ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نقض آتش‌بس و درگیری در فرودگاه دونتسک

دونتسک در ۲۴ ساعت گذشته، صحنه نبردی سنگین میان ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان با بر جای گذاشتن ۵ کشته بود. کانون درگیری‌ها فرودگاه استراتژیک شهر است.

دونتسک در ۲۴ ساعت گذشته، صحنه نبردی سنگین میان ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان با بر جای گذاشتن ۵ کشته بود. کانون درگیری‌ها فرودگاه استراتژیک شهر است

آتش‌بسی که ۵ سپتامبر در شرق اوکراین برقرار شد، از چند روز پیش برای تصرف فرودگاه استراتژیک دونتسک شکسته شده است. دونتسک پایگاه مخالفان دولت کی‌یف است اما فرودگاه شهر در اختیار نیروهای ارتشی قرار دارد. مقامات کی‌یف گفته‌اند که با تقویت نظامی نیروهای مستقر در فرودگاه، مانع پیشروی شورشیان شده‌اند.

با کشته شدن یک همکار سوئیسی صلیب سرخ در دونتسک در روز پنجشنبه دوم اکتبر، هر یک از طرفین، تقصیر را به دوش دیگری می‌اندازد. وزارت خارجه اوکراین جدایی‌خواهان را متهم به ارعاب نیروهای امدادی کرد و بیانیه‌ای در محکومیت این اقدام «غیرقابل توجیه» داد.

شورشیان هم ارتش اوکراین را به تیراندازی بی‌هدف به نقاط مختلف شهر و به قتل رساندن امدادگر صلیب سرخ متهم کرده‌اند. آندره‌ پورگین، معاون رئیس «جمهوری خلق دونتسک» به خبرگزاری فرانسه گفته که نیروهای ارتشی از دو روز پیش، شهر دونتسک را زیر آتش موشک‌های نوع «اورگان» گرفته‌اند. به تاکید او «این موشک‌ها هدف خاصی را مورد نظر ندارند بلکه به صورتی کور شلیک می‌شوند و افرادی را به کشتن می‌دهند.»

مسکو هم نیروهای ارتش اوکراین را در مرگ امدادگر سوئیسی مقصر دانسته است. وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای دولت کی‌یف را متهم به لاپوشانی حقیقت در این زمینه کرد.

ساختمان صلیب‌سرخ دونتسک، محل اصابت موشک به امدادگر سوئیسی

دبیرکل سازمان ملل از مرگ امدادگر سوئیسی در دونتسک اظهار تاسف و اندوه کرده است. بان‌کی‌ مون از احتمال تشدید درگیری نیز ابراز نگرانی کرد. سخنگوی بان کی‌مون گفت: «منازعه اخیر نشان می‌دهد که آتش‌بس تا چه اندازه شکننده است.»

همکار ۳۸ ساله صلیب سرخ در اثر اصابت موشک به نزدیکی ساختمان اصابت موشک به نزدیکی ساختمان وابسته به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در دونتسک جان خود را از دست داد.

آتش‌بس امضا شده در پنجم سپتامیر در بلاروس، دولت کی‌یف و شورشیان جدایی‌طلب را ملزم به خاتمه درگیری‌های چند ماهه در شرق اوکراین می‌کرد. اما از آن زمان تاکنون، بیش از ۷۰ نفر در ادامه منازعه کشته شده‌اند.

پیمان دیگری در ۱۹ سپتامبر، طرفین را متعهد به ایجاد یک منطقه بی‌طرف به شعاع سی‌کیلومتر تحت نظارت نیروهای بین‌المللی کرد. با این همه، آتش‌بس در ماریوپول، لوهانسک و دونتسک به کرات نقض شده و هر یک از طرفین مسئولین ناپایداری آن را به گردن دیگری انداخته است.

جنگ در شرق اوکراین به گفته کمیساریای عالی کمک به آوارگان سازمان ملل، بیش از یک میلیون نفر را در به در کرده است. به گفته این کمیساریا، نزدیک ۸۱۴ هزار نفر از این آوارگان به روسیه گریخته‌اند و ۲۶۰ هزار نفر دیگر به مناطق مجاور کانون درگیری از جمله بلاروس، مولداوی یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا پناه برده‌اند.

بنا بر آخرین آمار سازمان ملل، دردرگیری‌ طرفین در شرق اوکراین از شش ماه پیش تاکنون، بیش از ۲۶۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.