ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهلا لاهیجی: انگیزه‌ای نمانده، در نمایشگاه فرانکفورت شرکت نمی‌کنیم

شهلا لاهیجی، ناشر ایرانی، اعلام کرد که برای سومين سال متوالی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت نمی‌کند. او دلیل این تصمیم را محدودیت نشر کتاب در ایران و بی‌انگیزگی ناشران عنوان کرد.

شهلا لاهیجی، مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، اعلام کرد که برای سومين سال متوالی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت نمی‌کند. او دلیل این تصمیم را محدودیت نشر کتاب در ایران و بی‌انگیزگی ناشران عنوان کرد.

شهلا لاهیجی: ۵۵ کتاب ما هنوز در وزارت ارشاد مانده است و جوابی نگرفته‌ايم و سرگردان هستيم

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) شهلا لاهیجی گفت پس از آن‌که سال ۲۰۰۶ به‌عنوان ناشر برگزيده انتخاب شد، هر سال نمايشگاه کتاب فرانکفورت برای وی غرفه در نظرمی‌گيرد و تمام هزينه‌ها را می‌دهد تا انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در آن شرکت کند، اما دو سال است که «به دليل اين‌که حرفی برای گفتن ندارد»، در اين نمايشگاه شرکت نمی‌کند.

شهلا لاهیجی گفت: «۵۵ کتاب ما هنوز در وزارت ارشاد مانده است و جوابی نگرفته‌ايم و سرگردان هستيم پس در اين اوضاع چيز تازه‌ای در دست ندارم که بخواهم در نمايشگاه بين‌المللی شرکت کنم.»

وی افزود: «وقتی مرا سرگردان نگه‌ می‌دارند و هيچ‌کدام از دلايل محدود شدن کتاب را نمی‌گويند که اين محدوديت‌ها در قانون نيست؛ ديگر چه انگيزه‌ای می‌ماند؟»

به‌گفته وی در زمينه‌ سانسور کتاب، ناشران با بی‌تصميمی روبه‌رو هستند. در حالی که قانون می‌گويد مسئولان بايد يک ماهه جواب دهند اما آن‌ها پس از گذشت شش ماه هم جواب نمی‌دهند.

لاهيجی این بهانه را که اجرای قانون زمان‌بر است، «مسخره» دانست و گفت: «هر قانونی بعد از تصويب‌شدن قابل اجراست، چه زمانی می‌خواهد؟ انگار اين‌جا قانون مثل همه‌چيز دچار تعويق می‌شود.»

وی با تأکید بر این‌که «سيستم فرهنگی ما تخصص کشتن انگيزه‌ها را دارد»، گفت: «ای کاش به من بگويند نه! نمی‌شود. اما وقتی من را سرگردان نگه‌ می‌دارند و هيچ‌کدام از دلايل محدود شدن کتاب را نمی‌گويند و مطرح نمی‌کنند که اين محدوديت‌ها در قانون نيست ديگر چه انگيزه‌ای می‌ماند؟»

لاهيجی تأکید کرد که اگر در نمايشگاه فرانکفورت حاضر شود، «خبرنگاران و بازديدکنندگان می‌آيند و سئوالاتی در زمينه‌ کتاب و نشر می‌پرسند، چه جوابی داريم؟ به دروغ هم که نمی‌توانيم بگوييم وضع‌مان خوب است.»

این نویسنده و مترجم افزود: «مجبوريم که صبر کنيم ببينيم اتفاقی می‌افتد يا نه؟ کسی استيضاح می‌شود يا نه؟ حرف‌های رئيس‌جمهور به سرانجام عمل می‌رسد؟ زمانی که حرف استيضاح مطرح می‌شود همه‌ نهادها قفل می‌شود.»

نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت ۸ تا ۱۲ اکتبر / ۱۶ تا ۲۰ مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • massoud

    به عبارت دیگر خانم لاهیجی می گویند در دوران احمدی نژاد انگیزه ی شرکت داشتند ولی حالا ندارند. آن زمان در نمایشگاه فرانکفورت به خبرنگاران چه جوابی می دادند؟ «وضع خوب» بود؟یا «به دروغ» می گفتند«وضعمان خوب است»؟ شاید هم بوده. دو سال است شرکت نمی کنند یعنی در دوران دولت روحانی. چرا الان نمی توانند مثل سال های پیش از آن عمل کنند؟