ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ساعت شماطه‌دار الین واگنر برای بیداری محافظه‌کاران

بنیاد الین واگنر امسال به دلیل فعالیت های پن سوئد (انجمن قلم سوئد) در مبارزه با سانسور و آزادی بیان، جایزه ویژه خود را به این موسسه اعطا کرده است.

بنیاد الین واگنر امسال به دلیل فعالیت‌های پن سوئد (انجمن قلم سوئد) در مبارزه با سانسور و آزادی بیان، جایزه ویژه خود را به این موسسه اعطا کرده است.

الین واگنر

بنیاد الین واگنر، هر سال از یک شخص یا سازمان به دلیل فعالیت در زمینه حقوق روزنامه‌نگاران و نویسندگان «قدردانی» می‌کند و وظیفه «بیدارسازی» یک فرد یا سازمان «بی اعتنا به حقوق بشر» را به شکل نمادین به او محول می‌کند.

فرد یا سازمان منتخب «بنیاد الین واگنر» باید بر اساس سنت جایزه واگنر، یک ساعت شماطه‌دار را برای شخص یا سازمانی ارسال کند که لازم است در پیوند با مسئله «حقوق بشر» بیدار شوند و عملکرد خود را بازنگری کنند.

حال پن سوئد که امسال به دلیل مبارزه با سانسور و آزادی بیان، منتخب بنیاد واگنر بوده است، بر اساس سنت این جایزه، باید ساعت شماطه‌دار مورد نظر بنیاد الین واگنر را در اقدامی نمادین برای یک فرد یا سازمان بی اعتنا به حقوق بشر ارسال کند. پن سوئد، نیکلاس بورنه‌ریم Niclas Bornegrim، نماینده شورای شهر حزب محافظه‌کار مدرات در شهر یوله (یکی از شهرهای سوئد) را برای این کار انتخاب کرده است. این نماینده شورای شهر در سال جاری، به حمایت سوئد از نویسندگان تحت ستم در شهرهای پناه اعتراض کرده است.

تا به امروز شهرداری های بیش از ده شهر سوئد، حمایت خود را از طرح موسوم به «شهرهای پناه» اعلام کرده‌اند.

نیکلاس بورنه‌ری، نماینده حزب محافظه‌کار مدرات، همراه با حزب نژادپرست دمکرات‌های سوئد به اجرای طرح «شهر پناه نویسندگان» در این کشور اعتراض کرده‌ است

شهرهای پناه، با همکاری مجموعه‌ای به نام «آیکورن» (شهرهای بین‌المللی پناه) که مقر آن در نروژ است، از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندانی که در کشور خود با سانسور و نقض آزادی بیان مواجه بوده‌اند یا مورد تهدید و آزار قرار گرفته‌اند، حمایت می‌کند تا فارغ از فشار و سرکوب حکومت های استبدادی به خلق آثار خود بپردازند. این حمایت در قالب یک بورس برای اقامت دو ساله نویسنده منتخب در شهرهای عضو این زنجیره صورت می‌گیرد.

شهرداری شهر یوله نیز به عنوان یکی از ده شهر یادشده در سوئد، حاضر به پذیرش نویسندگان مورد حمایت پروژه «شهرهای پناه» شده است، اما  نیکلاس بورنه‌ریم، همراه با حزب نژادپرست دمکرات‌های سوئد به این تصمیم اعتراض کرده‌اند.

نماینده حزب مدرات سوئد یک قدم بر مخالفت خود افزوده و شکایتی را در این زمینه به دادگاه کشوری Förvaltningsdomstolen تسلیم کرده و خواهان توقف حمایت سوئد از نویسندگان زیر ستم و سانسور شده است.

اولا لارسمو، رئیس انجمن پن سوئد

در ماه‌های گذشته این اقدام نماینده محافظه‌کار سوئد، با واکنش‌های گوناگونی روبه‌رو شده و موضوع شکایت او زمینه بحث‌های گوناگونی را درباره آزادی بیان و مبارزه با سانسور در روزنامه‌های سوئد و رادیو و تلویزیون این کشور فراهم کرده؛ از جمله، اولا لارسمو، سخنگوی پن سوئد، در چند مقاله این سیاستمدار را به چالش کشیده است.

اکنون پن سوئد در اعتراض به حرکت نماینده حزب مدرات سوئد، همراه ساعت شماطه‌دار ارسالی برای او، در نامه‌ای نوشته است: «بورنه ریم بیدار شو! (اگر با صدای ناهنجار این ساعت بیدار نشدی، هرگز بیدار نخواهی شد). هم‌حزبی‌هایت را هم در شهرداری منطقه یوله بیدار کن.»

جایزه بنیاد الین واگنر از سال ۱۹۴۱ تاسیس شده است و هر سال این جایزه را به یک فرد یا سازمان اهدا می‌کند.

الین واگنر روزنامه‌نگار، نویسنده، فمینیست و عضو اکادمی ادبیات نوبل سوئد بود که در سال۱۹۴۹ درگذشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.