ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حاتمی کیا خواهان واکنش مقامات دولتی به سخنان عباس کیارستمی شد

ابراهیم حاتمی کیا می‌گوید کیارستمی به ارزش‌های «دفاع مقدس و شهدا» توهین کرده است و اگر مقامات وزارت ارشاد و سازمان سینمایی با او برخورد نکنند نشان از «نفاق» در دولت است.

ابراهیم حاتمی کیا، فیلمساز ایرانی، خواهان واکنش وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و دیگر مسئولان ارشد سینمای ایران به سخنان عباس کیارستمی، یکی دیگر از کارگردانان مشهور سینمای ایران شد.

حاتمی کیا می‌گوید کیارستمی به ارزش‌های «دفاع مقدس» و شهدا توهین کرده است

حاتمی‌کیا در اختتامیه جشنواره «فیلم مقاومت»، کیارستمی را «عزیز کرده‌ای از سینمای ایران» خواند که به گفته او «اخیراً حرف‌هایی زده و شهدا را قربانی جنگ دانسته است.» او کیارستمی را مورد حمایت همیشگی وزارت امورخارجه ایران دانست.

حاتمی‌کیا با خطاب قرار دادن سید محمد بهشتی، رییس سابق سازمان سینمایی فارابی و رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی ایران گفت در سینمای ایران جریانی وجود دارد که نسبت به جنگ و دفاع مقدس بی‌تفاوت است از همین رو از «استادان خود که در رأس آن‌ها سید محمد بهشتی قرار دارد می‌خواهم که نگاه خود را نسبت به این اظهار نظر بیان کنند.»

به گفته حاتمی‌کیا، این محمد بهشتی بود که او را برای ساختن فیلم جنگی به جنوب فرستاد، اما کیارستمی را روانه شمال کرد.

سخنان جنجال برانگیز کیارستمی

اشاره حاتمی کیا به سخنان کیارستمی در مورد جنگ ایران و عراق و سخنرانی او در ماه آوریل ۲۰۱۴ در دانشگاه سیراکیوز آمریکا و در جمع دانشجویان است.

کیارستمی می‌گوید هزاران نفر در جنگی از بین رفتند که هیچ مفهومی نداشت

کیارستمی با انتقاد از رویکرد ایدئولوژیک حاتمی‌کیا گفته بود: «یک هفته قبل از اینکه اینجا بیایم یکی از فیلمسازانی که سال‌ها فیلم جنگی ساخته (اشاره به ابراهیم حاتمی‌کیا) فیلم‌های پرهزینه جنگی و البته با مخاطب کمتر- برای اینکه مخاطب ایرانی دیگر حوصله جنگ نداشت، بنابراین بودجه‌های خیلی سنگین می‌گیرد و فیلم‌های جنگی می‌سازد، گوش من را پیچانده بود که زمانی که ما داشتیم می‌جنگیدیم کیارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش می‌گشت.»

کیارستمی سپس در ادامه سخنانش خطاب به حاتمی‌کیا می‌گوید: «"خانه دوست کجاست" یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌هایی بود که من ساختم، در واقع همه جای دنیا آن را می‌شناسند. "خانه دوست کجاست" ماندگار شد چون راجع به یک ارزش انسانی عمیقاً صحبت می‌کرد اما فیلم‌های تو نماند چون تو راجع به یک پریودی از تاریخ ایران حرف زدی که تازه آن پریود هم به هیجان آورد بچه‌ها را. احمدپور (شخصیت اصلی فیلم خانه دوست کجاست) رفت پس داد دفترچه را، اما تو به هیجان آوردی و احمدپورهای دیگر رفتند در جنگ و کشته شدند و حالا پس از سال‌ها می‌شود راجع به آن‌ها فکر کرد که آن‌ها چطوری از بین رفتند؛ در جنگی که هیچ مفهومی نداشت.»

سخنان کیارستمی که حدود شش ماه پیش بیان شده است، اکنون در ایران جنجال‌آفرین شده است.

حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در واکنش به این ماجرا گفته است که انتشار صحبت‌های کیارستمی پس از ۶ ماه و درست در هفته جنگ یا «هفته دفاع مقدس» سئوال‌برانگیز است و بنابراین لازم است متن کامل سخنان او دقیق خوانده شود.

او تأکید کرد تولید فیلم‌های مذهبی و «دفاع مقدس» در اولویت قرار دارد و اگر دولت در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کند یکی از این حوزه‌ها «ثبت حماسه‌های دفاع مقدس است.»

حاتمی‌کیا در روزهای اخیر با حضور در برنامه سینمایی «هفت» در تلویزیون سراسری ایران، بار دیگر جریان روشنفکری در سینمای ایران را مورد انتقاد قرار داد.

او در این برنامه که روز ۲۸ شهریور پخش شد گروهی از فیلم‌سازان ایرانی را «فیلم‌ساز جشنواره‌ای» خواند که به گفته او «با آن طرف آب در ارتباطند  همیشه دلارشان میرسد و مارکوپولو هستند و در آن سوی آب‌ها رنگ عوض می‌کنند و عکس‌های مختلف می‌اندازند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابک

    واکنش آقای کیارستمی که خاموشانه به هنر خود مشغول بود نشان داد که در ایران هر چقدر هم بخواهی از سیاست بگریزی این سیاست است که گریبانت را میگیرد . دراینگونه حکومتها هنر مند وابسته به حکومت هر چقدر هم انسانی فکر کند عاقبت گرگ شود و خواستار خفه کردن صدای مخالف میشود همانطور که حالا آقای حاتمی کیا با یک دنیا نوستالژی خواهان آن است. پس همان بهتر که هنرمندان شرافت خود را حفظ کنند و بقول مرحوم گلشیری با نان و پنیر خود زندگی کنند و بی تفاوت نباشند به ظلمی که بر ملت میرود . چون این حکومتها ومتاسفانه هنرمندان حکومتی به پیری و زول دچار میشوند و تنها فکر آزاد و ترقیخواهانه میماند.

  • حبیب

    آقایان لطفا اجازه دهید کمی مدرنیته شما را مورد تاثیر قرار دهد. لطفن کمی مدرن شوید. قبل از اینکه درباره ی اصول انسانی از یک سو و تحمل مخالف از سوی دیگر در آثارتان سخن بگویید بایستی در لایه های بیرونی رفتارتان نیز نشانه های آن را ببینیم . آقای کیارستمی و حاتمی کیا هر دو فیلمسازان مدرنی هستند . اما انسان های مدرنی نیستند. فیلم مدرن می سازند ٰ اما رفتارشان کماکان همچون نسل های پیشین سنتی و اقتددارگرایانه است . کمی منعطف باشید. کمی وسیع ببینید . توهین نکنید. حرف بزنید.

  • صمیمی

    این فیلم « چمران گوارا » ی آقای حاتمی کیا کلی خرجش شده. با اون فیلم می شد چند تا فیلم خوب ساخت. قراره همه مردم از بعد از فیلم چ به چران چ بگویند تا کم کم چه یِ چه گوارا از دهان مردم بیافتد.

  • امیر

    اینارو نگن چی بگن! نمیدونم تا کی باید تو عصر هجر نگهمون دارن!

  • عرفان

    سینمای غرب رو تصور کنید! امثال تارانتینو هستند که فیلم پالپ فیکشن رو میسازن، امثال مل گیبسون هم هستند که مصائب مسیح رو میسازن! فرانسیس فورد کاپولایی داریم که میاید و سه گانه ی گاد فادر را میسازد. و کاترین هاردویکی هم داریم که میاید و فیلم توایلایت رو میسازد! ولی هیچوقت کاری به کار یکدیگر ندارن! مشکل از کجاست؟ از ایرانی بودنِ ما؟ این که میشه یک جوابِ خیلی بی پایه و اساس! پس مشکل از کجاست؟

