ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رییس فرهنگستان علوم: علم در ایران جایگاهی ندارد

داوری اردکانی با اعلام کناره‌گیری خود از سمت ریاست فرهنگستان می‌گوید بودجه آن به اندازه یک پنج هزارم برخی «نهادهای بی خاصیت» نیز نیست و حسن روحانی نیز نتوانسته کاری انجام دهد.

رضا داوری اردکانی می‌گوید شرایط موجود علمی به گونه‌ای است که او دیگر تمایلی به ادامه کارش در مسند ریاست فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ندارد.

داوری اردکانی می‌گوید حتی حسن روحانی نیز نتوانسته مشکل فرهنگستان را حل کند

داوری اردکانی که از ۱۶ سال پیش تاکنون این سمت را برعهده دارد، در یادداشتی که در پنجاهمین شماره نشریه فرهنگستان منتشر کرده نوشته است وقتی در جایی علم کارساز نباشد، اهمیت آن درک نمی‌شود و بنابراین نباید توقع اعتنای بیش از اندازه به دانش و دانشمند داشت.

داوری اردکانی می‌گوید فرهنگستان علوم ایران با کسری شدید بودجه رو به روست و اعضای آن از ابتدای سال‌جاری تاکنون حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. سال گذشته نیز اعضای فرهنگستان علوم به مدت شش ماه با مشکل بودجه و دریافت حقوق رو به رو بودند.

به گفته رییس فرهنگستان علوم بی اعتنایی به توسعه علمی در ایران نشانه نشناختن حرمت علم نیست، بلکه حاکی از آن است که علم هنوز در سازمان و نظام زندگی ایرانیان جایگاه درست خود را نیافته است.

او می‌گوید نامه‌نگاری‌هایش با حسن روحانی، رییس جمهور، هم در مورد بودجه فرهنگستان بی نتیجه مانده است و «به هر دری زده است اما پاسخی نشنیده».

در بخش دیگری از نامه انتقاد آمیز خود، رییس فرهنگستان علوم ایران نوشته است که بودجه این نهاد عالی در ایران حتا «یک پنج هزارم» برخی موسسات پژوهشی «بی مصرف» نیز نیست.

به نوشته داوری اردکانی «فرهنگستان علوم حدود ۵۰ كارمند دارد و ۲۵۰ استاد به عنوان اعضای پیوسته و وابسته و مدعو غالبا بدون مزد و منت در آنجا كار می‌كنند یا به نحوی با آن همكاری دارند. اگر ما برای این ۳۰۰ نفر مبلغی معادل پنج‌هزارم (تكرار می‌كنم پنج‌هزارم) بودجه یك موسسه پژوهشی‌ای (به قول یكی از مدیران سابقش بی‌مصرف) كه نمی‌دانم تاكنون چه هنری داشته و از پژوهش‌هایش چه عاید كشور شده است یا یك‌چهارم اعانه‌ای كه یك موسسه آموزشی خصوصی از دولت می‌گیرد مطالبه كنیم، زیاده‌خواهی كرده‌ایم. اگر بگوییم به اندازه نصف بودجه سازمانی كه عرض و طول و وظیفه‌ای شبیه به ما دارد و سازمانش هم بزرگ‌تر از ما نیست به ما بپردازند تقاضای بی‌جا كرده‌ایم».

داوری اردکانی می‌گوید از آن‌جا که در ایران «خرد سازمانی» وجود ندارد، ناچار برای حل مشکلات باید به به دخالت‌ و نفوذ عقل‌ها و فهم‌های شخصی و گروهی متوسل شد اما این نفوذها و دخالت‌ها ناهماهنگی و پریشانی را بیشتر می‌كند.

به گفته رییس فرهنگستان علوم مسائلی چون افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان و مهاجرت نخبگان و درك لزوم پیوند میان علم، زندگی، جامعه و مخصوصا آگاهی از این‌‌که امكان‌های بهره‌برداری از طبیعت محدود شده است اقتضا می‌كند كه مراكز علمی خاص و مخصوصا فرهنگستان‌ها در سیاست‌های علم و مشكلات راه پژوهش و برنامه‌ریزی توسعه مطالعه، تامل و تحقیق كنند. 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن

    بعد از 16سال تازه فهمیده؟ احتمالا موقع بازنشستگیشه میخاد بگه اگر نتونستم بخاطر اینه که نذاشتن.

