ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تعویق اعدام ریحانه جباری و مطرح شدن نقش یک چهره پنهان

در حالی که مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، از ده روز مهلت در اجرای حکم اعدام ریحانه جباری خبر داده، خانواده مقتول از نقش فردی به نام «ش» در پرونده این قتل گفته‌اند.

در حالی که مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، در ادامه تلاش‌ برای لغو حکم اعدام ریحانه جباری، از ده روز مهلت برای تعیین وضعیت این پرونده خبر داده است، بار دیگر درباره نقش فردی به نام «ش» در پرونده این قتل سخن به میان آمده است.

ریحانه در ۱۹ سالگی مرتکب قتل شد و در فروردین ۱۳۹۳، پس از هفت سال حضور در زندان، به‌ جرم قتل مرتضی عبدالعلی سربندی، ۴۷ ساله، به قصاص محکوم شد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مصطفی پورمحمدی در حاشیه همایش هفته ملی کودک، در جمع خبرنگاران درباره پرونده ریحانه جباری گفت که او هنوز اعدام نشده است.

به گفته این مقام قضایی، تلاش‌ها در پیوند با این پرونده ادامه دارد. وزیر دادگستری در پاسخ به این سوال که که با توجه به اینکه در آستانه ماه‌ محرم هستیم آیا اعدام انجام می‌شود؟ گفته: «تا ۱۰ روز دیگر که ماه محرم شروع نمی‌شود.»

ریحانه جباری دختر ۲۶ ساله ایرانی که از هفت سال پیش تا به امروز به اتهام قتل در زندان به سر می برد، روز دوشنبه هفتم مهرماه برای اجرای حکم به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده بود.

بر اساس آنچه شعله پاکروان، مادر ریحانه جباری در فیس‌بوک خود نوشته بود، مسئولان زندان رجایی‌شهر به او گفته بودند که صبح روز سه‌شنبه برای گرفتن جسد ریحانه به زندان مراجعه کند. این حکم اما اجرا نشد و او به زندان شهر ری (قرچک ورامین) بازگردانده شد.

ریحانه در ۱۹ سالگی مرتکب قتل شد و در فروردین ۱۳۹۳، پس از هفت سال حضور در زندان، به‌ جرم قتل مرتضی عبدالعلی سربندی، ۴۷ ساله، به قصاص محکوم شد.

جباری اتهام قتل را پذیرفت، اما مدعی شد مقتول قصد تجاوز داشته و او از خود دفاع کرده ‌است.

ریحانه جباری، طراح دکوراسیون داخلی یک شرکت تبلیغاتی و طراحی داخلی بود که برای طراحی دکوراسیون مطب مقتول به آنجا رفته بود.

نقش آقای «ش» در پرونده قتل مرتضی سربندی

در پرونده ریحانه جباری ابهام‌های گوناگونی وجود دارد.

در بررسی‌های انجام شده از محل وقوع قتل مشخص شده که  دو لیوان آب‌میوه روی میز آشپزخانه محل قتل وجود داشته که یکی از آنها را مرتضی مقتول پرونده خورده بوده و دیگری برای ریحانه ریخته شده بوده.(دفاع مشروط ریحانه جباری؛ پرونده‌ای که همچنان باز است)

خانواده مرتضی سربندی معتقدند ریحانه حقیقتی را درباره نقش فردی به نام «ش» در قتل مرتضی سربندی پنهان می‌کند.

آزمایش‌های انجام شده بر محتوای لیوان‌ها نشان داده بود که آبمیوه ریحانه داروی بیهوشی داشته است. همچنین مقتول پیش از ورود به ساحتمان از داروخانه خرید کرده و در کیسه خریدها، ‌یک بسته کاندوم هم وجود داشته است. بر اساس این شواهد که احتمال قصد تجاوز مقتول را تقویت می‌کند،‌ وکلای پرونده از آغاز کوشیدند تا با تاکید بر «حق دفاع مشروع»، جلوی حکم قصاص ریحانه جباری را بگیرند.

حال وب‌سایت تابناک به نقل از انصاف نیوز نوشته است که خانواده مرتضی سربندی معتقدند ریحانه، حقیقتی را درباره نقش فردی به نام «ش» در قتل مرتضی سربندی پنهان می‌کند.

جلال سربندی گفته که ممکن است در صورت پی بردن به واقعیت، ریحانه را عفو کند.

محمد مصطفایی یکی از وکلای گذشته ریحانه در این زمینه نوشته است: «آقای ش فردی بوده است که با برنامه‌ریزی کامل چنین ماجرایی را برای ریحانه و مرتضی درست کرده و هیچ ردپایی از خود باقی نگذاشته است.»