  • حمید

    هر روز که می‌گذرد حقایق از پرده سانسور ۳۰ ساله نظام استبداد سیاه ولایت مطلقه فقیه بیرون می‌ریزند! امروز مساله حمله صدام به ایران شفافتر میشود: معلوم میشود چه کسانی صدام را به حمله به ایران تشویق کردند و به او اطلاعات نظامی علیه ایران دادند! چه کسانی بعد از کمتر از یک سال از آغاز جنگ وقتی‌ صدام درخواست صلح کرد و عربستان حاضر شد غرامت جنگی را بپردازد، برای کودتا علیه اولین منتخب ملت ایران و برقراری استبداد سیاه ولایت مطلقه فقیه، پیروزی و کسب غرامت را در حالیکه کمتر از ۹۰۰۰ زخمی و کشته بیشتر نبود نپزیرفتند و برای استحکام استبدادی که بنا می‌گذاشتند جنگ را نعمت خواندند افشاه میشود، و ایرانی با وجدان را وادار میسازد سکوت را بشکند. دیگر کسانی که قربانی خائنان به انقلاب برای ادامه جنگ تا نوشیدن جام زهر شدند با سانسور "شهدای گمنام" فراموش نشوند تا همه بدانند آنها قربانیان این اسبتداد بودند. شاد باشید. حمید

  • مومن

    این بابا چقدر عصبی است. ایشان برای سه چیز داد و فریاد بی خود راه انداخته است و از سه چیز دفاع میکند . 1- از جنگ و دفاع مقدس 2-از فیلمهای مبتذل مذهبی 3- و بالاخره از دکانی که برای کسب در آمد و کار و شهرت برای خود دست و پا کرده است. اولاّ تنها چیزی که در جنگ وجود ندارد همان تقدَس است. جنگ، مادر تمام مصیبتها است و این جنگی بود با نیت صدور انقلاب پوشالی رژیم آخوندی به دنیا که خمینی قصد داشت رهبر آن باشد که شور بختانه این آرزو را با خود برد. دوماً فیلمهای مبتذل مذهبی و خرافی با ماهیت شستشوی مغزی مردم که باعث عقب افتادگی فرهنگی ما ایرانیان شده است، که نبودنش بسیار بهتر است. دور باد از نام " هنرمند " که براین افراد کاسب صفت! و فرصت طلب! بگذاریم.

  • دزفول

    گرفتی که هی اگر وا مصیباتائی هست از دست تو ادمهای فرصصت طلبه که سینما رو عرصه سو استفاه های خودتون کردین تو از کجا مجوز که از نام شهید اوینی سو استفاه میکنی ایا او ادمی مثل تو را هنرمند می دانست الان حتما باز میخوای از کیسه باز برای خودت پول بگیری تا یه فیلم وارونه دیگه تحویل ما بدی این حنا دیگه رنگی نداره اقا باید دستور کسی حق سو استفاده از اسم شهدا رو نداره ببینم انوقت چیزی برای گفتن داری

  • hasani

    فیلم بعدی اینها  *چ مثل چماق * خواهد بود!

  • faryad

    چقدر از جنگ و ادمکشی و فرستادن نو جوانان روی مین و زیر بمب شیمیایی  میخواهید بهره برداری کنید .  با شعار جنک جنگ بیش از ۲۰۰ هزار کشته و نیم میلیون مجروح و میلیاردها خسارت بالا اوردید.....

  • سعید

    در هنگام جنگ باید برای تشجیع مردم آن را مقدس جلوه داد ولی در بلند مدت معلوم می شود که هیچ امر مقدسی در یک جنگ رخ نمی دهد. قتل و ستم و خرابی تنها دستاورد جنگ است. امثال حاتمی کیا قطعا نمی خواهند دکانشان تخته شود و چون خود توانش را ندارد برای همین رقیب هنرمند خود را به سمت تکفیر هل می دهد. اوج ضعف