  • siroos

    میبخشید اصلاح میکنم یا آن فرهنگستانی که میاید لغت معادل عربی را جای فارسی میگذارد ومیگوید از لغت غربی وفرنگی استفاده نشود

  • siroos

    همین فرهنگستان علوم چگونه بود که در قبل از 57 جایگاه خودرا پیدا کرده بود ؟اما امروز در بین ایرانیان به فرهنگستان موبایل وویلا وپورشه مازاروتی فراری تبدیل شده است اینهمه موسسات دینی عریض وطویل اینهمه هییت های بی شما ر دینی اینهمه حوزه های علمی بی مصرف که تنها اسم علم را پسوند نام خودشان دارند واز علم سر سوزنی را بهره نبرده اند پس چکار کنند چه کسانی با پولهایی که میگیرند ویلا بسازند برج بسازند مازاروتی سوار شوند جایگاه علم در بین ایرانیان دیر زمانی است که جا افتاده است منتها امروز عا لممان داشگاهی هم عالم دانشگاهی نیستند منهای آنانی که از قبل از انقلابند وآنانی که از خارج میایند بقیه روزگاری بقال وسبزی فروش ومعلم دبستان ملای فلان مسجد وبسیجی وو بودند همه اینان با علم بیگانه اند امروز در راس امور اجرایی اند کسی مانند احمدی نزاد کجایش علم دارد وقتی میلیارد ها به این امامزاده واین موسسه دینی وآن مسجد میدهد با این وضع حتما ما ژاپن خاورمیانه میشویم برای همین هم هست که بعد از 35 سال هنوز شکم مردم را به درستی نتوانستیم سیر کنیم منهای آنانی که تسبیح وریشی دراز در دست دارند ورهبر رهبر وآقا آقا میکنند میچاپند ومیبرند وبه ریش دین وخدا وایران وایرانی هم میخندند یا آن فرهنگستانی که میاید لغت معادل غربی را جای فارسی میگذارد ومیگوید از لغت غربی وفرنگی استفاده نشود این هم یک نوع فرهنگستان ادبی است این مملکت با این آدمها باضافه زور همین هست وهمین خواهد بود آخرش هم میشود کویر ایران کویر اقتصادی دینی علمی سیاسی و ما باید به جمع گدایان سامره در بغداد بپیوندیم

  • رضا

    آقا داوری اردکانی یک فلسفه خوانده ایدئولوژیک مدافع ولایت فقیه است و رفتار و کردار ایشان در این سالها هیچ نشانی از علم و دانش و طرفداری از آن نداشته است. عجیب است که از چنین امامزاده ای انتظار معجزه داشته باشیم. فرهنگستانی که داوری رییس آن باشد باید فاتحه علم را در آنجا خواند.

  • روزبه

    وقتی علما بمعنی دانشمندان  از حوزه ها بیرون بیان عالم واقع که از دانشگاهها بیرون بیاد جایی نداره. همانطور که ایشون بهبودجه های عریض و طویل یاوه گویان حوزه ها توجه کنید.

  • monir mortazavi

    اقای داوری تازه متوجه بی قدری علم در این کشور شدند در سال های گذشته که جز همراهی منکوب کنندگان علم چیزی از ایشان ندیدیم

  • صدیف

    روزنامه های امروز را بخوانید تا ببینید سه نفر صراف هزاران میلیارد تومان از قبل جابجائی دلار سود برده اند و مراکز علمی پژوهشی و....... بودجه بقای خود را ندارند!! این محصول تولید علم حضرات وقطب علمی شدن و... هزاران شعار پوچ آقایان است.

  • سعید

    بالاخره حرف رییس فرهنگستان علوم را قبول کنیم یا ادعاهای رهبری را که تنها دستاورد نسبتاً مثبت نظام را توسعه علمی می داند؟ 180 درجه اختلاف نظر بین یک مقام علمی و یک مقام سیاسی!