مصطفایی همچنین از وجود یک سی‌دی در روزهای نخست تحقیقات پرونده نام می‌برد که در حال حاضر خبری از  آن نیست. به گفته مصطفایی، این سی‌دی بر اساس شنود مکالمات و پیام‌های «ش» با مقتول تهیه شده بوده است.

فرزند سربندی گفته است: «طبق اقرار صریح ریحانه کسی به اسم "ش" وارد آپارتمان می‌شود و پدرم در پی دویدن به دنبال آن فرد در راه پله‌ها از شدت خونریزی به زمین می‌افتد و فوت می‌کند و خانم جباری همچنان از معرفی و نقش "ش" برای پرونده سر باز می‌زند.»

بازپرس پرونده ریحانه اما حرف ریحانه درباره فردی به نام «ش» را مستند ندانسته و گفته است: «فردی که به عنوان ش در دادگاه حاضر شد، مطلع بود نه متهم. ما برای اینکه ش واقعی را شناسایی کنیم همه تلاش‌مان را کردیم. حتی بر منبای گفته‌های ریحانه، از طریق ثبت احوال همه افرادی را که به این نام و در همان محدوده سنی ثبت شده بودند شناسایی کردیم و در نهایت به این فرد رسیدیم. ما همه مراودات مالی ۲۰سال گذشته او را بررسی کردیم. جزء به جزء زندگی او را بررسی کردیم، اما دلایلی وجود نداشت که او در این قتل دست داشته باشد. در کل متهم دلیل محکمی برای حضور ش در این ماجرا نداشت. ریحانه ممکن است به این اعتقاد رسیده که در آخرین لحظه کسی به کمکش خواهد آمد. ما همه تلاش‌مان را انجام دادیم. متاسفانه ریحانه داستان‌هایی تعریف می‌کرد که به نظر توهم و خیال بود.»

برای جلوگیری از اجرای این حکم اعدام، کمپینی توسط تعدادی از فعالان حقوق بشر تشکلیل شد که توانست بیش از صدهزار امضا در مخالفت با اجرای این حکم جمع‌آوری کند.

مینا احدی و نازنین افشین جم از فراخوان‌دهندگان برای این کمپین بودند. آنها  امضاهای جمع شده در مخالفت با اعدام ریحانه را که بیش از دوهزار و ٣۰۰ صفحه بود، در سه نسخه چاپ  و آن را برای احمد شهید، بان کی مون و کاترین اشتون، ارسال کردند.

با وجود این، بحث و جدل در شبکه‌های اجتماعی وفعالان مدنی و وکلا در این زمینه فراوان است. برخی وکلای سابق این پرونده و شخص ریحانه جباری را به تحریف واقعیت و دروغ متهم می‌کنند و گروهی نیز مقصر اصلی را مرحوم سربندی و نیت تجاوز او می‌دانند.

در همین حال، برخی بر مخالفت با اصل مجازات اعدام تاکید دارند و گروهی نیز در تلاشند رضایت خانواده مقتول را برای بخشش ریحانه جباری جلب کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نازنین

    اگر از مرحوم سربندی مشکلی برخواسته بوده دستش از دنیا کوتاه است...فرصت جبران و سخن گفتن ندارد. ولی جباری زنده است اگر همه جانبه مقصر باشد شاید زنده ماندن برایش دریچه ای باشد برای جبران گذشته و توبه ..که حتما جوابش به مرحوم سربندی هم میرسد و اگر عکس این هم باشد در ان دنیا مرحوم از یک خطای قابل عفو پروردگار دچار فشار نمیشود .

  • آنتی قاتل

    حمایت از یک زن *** که قاتل هم است جزو کدام یک از اصول شماهاست.هرکسی جرمی مرتکب شده باید جواب پس دهد.

  • میترا حسین هاشم , Mitra hoseinhashem .

    مبنی بر حق قانونی دفاع از حقوق فردی ؛ هر شخصی که امنیت فردی خود را در خطر ببیند دست به هر اعمالی می زند و همچنین در تمام اظهارات ریحانه جباری گفته شده که مقتول قصد تجاوز به ریحانه را داشته و تمام شواهد نشان دهنده حقیقت گفتار ریحانه است و هیچ چیزی مبنی بر توهمات نیست . من با اعدام ریحانه و کلا با اصل قانون اعدام مخالفم .

  • Omid - AzeX

    ............. :| بخشش!