ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمود عباس: «صلح مرده است»

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اسراییل را به نسل‌کشی در نوار غزه متهم کرد و گفت روند صلح مرده است.

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اسراییل را به نسل‌کشی در نوار غزه متهم کرد و گفت روند صلح مرده است.

محمود عباس اسراییل را به نسل کشی در غزه متهم کرد

او روز جمعه ۲۶ سپتامبر در صحن مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا از قطعنامه‌ای حمایت کند که با تعیین یک ضرب الاجل اسراییل را وادار به عقب نشینی از سرزمین‌های اشغالی سازد.

محمود عباس در سخنرانی خود روند صلح و مذاکرات موسوم به اسلو را که با حمایت آمریکا از دو دهه پیش آغاز شده، مرده و از بین رفته خواند. به گفته او بازگشت به «گردباد مذاکرات بی نتیجه‌ای که از پاسخ دادن به اصلی‌ترین نیازها نیز عاجزند» امکان‌پذیر نیست.

رییس تشکیلات خودگردان در سخنان تند و انتقادآمیز خود اسراییل را به ارتکاب جنایات جنگی در طول حملات ۵۰ روزه به غزه در مقابل چشمان جهان متهم کرد و آن اقدامات را «نسل کشی» خواند.

محمود عباس گفت: «ما نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم و نه اجازه خواهیم داد که جنایتکاران جنگی از عقوبت بگریزند».

در حملات ۵۰ روزه اسراییل به نوار غزه در تابستان سال ۲۰۱۴، بیش از ۲۱۰۰ نفر فلسطینی که اکثر آن‌ها غیر نظامی بودند کشته شدند. ۷۳ اسراییلی نیز که عمدتا از سربازان ارتش این کشور بودند جان خود را از دست دادند.

انتظار می‌رود که مقامات فلسطینی به همراه اعضای شورای امنیت کار آماده سازی یک قطعنامه علیه اسراییل را به زودی آغاز کنند. این قطعنامه به خواست فلسطینی‌ها باید اسراییل را ملزم به عقب نشینی از مناطق اشغالی کند؛ چیزی که محمود عباس آن را «اشغال نژادپرستانه و استعماری» نام داده است. با این‌حال، آمریکا گفته است این قطعنامه را رد خواهد کرد.

قطعنامه‌ای که اکنون فلسطینی‌ها به دنبال آن هستند در تضاد با قطعنامه‌ دیگری است که در حال حاضر آمریکا به همراه اسراییل، اردن و قطر در حال آماده کردن آن است. این قطعنامه ضمن حمایت از آتش‌بس در نوار غزه از فلسطینی‌ها می‌خواهد تضمین‌های عینی و عملی برای حفظ امنیت اسراییل دهند و در عوض اسراییل نیز باید در محاصره اقتصادی غزه گشایش‌هایی ایجاد کند.

سخنان محمود عباس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با واکنش بسیار منفی آمریکا رو به رو شده است. جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه این کشور این سخنان را «عمیقا مایوس کننده و توهین آمیز» خواند و گفت چنین رویکردی به تلاش‌ها برای پدید آوردن جو مثبت و بازسازی اعتماد میان طرفین آسیب می‌زند.

آویگیدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسراییل، نیز در واکنشی تند محمود عباس را به «تروریسم دیپلماتیک» متهم کرد و گفت شواهد بسیار نشان می‌دهد عباس به دنبال ائتلاف با حماس است و از این رو نمی‌تواند شریکی برای صلح با اسراییل باشد.

کاخ سفید اعلام کرده است باراک اوباما روز چهارشنبه آینده میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، خواهد بود تا در مورد روابط با فلسطینیان، وضعیت غزه، پرونده هسته‌ای ایران و نبرد با داعش با او گفتگو کند.

دیپلمات‌های ارشد در سازمان ملل متحد معتقدند قطعنامه‌ای که محمود عباس به دنبال آن است می‌تواند حمایت ۹ کشور عضو دائم و غیر دائم این شورا را به دست آورد. اکنون آمریکا ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد. پیش‌بینی می‌شود بریتانیا، استرالیا و لیتوانی به این قطعنامه رای ممتنع دهند، بنابراین آمریکا ناچار خواهد شد از حق وتوی خود استفاده کند و این قطعنامه‌ را رد کند.

پیش‌بینی می‌شود رای وتوی آمریکا، تشکیلات خودگردان را برای پیوستن به برخی نهادهای بین المللی مانند «دیوان بین‌المللی کیفری» مصمم‌تر کند تا از آن طریق به دنبال طرح دعاوی خود در مجامع جهانی باشند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 67

    […] ویرانگر زیست‌محیطی جنگ داخلی فلسطین/اسراییل محمود عباس: «صلح مرده است» خاورمیانه و درد غیاب آرمان صلح شمار قربانیان ابولا در […]