ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آنکارا به کردهای کوبانی کمک می‌کند، اما نه نظامی

نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد دولت این کشور تا آنجا که بتواند جلوی افتادن کوبانی به دست پیکارجویان داعش را خواهد گرفت. داود اوغلو مداخله نظامی را به‌طور تلویحی رد کرد.

در پی موافقت پارلمان ترکیه با عملیات نظامی این کشور در مقابله با گروه «دولت اسلامی» (داعش) در خاک سوریه و عراق، احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه بدون اشاره به مداخله نظامی گفت این کشور نخواهد گذاشت شهر کردنشین کوبانی به دست داعش بیفتد.

احمد داود اوغلو گفت ترکیه برای حفاظت از ساکنان کوبانی به «اقدامات انسان‌دوستانه» روی خواهد آورد.

احمد داود اوغلو پنجشنبه شب دوم اکتبر / ۱۰ مهرماه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اِی‌تی‌وی ترکیه گفت: «ما نمی‌خواهیم که کوبانی سقوط کند. ما هر کاری بتوانیم انجام خواهیم داد تا مانع از این رخداد شویم.»

عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) روز پنجشنبه به دولت ترکیه هشدار داد که چنانچه گروه «دولت اسلامی» شهر کوبانی را فتح کند و در این شهر دست به قتل عام مردم بزند، «پ‌ک‌ک» مذاکرات صلح با دولت ترکیه را قطع خواهد کرد.

نمایندگان پارلمان ترکیه با ۲۹۸ رأی موافق و ۹۸ رأی مخالف لایحه عملیات نظامی این کشور در مقابله با گروه «دولت اسلامی» در خاک سوریه و عراق را تصویب کرد.

در این لایحه آمده است که ارتش ترکیه می‌بایست در عراق و سوریه یک منطقه امن برای آوارگان فراهم آورد؛ نیروی هوایی ترکیه در امتداد نوار مرزی ترکیه با سوریه «منطقه پرواز ممنوع» ایجاد کند؛ ارتش ترکیه بتواند برای دفع خطر گروه «دولت اسلامی» از مرز عبور کند و وارد خاک عراق و سوریه شود؛ و دولت‌های دیگر نیز بتوانند از پایگاه‌های نظامی ترکیه برای مقابله با این گروه استفاده کنند.

با این حال داود اوغلو در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اِی‌تی‌وی مداخله نظامی را به‌طور تلویحی رد کرد و گفت: «برخی می‌گویند چرا شما از کردهای کوبانی حفاظت نمی‌کنید؛ اگر نیروهای ترکیه وارد کوبانی شوند و اگر در ادامه ترکمن‌های یایلاداغ هم بپرسند چرا ما را نجات نمی‌دهید، آن‌وقت ما باید به آن‌جا هم وارد شویم.»

شهرستان یایلاداغ در استان حاتای و در مجاورت مرز ترکیه و سوریه قرار دارد.

پیشمرگه‌ها توانستند شهر مرزی ربیعه را تسخیر کنند

نخست‌وزیر ترکیه افزود: «اگر ساکنان عرب روبه‌روی شهر ریحانلی (در مرز ترکیه) هم بگویند چرا ما را نجات نمی‌دهید، ما باید به آن‌جا هم برویم.»

احمد داود اوغلو افزود که ترکیه برای حفاظت از ساکنان کوبانی به «اقدامات انسان‌دوستانه» روی خواهد آورد و اگر این شهر سقوط کرد «ترکیه گناهکار نخواهد بود».

در روزهای گذشته پیکارجویان داعش بیش از ۳۰۰ روستا در شمال سوریه و در نوار مرزی با ترکیه را تصرف کرده‌اند و اکنون در آستانه تصرف شهر کوبانی هستند. پیشمرگه‌های کرد گفته‌اند در صورت پیشروی داعش به جنگ‌های خیابانی در این شهر روی خواهند آورد.

دولت ترکیه تاکنون تمایلی برای پیوستن به ائتلاف ضد داعش به‌رهبری آمریکا نشان نداده و معتقد است در صورت ایجاد «منطقه پرواز ممنوع» در شمال سوریه و برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه نیازی به چنین مداخلاتی نیست.

داود اوغلو در مصاحبه خود از خبرنگاران پرسید: «می‌دانید اگر منطقه پرواز ممنوع ایجاد نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اردوگاه‌های "دولت اسلامی" بمباران خواهند شد و در پی آن رژیم سوریه و بشار اسد که تمام این جنایت‌ها را مرتکب شده‌، خود را قانونی و مشروع می‌خواند و منتظر زمان مناسب برای بمباران حلب خواهد ماند.»

نخست‌وزیر ترکیه افزود: «داعش سقوط خواهد کرد، ارتش آزاد سوریه (مخالف رژیم اسد و مورد حمایت غرب) هم که ضعیف است و رژیم اسد با تمام قوا حلب را بمباران خواهد کرد و بعد از آن سه میلیون نفر از حلب گریخته و به ترکیه خواهند آمد.»

آخرین خبرها از مناطق درگیر در شمال عراق و سوریه حاکی از پیشروی آرام پیشمرگه‌های کرد است. با حمایت حملات هوایی آمریکایی‌ها، پیشمرگه‌ها توانستند شهر مرزی ربیعه را تسخیر کرده و راه مبادلات پیکارجویان داعش از موصل به سوریه را قطع کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    چراغ سبز دیگری برای گروهک تروریستی داعش و دیگر گروهکهای تروریستی در منطقه . آنکارا خود بیش از دیگران زیر سئوال است که چگونه راه ورود گروههای تروریستی و اراذل تروریست و به اصطلاح جهادیون از خاک خود به عراق و سوریه را فراهم نموده و حتی کمکهای تسلیحاتی و امکانات تبادلات مالی در اختیار این باندهای تبهکار قرار میداده است ؟