ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محدودیت کشاورزی در آذربایجان برای نجات دریاچه ارومیه

در طرح جدید دولت، کشاورزی در حوزه زرینه رود برای مدت ۳ سال باید متوقف شود تا آب آن به دریاچه ارومیه برسد. دولت به مدت یک سال خسارت کشاورزان را پرداخت می‌کند.

یکی از طرح‌های مصوب دولت برای نجات دریاچه ارومیه با محدود کردن کشاورزی به زودی آغاز می‌شود.

کشاورزی برای ۳ سال در اطراف دریاچه ارومیه محدود می‌شود

مطابق این طرح کشاورزی در بخش‌های وسیعی از حوزه آبیاری رودخانه زرینه رود برای مدتی ممنوع و متوقف می‌شود. این طرح به نام «طرح نکاشت» معروف است.

دولت قرار است ۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی در بخش زرینه رود را از کشاورزان اجاره کند و خسارتی که از نکاشتن محصول متوجه صاحبان اراضی می شود به آنان داده شود تا آب این بخش به جای مصرف در کشاورزی به دریاچه ارومیه برسد.

این طرح موقتی است و برای سه سال به اجرا در خواهد آمد. اما خسارت کشاورزان فعلا برای یک سال پرداخت می‌شود. دولت ایران مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای «طرح نکاشت» در نظر گرفته است.

این طرح از زمان کشت پاییزه، یعنی از آبان ماه آغاز می شود و مجری آن استانداری های آذربایجان غربی و شرقی است و «ستاد احیای دریاچه ارومیه» بر آن نظارت دارد.

«ستاد احیای دریاچه ارومیه»، ستادی است که در دولت یازدهم و برای یافتن راهکارهای مناسب جهت نجات دریاچه ارومیه تشکیل شده است.

این ستاد تاکنون ۲۶ راهکار را تهیه کرده که طرح «نکاشت» یکی از آن‌هاست که سرانجام قرار است اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، استاندار آذربایجان غربی روز پنجشنبه گذشته تاکید کرده است اجرای طرح نکاشت در اراضی زراعی شهرستان های میاندوآب، بناب و ملکان انجام خواهد شد.

کشاورزی به روش سنتی و هدر رفتن آب و همچنین برداشت بیش از اندازه از آب رودخانه‌‌ها و منابع آب‌های زیرزمینی از عوامل مهم تشدید بحران در دریاچه ارومیه است.

خشک شدن دریاچه ارومیه در شمال‌غربی ایران، تبعات زیست محیطی، بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی به همراه دارد. نجات این دریاچه یکی از محورهای تبلیغاتی حسن روحانی در دوران مبارزات انتخاباتی برای ریاست جمهوری بود.

گفته می‌شود هم اکنون بحران دریاچه ارومیه و خشک شدن بخش‌های وسیعی از آن حدود ۳۰۰ هزار هکتار بیابان جدید در مناطق اطراف پدید آورده است. این بیابان‌ها با تولید ریزگردهای نمکی، زندگی ساکنان این مناطق را تهدید می‌کند.

به گفته معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، اگر منابع آب موجود به درستی مدیریت شود می توان در یک بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله، دریاچه ارومیه را احیا کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.