ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نوبل آلترناتیو برای ادوارد اسنودن

نوبل آلترناتیو در سال ۲۰۱۴ به ادوارد اسنودن تعلق گرفت. از سردبیر گاردین، یک حقوقدان پاکستانی و یک فعال محیط زیست آمریکایی هم با این جایزه تقدیر شد.

کمیته جایزه نوبل آلترناتیو، چهارشنبه، ۲۴ سپتامبر در استکهلم اعلام کرد که این جایزه به ادوارد اسنودن تعلق می‌گیرد. افزون بر او از سردبیر گاردین، یک حقوق‌دان پاکستانی و یک فعال حقوق بشر و همچنین یک کنشگر آمریکایی در عرصه‌های زیست‌محیطی تقدیر شده است.

جایزه نوبل آلترناتیو هر سال در ماه سپتامبر به کنشگران مدنی و فعالان محیط‌زیست و کسانی که برای حقوق بشر در جهان تلاش کرده‌اند اهدا می‌شود.

ادوارد اسنودن، متخصص امور رایانه‌ای و کارمند سابق آزانس امنیت ملی آمریکا

به گفته کمیته جایزه نوبل آلترناتیو، این جایزه به خاطر شهامت ادوارد اسنودن در افشای دخالت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا در حریم خصوصی شهروندان که ناقض بنیادی‌ترین اصول دموکراسی و قوانین شهروندی است، به او اهدا می‌گردد.

ادوارد اسنودن یک متخصص ۳۱ ساله امور رایانه‌ای است که پیش از این برای آژانس امنیت ملی آمریکا کار می‌کرد و به طور غیر قانونی اسنادی را که نمایانگر دامنه فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی بود منتشر کرد و اکنون در تبعید، در روسیه به‌سر می‌برد. او در سال ۲۰۱۳ بخشی از فعالیت‌های آزانس امنیت ملی آمریکا و تجاوز این نهاد امنیتی به حریم خصوصی شهروندان را افشا کرد و بحث درازدامنی را در رسانه‌های جهان پیرامون حقوق شهروندی و چگونگی عملکرد نهادهای امنیتی به وجود آورد. حکم بازداشت ادوارد اسنودن صادر شده و پلیس فدرال آمریکا در پی اوست. به همین جهت اسنودن از روسیه تقاضای پناهندگی کرده و فعلاً در این کشور اقامت دارد.

۱۲۰ کنشگر مدنی از ۵۳ کشور

آلن راس بریجر، سردبیر گاردین

کمیته نوبل آلترناتیو همچنین از آلن راس بریجر، سردبیر گاردین نیز تقدیر کرده است. ادوارد اسنودن پس از آنکه به هنگ‌کنگ گریخت، در ماه مه ۲۰۱۳ اسناد جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا در امور شهروندان را در اختیار دو روزنامه واشنگتن پست و گاردین گذاشت. انتشار این اسناد در روزنامه گاردین بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت.

در بیانیه کمیته نوبل آلترناتیو آمده است: «روزنامه گاردین با احساس مسئولیت در برابر منافع مردم از فعالیت‌های غیر قانونی دولت‌ها و شرکت‌ها پرده برداشته است.»

جایزه نوبل آلترناتیو از سال ۱۹۸۰ اهدا می‌شود و به جایزه نوبل ربطی ندارد. تاکنون ۱۵۳ نفر از کنشگران مدنی از ۶۴ کشور جهان این جایزه را که ارزش آن برابر با ۱۶۲ هزار یویرو است، به دست آورده‌اند.

اسماء جهانگیر، حقوقدان پاکستانی و فعال حقوق بشر

در سال ۲۰۱۴ مجموعاً ۱۲۰ کنشگر مدنی از ۵۳ کشور جهان نامزد دریافت جایزه نوبل آلترناتیو بودند. علاوه بر ادوارد اسنودن و آلن راس بریجر، به دو فعال حقوق بشر و یک کنشگر عرصه‌های زیست‌محیطی جایزه نوبل آلترناتیو در سال ۲۰۱۴ تعلق گرفته است. اسماء جهانگیر، حقوقدان پاکستانی، بسیل فرناندو از کمیسیون حقوق بشر در قاره آسیا و همچنین بیل مک‌کیبن، فعال آمریکایی محیط زیست از دیگر برندگان جایزه نوبل آلترناتیو در سال ۲۰۱۴‌ هستند.

کمیته نوبل آلترناتیو اعلام کرده است که با اهدای این جوایز قصد داشته نشان دهد که دخالت نهادهای امیتی در امور شهروندان، قدرت گرفتن بنیادگرایی مذهبی و همچنین مشکلات زیست‌محیطی که زندگی را در کره زمین به مخاطره افکنده از مهم‌ترین مشکلات و بحران‌های جهان است.

به گفته اوله اوکسکول، مدیرعامل بنیاد نوبل آلترناتیو «چنانچه این بحران‌ها حل نشوند، این خطر وجود دارد که بر یکدیگر اثر بگذارند و هر دم دامنه آنان گسترده‌تر شود و سرانجام بنیان‌های جوامع را نابود کنند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 67

    […] هنگ کنگ گردهمایی مخالفان در اعتراض به عدم اجرای اصلاحات دموکراتیک  اعتراضات در بیش از ۱۶۰ کشور جهان به بی‌توجهی به تغییرات اقلیمی نوبل آلترناتیو برای ادوارد اسنودن […]

  • Behrouz

    اگر شما یک کمونیست تمام عیار ـــــ استالینیست یا لنینیست یا مائو ئیست فرق نمیکند ــــ ، ضد غرب، ضد آمریکا وضد اسرائیل باشید شانس بردن این جایزه را دارید. شانس شما بیشتر میشود اگر جهان سومی هم باشید و کمی هم رنگی و فکر کنید که تروریسم و سربریدن ها ربطی به اسلام ندارد و حماس و فلسطینیها از صلحجوترین مردمان جهان هستند و کمبودهای خود را تقصیر دیگران بدانید، شانس شما بیشتر حتی تضمینی خواهد بود. امتحان کنید و از مزایای قانونی آن بر خوردار شوید. خلاصه اینکه در دنیای دیوانه، دیوانه، دیوانه، دیوانه، دیوانه ای زندگی میکنیم.