ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی رهسپار نیویورک شد

رییس جمهوری ایران برای دومین بار به نیویورک سفر می‌کند. مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی و همچنین احتمال گفت‌و‌گوی مستقیم با باراک اوباما موافقان و مخالفانی دارد.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران پیش از آنکه تهران را به مقصد نیویورک ترک کند در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آنان پیرامون هدف دولت از شرکت در شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل پاسخ داد. به گفته رییس جمهوری ایران، سفر به نیویورک «فرصتی است تا نظرات مردم ایران خطاب به سران و نمایندگان کشورهای مختلف بیان و تشریح شود.»

سفر روحانی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل آغاز شد

چهارشنبه ۲۴ سپتامبر /۲ مهر، شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با شرکت نمایندگان ۱۹۳ کشور عضو و حدود ۱۰۰ تن از سران کشوری و دولتی برگزار می‌شود.

‌در سفر به نیویورک برای هیأت ایرانی که حسن روحانی، رئیس جمهوری و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در رأس آن قرار دارند، تلاش دیپلماتیک برای رسیدن به توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اهمیت ویژه دارد.

حسن روحانی نیز در فرودگاه مهرآباد به اهمیت مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: «ایران در حال حاضر در نیویورک با ۵+۱ در حال گفت‌و‌گوست.»

به گفته رییس جمهوری هدف هیأت ایرانی از این مذاکرات جلب اعتماد جامعه جهانی و القای این معناست که جمهوری اسلامی در پی «به دست آوردن سلاح کشتار جمعی و هسته‌‌ای نبوده، نیست و نخواهد بود.»

حسن روحانی گفت: «در این مذاکرات اگر آنچه ۵+۱ از ما بخواهد در راستای شفافیت بیشتر در چهارچوب مقررات و احترام متقابل باشد برای ما قابل قبول است.»

رییس جمهور ایران همچنین با گوشه‌چشمی به ائتلاف قدرت‌های جهانی در مبارزه با گروه «دولت اسلامی»، به نقش ایران در افغانستان، سوریه، عراق و لبنان اشاره کرد و گفت: «اگر کشورهای دیگر بخواهند از مسأله‌ تروریسم برای حضور در منطقه سوءاستفاده کنند اشتباه کردند و باید از گذشته‌شان درس بگیرند و تصمیم جدی به مبارزه با تروریسم داشته باشند.»

او اما به این نکته هم اشاره کرد که در نیویورک با سران برخی کشورها دیدار خواهد کرد و اظهار امیدواری کرد که مذاکرات و ملاقات‌های در پیش روی به «نتایج خوبی» برسد.

«نرمش قهرمانانه» یا گفت‌و‌گوی مستقیم؟

این دومین بار است که حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران به نیویورک سفر می‌کند. او نخستین بار پس از تصدی‌اش بر کابینه یازدهم به نیویورک سفر کرد. در آن زمان تماس تلفنی روحانی با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در پرتو توصیه رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر سیاست معروف به «نرمش قهرمانانه» جنجال‌آفرین شد.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: «عرصه دیپلماسی، عرصه لبخند و درخواست مذاکره و مذاکره است اما همه این رفتار‌ها باید در چارچوب چالش اصلی فهم و درک شود. بنده با مسئله‌ای که سال‌های پیش نرمش قهرمانانه خواندم موافقم چرا که این حرکت در مواقعی بسیار خوب و لازم است اما با پایبندی به یک شرط اصلی. درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدف‌گذاری او شرط اصلی استفاده از تاکتیک نرمش قهرمانانه است. یک کُشتی‌گیر فنی نیز برخی مواقع به دلیل فنی نرمش نشان می‌دهد اما فراموش نمی‌کند که حریفش کیست و هدف اصلی او چیست؟»

حسن روحانی، پیش از سفر به نیویورک به شبکه «ان بی سی» گفته است: « «فعلاً در برنامه من چیزی به عنوان ملاقات با رییس جمهور اوباما وجود ندارد، اما در دنیای سیاست همه چیز امکان‌پذیر است.»

جبهه پایداری که از منتقدان سرسخت روحانی است با صدور بیانیه‌ای از رییس جمهور ایران خواسته است که از دیدار با رییس جمهور آمریکا بپرهیزد. در این بیانیه آمده: «جبهه پایداری انقلاب اسلامی قویاً تاکید می‌نماید که فرصت سفر رئیس جمهور محترم به نیویورک متعلق به همه ملت است نه گروه و اقلیتی خاص که می‌خواهند ظرفیت‌ها و فرصت‌های ملی را به نفع خود مصادره کنند.»

عده‌ای از طرفداران جبهه پایداری و موافقان روحانی در فرودگاه مهرآباد اجتماع کرده بودند و در مخالفت یا موافقت با او شعار می‌دادند.

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در صفحه شخصی‌اش در واکنش به معترضان به روحانی نوشته است که پیش از این، مذاکرات ایران و آمریکا مخفیانه انجام می‌شد. اکنون «از زمانی‌ که در دولت جدید تعاملات ایران و آمریکا علنی شده، خبرشدگان نگران شده‌اند، و اعتراضات شروع شده است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خالدی لردگان

    کاش جناب آقای دکتر روحانی بفکر منافع ملی باشد تا منافع حزبی!!! واین یک فرصت تاریخی است تا ساختمان تحریم ها را بشکند و مستقیم با باراک اوباما که واقعا مرد عمل است دیدار کند و روابط سرد را در فصل پاییز سرد به گرمی تبدیل کنند و هر دو تاریخ ساز خواهند شد.ان شاءالله که هر دو ریس جمهور موفق و موید باشند.