ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش احساسات ضد ایرانی در میان عرب‌زبانان توئیتر

در ميان عرب‌زبانان کاربر توئيتر در منطقه خاورميانه، ايران به نسبت آمريکا تصویر منفی‌تری دارد. پژوهشگران در این تحقیق به بررسی ۲۷ ميليون توئيت عربی عليه ايران پرداخته‌اند.

یک پژوهش آماری پیرامون مداخله قدرت‌های خارجی در کشور‌های عربی نشان می‌دهد، احساسات ضد ايرانی در میان عرب‌زبانان کاربر توئيتر در منطقه خاورميانه، حتی بیش از خصومت با آمریکایی افزایش داشته است.

عکس: آرشیو

به اعتبار پژوهشی که به دست محققانی از دانشگاه‌های هاروارد و پرينستون صورت گرفت، عرب‌زبانان توئيتر نگاهی بسيار منفی به ايالات متحده دارند. اين پژوهشگران دريافتند که مداخله‌های آمريکا در کشورهای اسلامی مختلف موجب نگاه منفی قابل توجهی از سوی عرب‌زبان‌های توئيتر شده است.

با اين حال، اين پژوهشگران به احساسات ضدايرانی بسياری نيز در توئيت‌های عربی پرداختند. اين پژوهشگران با ۲۷ ميليون توئيت عربی عليه ايران مواجه بودند.

روبرت کوئهان، استاد روابط بين‌الملل دانشگاه پرينستون و يکی از نويسندگان پژوهش يادشده در گفت‌و‌گو با پايگاه خبری‌ـ‌ تحليلی «کوارتز» گفت: «ما دريافتيم که با مداخله ايران در سوريه يا ديگر جاها (در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳) خصومت‌ها نسبت به ايران از سوی کاربران عرب توئيتر افزايش يافته است. به نظر من، اين اتفاق گواهی است بر اينکه هر قدرت مداخله‌جوی غيرعربی در آن منطقه ــ خواه آمريکايی و خواه ايرانی ــ هدف چنين احساساتی قرار می‌گيرد.»

پژوهش يادشده با استفاده از ابزاری صورت می‌گيرد که بخش تحليل شبکه‌های اجتماعی شرکت «کريمسون هگزاگون» طراحی کرده. اين ابزار با استفاده از رصدکردن توئيت‌ها، به بررسی و تحليل افکار عمومی در منطقه‌ای خاص و درباره موضوعی خاص می‌پردازد.

گفتنی است که «اسرائيل» از اين نظرسنجی کنار گذاشته شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    متأسفانه نگارش این خبر طوری صورت گرفته که امکان سوءاستفاده را در اختیار کاربران نژادپرست و انزواطلبان پان-عاریایی می گذارد. در خبر مشخص است که افزایش تنفر مورد اشاره 1-تنفر از رژیم ایران است 2-این تنفر به سبب دخالت این رژیم در سوریه و کشورهای عربی است. کاری با گرایش سیاسی تحلیلگران ندارم که به دنبال اهداف خاص خودشان هستند. اما نژادپرستان ایرانی که در همین کامنتهای بالا هم ردپایشان را میبینیم فوراً برای توجیه احساسات نژادپرستانۀ ضدعربی خودشان از همین خبرنویسی اشتباه زمانه استفاده کرده و مدعی شده اند که مثلاً علت تنفر عدم تفکیک نژاد و زبان عربی است!!! یا اینکه مسلمانان کلاً از ایران بدشان می آید!!! یا حرف های عوامانۀ دیگری که ریشۀ همگی شان تلاش آتئیست های بورژوازی ایرانی برای استفاده از ناسیونالیسم افراطی ایرانی و عاریایی گری، برای رد و انکار دین بوده است. واقعاً از سایتی همچون زمانه انتظار می رود چنین اخباری را با خبرنویسی روشنگرانه تری منتشر کند و امکان سوءاستفاده به جریان فرصت طلب نژادپرستی عاریایی و نفرت پراکنان نژادی ندهد.

  • پیام

    عرب ها اگه زبونشون رو از نژادشون تفکیک کنن و کمی به اصل و تاریخ قبل از حمله اسلام برگردن با ما هم مشکلشون حل میشه..

  • afshin

    کلا مسلمونا ایرانی ها رو دوس ندارن

  • مهدی

    در این نظر سنجی اسرائیل کنار گذاشته شده است. یعنی چی اونوقت؟؟؟؟؟؟؟ چند تا جواب میشه داد: اولا اسرائیل اینقدر محبوبه که نیاز به نظر سنجی نداره ثانیا اسرائیل جزو خاورمیانه نیست ثالثا اسرائیل بین عربها اونقدر محبوبه که باز هم نیاز به نظر سنجی نداره رابعا دلشون خواسته اسرائیل رو تو این نظر سنجی بازی ندن به هیشکی که هم ربطی نداره!!

  • آذربرزین آذرمهر

    هیچ چیز مهمی نیست چون افکار عمومی اعراب چیز قرص و محکم و با پشتوانه سنجیدگی و عقل و خِرَدی نیست و بیشتر مایه از تبلیغات رسانه های عربی و دینی (عموما سنی) دارد و در کل اعراب ملتهای ناراضیی هستند ولی برای ایران  (کشور ایران و ملتش) خطری ندارند.