ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدور مجوز احداث کارخانه رب گوجه‌فرنگی در حريم «مجموعه جهانی پاسارگاد»

با احداث یک شهرک صنعتی در حریم درجه یک مجموعه جهانی پاسارگاد، اکنون مجوز ساخت یک کارخانه رب گوجه‌فرنگی سازی در چهار کیلومتری این مجموعه صادر شده است.

محمد نصيری، سرپرست پايگاه جهانی پاسارگاد در استان فارس از صدور مجوز ساخت کارخانه رب گوجه‌فرنگی در حريم درجه يک محوطه تاريخی خبر داد.

نصيری روز شنبه پنجم مهر به خبرگزاری مهر گفت: «اين کارخانه در فاصله چهار کيلومتری بنا و در حريم درجه يک آن است.»

سرپرست پايگاه جهانی پاسارگاد گفت: «متاسفانه جهادکشاورزی از ميراث فرهنگی شهرستان ديگری به نام خرم‌بيد برای احداث آن استعلام گرفته و کارشناس مربوطه ساخت در اين مجموعه را بلامانع دانسته، در صورتی که اين بنا در شهرستان پاسارگاد است.»

وی افزود: «هم اکنون يکی از دو سوله اين کارخانه ساخته شده و ميراث فرهنگی نيز با تهيه پرونده‌ای، شکايت خود را مطرح کرده است.»

نصيری با ابراز نگرانی از ساخت و ساز در حريم پاسارگاد گفت: «دايره حقوقی ميراث فرهنگی پيگير موضوع است تا از ادامه ساخت و ساز کارخانه رب گوجه فرنگی جلوگيری شود.»

چند هفته پيش نيز اعلام شد که يک کارخانه «ذرت خشک‌کنی» با مجوز سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری ايران در حريم درجه يک محوطه ميراث جهانی پاسارگاد در حال احداث است.

مراحل ساخت يک شهرک صنعتی در حريم محوطه باستانی پاسارگاد که آرامگاه کوروش يکی از آثار تاريخی موجود در آن است، در سال ۱۳۹۰ آغاز شد. ساخت اين شهرک صنعتی، نگرانی فعالان ميراث فرهنگی در ايران را به دنبال داشت.

به گفته فعالان ميراث فرهنگی ساخت اين شهرک صنعتی به محوطه تاريخی پاسارگاد «آسيب منظری» وارد می‌کند و آلودگی‌های ناشی از اين شهرک نيز اين محوطه را در برمی‌گيرد.

محوطه ميراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در ۱۳۵کيلومتری شمال شيراز در منطقه پاسارگاد استان فارس قرار دارد.

اين محوطه شامل بناهای تاريخی مانند آرامگاه کوروش، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجيه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری و تنگه بلاغی است.

اين محوطه، پنجمين مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار ميراث جهانی در ايران است که طی جلسه يونسکو که در تيرماه سال ۱۳۸۳در چين برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست ميراث جهانی به ثبت رسيد.

هر اثری که در فهرست جهانی يونسکو جای می‌گيرد، طبق کنوانسيون ميراث طبيعی و تاريخی بايد از سوی کشور نگهدارنده اثر مورد توجه ويژه قرار گيرد و انجام هرگونه اقدامی که اثر را با خطر روبه‌رو کند، ممنوع است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.