ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: جان دراویش زندانی در خطر است

سازمان عفو بین‌الملل با هشدار نسبت به وضعیت وخیم ۹ درویش زندانی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند از رهبر، رییس قوه قضاییه و رییس جمهور ایران خواست به‌سرعت آن‌ها را آزاد کنند.

سازمان عفو بین‌الملل از مقامات ایران خواست هرچه سریع‌تر تمام دراویش زندانی، به ویژه ۹ درویشی را که دست به اعتصاب غذا زده‌اند آزاد کنند.

۹ درویش زندانی در ایران دست به اعتصاب غذا زده و وصیتنامه‌های خود را نیز نوشته‌اند

این سازمان در بیانیه‌ای که روز ۲۵ سپتامبر خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، و حسن روحانی، رییس جمهور، منتشر کرده خاطر نشان کرده است که سلامتی این ۹ درویش زندانی که از روز ۹ شهریور در اعتصاب غذا به سر می‌برند به شدت بحرانی است.

حمیدرضا مرادی، افشین کرم‌پور، فرشید یداللهی، رضا انتصاری، امیراسلامی، امید بهروزی، مصطفی دانشجو، مصطفی عبدی و کسری نوری، دراویش زندانی در ایران، در اعتراض به وضعیت دراویش گنابادی دست به اعتصاب غذا زده‌اند. این دراویش می‌گویند وصیتنامه‌های خود را نیز نوشته و تا سرحد مرگ به اعتصاب غذا ادامه می‌دهند، مگر آن‌که مقامات امنیتی در ایران دست از آزار و اذیت و وارد کردن فشار بر دراویش و وکلای آنان بردارند. این دراویش همچنین به تخریب حسینیه‌ها و مراکز مذهبی خود نیز توسط حکومت ایران اعتراض دارند.

در بخشی از وصیتنامه این دراویش آمده است که آن‌ها امیدوارند آزادمردان جهان و دیگر دراویش طریقت گنابادی خون‌خواهی آنان را تا محاکمه کامل ماموران و آمران «شکنجه‌ها» ادامه دهند.

به گفته سازمان عفو بین الملل، مصطفی دانشجو، رضا انتصاری و افشین کرم‌پور به دلیل امتناع از استفاده از دارو در وضیعت وخیم‌تری به سر می‌برند.

مصطفی دانشجو که به بیماری آسم مبتلاست به دلیل عدم دسترسی به مراقبت‌های پزشکی و زندانی شدن به مدت سه ماه در یک زیرزمین بدون نور و پنجره در زندان اوین طی سال گذشته سلامت جسمی‌اش به مراتب بدتر شده است. وی صبح روز پنجشنبه سوم مهرماه در بیست‌وپنجمین روز اعتصاب غذای خود بر اثر ضعف شدید، برای دقایقی از هوش رفت.

رضا انتصاری و افشین کرم‌پور  نیز از مشکلات نخاعی و بی نظمی در ضربان قلب رنج می‌برند.

عفو بین الملل از مقامات ایران خواسته دراویش زندانی را بدون قید و شرط آزاد کنند

اکثر این ۹ نفر در جریان یورش‌های گسترده به دراویش در سال ۱۳۹۰ دستگیر شدند و به مدت طولانی در سلول انفرادی و بدون حق دسترسی به وکیل قرار داشتند.

در شهریور ماه سال‌جاری نیز گروه زیادی از دراویش دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. روز ۲۹ شهریور ماموران نیروی انتظامی صدها نفر از دروایشی را که در اعتراض به وضعیت این ۹ نفر در مقابل دادستانی تهران تحصن کرده بودند دستگیر کردند.

چندی پیش جمعی از دراویش گنابادی در قالب کمپینی به نام «کوچ دراویش گنابادی از ایران به زندان اوین» اعلام کرده بودند که در اعتراض به برخورد‌های امنیتی با پیروان این گروه عرفانی و همبستگی با وکلای زندانی‌شان «از طریق تجمع با چشم‌ها و دست‌های بسته در مقابل دادستانی، خواهان بازداشت و زندانی شدن تمامی دراویش عضو این کمپین توسط عوامل قضایی خواهند شد.»

پس از آن گزارش شد نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی از ساعات اولیه صبح روز یکشنبه ۳۰ شهریور، حدود ۳۰۰ نفر  دیگر از دراویش گنابادی را که مقابل دادستانی تجمع کرده بودند، محاصره کرده و به ضرب و جرح آن‌ها پرداختند.

در جریان خشونت‌های گارد ویژه به دراویش معترض، تعدادی از دراویش دچار شکستگی و جراحت‌های شدید شده و به بیمارستان منتقل شدند.

فعالان حقوق دراویش گنابادی می‌گویند برخورد با اعضای این اقلیت مذهبی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در چهارچوب طرحی به نام «طرح برخورد با عرفان‌های کاذب» آغاز شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در کارزار انتخاباتی خود با تأکید بر مسأله اقلیت‌های قومی و مذهبی وعده داد که وضعیت آن‌ها در دولت وی بهبود پیدا خواهد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید

    آنجــــا که نظــــرگاه دل درویـــش اسـت سـر چشــــمه آب زندگانی بیــش اسـت زنـــــــــهار میـــــــــازار دل درویشــــــان درویش علی نیست علی درویش است