ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ناسا تغییرات اقلیمی مریخ را بررسی می‌کند

با قرارگرفتن فضاپیمای «ماون» در مدار کره مریخ تحقیقات علمی سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا، در مورد تغییرات جوی در این کره منظومه شمسی آغاز شد.

با قرارگرفتن فضاپیمای «ماون» در مدار کره مریخ تحقیقات علمی سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا، در مورد تغییرات جوی در این کره منظومه شمسی آغاز شد.

فضاپیمای ماون تغییرات جوی مریخ را به امید یافتن نشانه‌هایی از حیات بررسی می‌کند

این تحقیقات قرار است مشخص کند چگونه کره قرمز رنگ مریخ، در طول زمان از یک سیاره گرم و مرطوب به سیاره‌ای سرد و خشک تبدیل شده است.

فضاپیمای بدون سرنشین «ماون» بیش از ده ماه در راه بوده تا با پیمودن ۷۱۱ میلیون کیلومتر خود را به مدار مریخ برساند. تحقیقات این فضاپیما در مورد اتمسفر کره مریخ اولین تحقیقات در نوع خود به شمار می‌آید.

اطلاعات جمع آوری شده از اتمسفر مریخ کمک خواهد کرد تا دانشمندان بفهمند چه اتفاقی برای آب موجود در سطح مریخ و همچنین دی اکسید کربن موجود در اتمسفر آن، در بیش از چند میلیارد سال پیش افتاده است. از بین رفتن اتمسفر کره مریخ یکی از بزرگ‌ترین معماهای منظومه شمسی است. یافتن پاسخ این سئوال می‌تواند به دریافتن این‌که آیا روزگاری امکان حیات و زندگی روی کره مریخ وجود داشته یا نه کمک کند. این حیات می‌تواند حتی در حد موجودات بسیار ریز و میکروسکوپی بوده باشد.

به اعتقاد دانشمندان سازمان ناسا، تحقیق در مورد از میان رفتن بخشی از اتمسفر کره مریخ همچنین به دانستن بیشتر در مورد تغییرات آب و هوایی در کره زمین نیز کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر سازمان فضایی ناسا امیدوار است این تحقیق برای سفرهای آینده انسان به ویژه از سال ۲۰۳۰ میلادی به بعد به کره مریخ کمک کند و نشان دهد فضانوردان چگونه قادر خواهند بود روی سطح این کره زندگی کنند.

فضاپیمای ماون روز یکشنبه ۲۱ سپتامبر در مدار مریخ قرار گرفته است. جان کلارک از دانشمندان گروه علمی ماون می‌گوید گرچه اکنون مریخ کره‌ای سرد است و فاقد اتمسفر است، اما وضعیت آن در گذشته این‌گونه نبوده و شواهد بسیاری از جاری بودن آب در سطح کره مریخ وجود دارد.

فضاپیمای ماون ابتدا یک مرحله‌ی شش هفته‌ای آزمایشی را در مدار کره مریخ آغاز می‌کند و سپس در صورت موفقیت به یک مطالعه یک ساله در مدار این سیاره مشغول خواهد شد. در این مطالعات، گازهای موجود در لایه‌های بالایی اتمسفر مریخ و واکنش آن‌ها با خورشید و گازهای خورشیدی مورد سنجش قرار می‌گیرد.

ناسا پیش از این نیز چند ماموریت موفقیت‌آمیز در مورد کره مریخ انجام داده است. فضاپیماهای وایکینگ ۱ و وایکینگ ۲ در سال ۱۹۷۵ به مریخ پرتاب شدند. در سال ۲۰۰۵ نیز ناسا «مدارگرد شناسایی مریخ» را به این سیاره فرستاد. مریخ‌نورد «کنجکاوی» آخرین مریخ‌نوردی بود که ناسا برای اکتشاف سطح این سیاره در سال ۲۰۱۱ به مریخ فرستاد که همچنان نیز در آن‌جا مشغول تحقیقات است. «کنجکاوی» نیز قرار است به این پرسش پاسخ دهد که آیا شواهدی از حیات روی این کره سرخ رنگ وجود دارد یا خیر.

در همین حال، انتظار می‌رود یک مریخ نوردی که پیش‌تر توسط هندوستان به فضا پرتاب شده بود در هفته جاری به اتمسفر مریخ وارد شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.