ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۱ نفر در استان فارس به اتهام «توهين‌ به آيت‌الله خمينی» بازداشت شدند

اسماعيل محبی‌پور، فرمانده سپاه ناحيه ثارالله شيراز از بازداشت ۱۱ نفر در استان فارس به اتهام «توليد و نشر مطالب توهين‌آميز» عليه آيت‌الله خمينی، رهبر انقلاب ايران خبر داد.

اسماعيل محبی‌پور، فرمانده سپاه ناحيه ثارالله شيراز از بازداشت ۱۱ نفر در استان فارس به اتهام «توليد و نشر مطالب توهين‌آميز» عليه آيت‌الله خمينی، رهبر انقلاب ايران خبر داد.

بازداشت ۱۱ نفر در استان فارس به اتهام «توليد و نشر مطالب توهين‌آميز» عليه آيت‌الله خمينی

به گزارش روز دوشنبه ۳۱ شهريور روزنامه شرق، محبی‌پور از اين بازداشت‌شدگان به‌عنوان «۱۱ فريب‌خورده فعال در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه» ياد کرده است. این افراد توسط سپاه فجر استان فارس بازداشت شده‌اند.

فرمانده سپاه شيراز گفته است: «افراد فريب‌خورده، سرپل‌های انتشار مطالب توهين‌آميز عليه بنيانگذار انقلاب اسلامی بودند که پس از رصد سايبری شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه نظير واتس‌اپ، لاين، وايبر، تانگو و تلگرام، شناسايی و دستگير شدند.»

به گفته او«در دو هفته گذشته انتشار پيام‌های توهين‌آميز نسبت به ارزش‌های انقلاب اسلامی و شخصيت‌های دينی، به‌خصوص امام در قالب جوک در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه با شيب ملايمی شروع شد که با گسترش آن و احتمال تحريک عوامل سرويس‌های جاسوسی غربی برای قبح‌شکنی ارزش‌های انقلاب اسلامی، رصد اين جريان در دستور کار اطلاعات سپاه فجر فارس قرار گرفت که با اشراف نيروهای امنيتی اين مجموعه به فضای سايبری، سرپل‌های انتشار اين پيام‌ها شناسايی شدند.»

پیش از این نیز اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی اعلام کرده بود با کسانی که به گفته او در شبکه‌های اجتماعی موبايلی به  آيت‌الله خمينی اهانت می‌کنند، برخورد خواهد شد.

چندی پيش برخی رسانه‌های نزديک به گروه‌های سياسی تندرو در ايران از انتشار مطالب «توهين‌آميز» عليه آيت‌الله خمينی در شبکه‌ اجتماعی موبايلی وايبر خبر داده بودند، خبری که با واکنش تحليلگران از جمله صادق زيباکلام مواجه شد و آن را «يک سناريو برای فيلتر شبکه‌های اجتماعی» توصيف کرد.

به گفته زيباکلام، توليد‌کنندگان اين مطالب «اشخاصی هستند که در درون تشکيلات وابسته به اصولگرايان تندرو قرار دارند و قصد دارند با انتشار این مطالب، از گسترش اينترنت پرسرعت جلوگيری شده و شبکه‌های اجتماعی فيلتر شوند.»

اين تحليلگر گفته بود: «من فکر نمی‌کنم هيچ منتقد و ناراضی درون نظام اين ريسک را بکند که نسبت به بنيان‌گذار جمهوری اسلامی ايران توهين کند، برای اينکه اگر تشکيلات اطلاعاتی اراده کنند به فاصله‌ چند روز به طور کامل می‌توانند افراد پشت اين ماجرا را که چه کسانی هستند و از کجا چنين پيامک‌هايی را ارسال می‌کنند شناسايی کنند؛ بنابراين مخالفان و ناراضيان کمتر به دنبال اين ابزار هستند، چون ضمن اينکه برای‌شان فايده ندارد، به سرعت هم برای مسئولان امنيتی اطلاعاتی قابل رهگيری است.»

ظاهرا بازداشت اين ۱۱ نفر در پيوند با سرعت دادن به ضرب‌الاجل يک ماهه قوه قضائيه ايران به دولت برای فيلتر کردن شبکه‌های اجتماعی موبايلی انجام شده است.

غلامحسين محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائيه ايران ۲۹ شهريور در نامه‌ای به محمود واعظی، وزير ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اعلام کرد تا يک ماه آينده شبکه‌های اجتماعی موبايلی مانند واتس‌آپ، وايبر و تانگو بايد فيلتر شوند.

شواهد نشان می‌دهد آن‌گونه که زيباکلام پيش‌تر گفته بود با اجرای «يک سناريوی ساختگی»، زمينه برای فيلتر شبکه‌های اجتماعی موبايلی در حال آماده شدن است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.