امنیتی که در چنین محیط‌هایی وجود دارد، در سطح بالایی نگه می‌دارند.»

شرکت یاهو و فعالیت سازمان‌های حقوق بشری

طی یک سال اخیر سازمان‌های حقوق بشری با هدف تغییر سیاست شرکت یاهو در پیوند با کاربران ایرانی فعالت‌هایی کردند. از آن جمله است نامه‌ای که ۹ سازمان مدافع حقوق بشر و آزادی اینترنت در تاریخ۲۳ آبان ۱۳۹۲به مریسا مایر مدیر عامل یاهو ارسال کردند.

در سپتامبر ۲۰۱۳ شرکت یاهو شرایط ثبت پست الکترونیک خود برای کاربران جدید را تغییر داد و از کاربران جدید خواست تا برای حساب‌های تازه خود یک شماره تلفن ارائه کنند

در این نامه از شرکت «یاهو»، خواسته شد تا به محدودیت‌های کاربران برای استفاده از خدمات این شرکت در داخل ایران پایان دهد.

امضا‌کنندگان این نامه از شرکت یاهو خواستند تا توانایی کاربران جدید ایرانی برای ثبت‌نام در خدمات پست الکترونیک یاهو را از سر بگیرد و اجازه پیاده کردن نرم‌افزار «مسنجر» رایانه‌های شخصی را به آن‌ها بدهد.

در این نامه، خدمات پست الکترونیک یاهو «محبوب‌ترین سرویس اینترنتی در ایران» عنوان شد که ۶۳ درصد کاربران این کشور از آن استفاده می‌کنند. همچنین تاکید شد که شرکت یاهو اجازه نمی‌دهد تا کاربران در کشورهای تحریم‌شده، از جمله ایران، نرم‌افزار «یاهو مسنجر» را که یک سرویس تماس تلفنی و ویدیویی آنلاین است، پیاده کنند.

امضاکنندگان نامه این مورد را تناقض مستقیم با روح اعلامیه وزارت خزانه‌داری آمریکا در تاریخ ۳۰ ماه مه ۲۰۱۳عنوان کرده بودند که به‌گفته آنان به‌صراحت از نقش بخش خصوصی در محافظت از آزادی بیان اینترنتی در ایران حمایت می‌کند و صدور فن‌آوری اطلاعات، شامل خدمات تجاری و نرم‌افزارهای مورد نیاز «برای تبادل ارتباطات شخصی بر روی اینترنت، از جمله پیام‌های فوری، چت و ای‌میل، شبکه‌های اجتماعی، به اشتراک گذاشتن عکس‌ها و فیلم‌ها، مرورگری وب، و وبلاگ نویسی» در ایران را مجاز اعلام می‌کند.

این نامه که در تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۱۳ برای مریسا مایر، رئیس شرکت یاهو، ارسال و روز جمعه دوم ماه مه (۱۲ اردیبهشت) علنی شد، از سوی گروه‌ها و سازمان‌هایی چون دیده‌بان حقوق بشر، بنیاد مرزهای الکترونیک، اکسس، انستیتوی فن‌آوری بازِ بنیاد نیو آمریکن، شورای ملی ایرانیان و آمریکاییان، پایا، اصل ۱۹، اتحاد برای ایران و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران امضا شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دوهفته نامه نبض، ۲۸ شهریور ۱۳۹۳‎‎

    […] از خدمات ایمیل و پیام‌رسان خود را داده. گروهی از کنشگران مدافع آزادی دیجیتال کارزاری را به راه انداخته بودند تا یاهو را تشویق به ارائه مجدد […]