ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

يک مقام ارشد وزارت ارشاد: درباره برخی نويسندگان حساسيت وجود دارد

يک مقام ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران تأييد کرده که ليستی از نويسندگان وجود دارد که «روی نام آن‌ها حساسيت وجود دارد.»

يک مقام ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران تأييد کرده که ليستی از نويسندگان وجود دارد که «روی نام آن‌ها حساسيت وجود دارد.»

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

اين گفته‌ها را علی شجاعی‌صائين، رئيس‌ دفتر کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران در گفت‌وگويی با روزنامه شرق که امروز شنبه ۱۲ مهر چاپ شده، بيان کرده است.

خبرنگار روزنامه شرق درباره «فهرست سياه نويسندگان ممنوع‌القلم» سؤال کرده و شجاعی صائين هم گفته است: «به ‌صراحت می‌توانم بگويم محور اصلی برای اظهارنظر و مجوز، متن کتاب است و اگر کتابی مجوز نگرفته باشد مشکل در متن آن کتاب است. موارد خاصی هم هست که ممکن است روی برخی از اسامی حساسيت‌هايی باشد که طبيعتاً بحث و گفت‌وگو می‌کنيم تا اين مشکلات نباشد.»

اسفندماه سال گذشته نيز علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران تأييد کرد که در دولت پيشين، عده‌ای از نويسندگان ممنوع‌القلم بوده‌اند و آثار آن‌ها منتشر نمی‌شده است. در عين حال وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که با وزير اطلاعات توافق کرده‌اند که نويسنده‌ای در ايران ممنوع‌القلم نباشد.

پيش از اين، حسن روحانی، رييس جمهور ايران در گزارش ۱۰۰ روزه‌اش از وجود فهرستی از نويسندگان ممنوع‌القلم خبر داده بود. او وعده داده بود که نويسندگان ممنوع‌القلم را به نويسندگان «صريح‌القلم» بدل کند.

چندی پیش نیز علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه دیدار با اعضای اتاق بازرگانی، از توافق با سید محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی درباره نویسندگان ممنوع‌القلم خبر داده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    مصطفی فقیهی، “مدیرمسوول انتخاب” روز پنج‌شنبه (۱۰ مهر-۲ اکتبر) با تاکید بر این‌که چیزی “کتباً” به او ابلاغ نشده، در صفحه‌ی فیسبوک شخصی‌اش نوشت که با توجه به «رفت‌وآمدهای اخیرش به دادسرای فرهنگ و رسانه»، به احتمال زیاد فیلتر شدن وب‌سایت تحت مدیریتش به دلیل شکایت حمید پورمحمدی قائم‌مقام بازداشتی بانک مرکزی در دولت احمدی‌نژاد و کامل تقوی‌نژاد، مدیرعامل بانک سپه صورت گرفته است. وی با اشاره به ثبت ۳ شکایت توسط پورمحمدی و هم‌چنین ۱۲ شکایت از سوی بانک سپه و مدیرعاملش از وب‌سایت “انتخاب” تنها طی سه هفته اخیر، اضافه کرد: «آیا تهیه گزارش از اقدامات برخی جریانات خاص اقتصادی و طرح سوالی از آقای نوبخت که “چرا باید متهم فساد سه هزار میلیاردی معاون ایشان باشد”، باید با شکایت روبه‌رو شود؟» اشاره‌ی آقای فقیهی به انتصاب حمید پورمحمدی به سمت “معاون برنامه‌ریزی” محمدباقر نوبخت، “معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری” و دست‌کم دو سمت دیگر در دولت یازدهم است. وب‌سایت “انتخاب” یک روز پیش از فیلتر شدن، گزارش داده بود که حمید پورمحمدی گل‌سفیدی در تازه‌ترین مسوولیت خود در دولت یازدهم از سوی محمدباقر نوبخت به عنوان “دبیر ستاد تدوین برنامه ششم توسعه” منصوب شده است. بر پایه‌ی این گزارش، آقای پورمحمدی پیش‌تر نیز از سوی اسحاق جهانگیری، “معاون اول حسن روحانی” به سمت “عضو شورای گفت‌و‌گو” و “عضو کارگروه تخصصی ستاد هماهنگی امور اقتصادی” منصوب شده بود. “انتخاب” افزوده بود که آقای پورمحمدی در حالی رفته رفته به “ابوالمشاغل” دولت یازدهم تبدیل می‌شود که پس از بازداشت و آزادی با قرار وثیقه سنگین در دولت گذشته، «هیچ‌گاه قرار منع تعقیب برای وی از سوی دستگاه قضایی صادر نشده است». این گزارش با ابراز تاسف از آ‌نچه که “آفت جریان‌گرایی در دولت” خوانده بود، از سکوت منتقدان دولت گذشته و حامیان دولت کنونی در این خصوص انتقاد کرده و نوشته بود: «گویی فعالیت این فرد تنها در دولت پیشین، مذموم بوده اما در دولت فعلی بی‌اشکال و کاملاً قانونی است.» گفتنی است آقای پورمحمدی که در بیش از یک دهه‌ی گذشته در سمت‌های چون قائم‌مقام و مشاور عالی رییس کل بانک مرکزی و نیز معاونت امور بانکی وزارت اقتصاد و دارایی حضور داشته، در آبان ۱۳۹۰ هم‌راه با سی متهم دیگر پرونده‌ی معروف به فساد ۳ هزار میلیارد تومانی بازداشت و دو ماه بعد با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. احمد توکلی، عضو اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی در دی ماه ۱۳۹۰ در سخنانی گفته بود که «انتصاب حمید پورمحمدی گل‌سفیدی با حمایت اسفندیار رحیم‌مشایی» و «بدون داشتن صلاحیت علمی و تجربی لازم از نمونه‌های پارتی‌بازی در دولت» بوده است. آقای توکلی پیش‌تر در روز سیزدهم آبان همان سال در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی فاش کرده بود که فرهاد همتی گل‌سفیدی خواهرزاده حمید پورمحمدی «با یک لیسانس فراگیر پیام نور واحد شاهین‌شهر به سفارش دایی‌اش بدون هیچ تخصصی به استخدام بانک توسعه صادرات درآمد و از آنجا به کاراکاس رفت». وی، همتی گل‌سفیدی را فردی “مجرد، بی‌سواد و با معدل ۱۳ که زبان انگلیسی نیز بلد نیست”، توصیف کرده و افزوده بود که «این فرد پس از بازگشت به کشور، به سفارش دایی خود به عنوان عضو هیأت مدیره بانک توسعه بین‌الملل که زیرمجموعه بانک توسعه صادرات است، منصوب شد». این عضو مجلس شورای اسلامی، مهرماه سال۱۳۹۰ نیز گفته بود که حمید پورمحمدی «اصلا دکترا ندارد و به دروغ خود را دکتر معرفی می‌کند».

  • nader

    .... او وعده داده بود که نویسندگان ممنوع‌القلم را به نویسندگان «صریح‌القلم» بدل کند..... وعده الکی قبل از انتخابات بود!!.