ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش ۹ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از افزایش ۹ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه بر اثر بارش‌های روزهای نخست فصل پاییز خبر داده است.

کیومرث دانشجو، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، از افزایش ۹ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه بر اثر بارش‌های روزهای نخست فصل پاییز خبر داده است.

آمارهای موجود نشان می‌دهد که سطح فعلی دریاچه ارومیه بیش از هشت متر کمتر از حداکثر تراز و حدود چهار متر کمتر از تراز اکولوژیک است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، این تراز در حال حاضر به ۱۲۷۰.۲۴ متر رسیده است که حدود چهار متر کمتر از تراز اکولوژیک است.

کیومرث دانشجو، دوشنبه شب در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی، با ارائه گزارشی از وضعیت دریاچه ارومیه گفته: «تراز دریاچه ارومیه در پایان شهریور ماه امسال به ۱۲۷۰.۱۵ متر رسیده بود و با بارش‌های صورت گرفته در اوایل پاییز، این رقم ۹ سانتیمتر افزایش یافته است.

دانشجو درباره میزان بارش باران در روزهای نخست پاییز گفته است: «در این مدت کوتاه، به طور متوسط ۲۵.۵ میلیمتر در آذربایجان غربی بارش داشتیم و این در حالی است که میزان بارش در مدت مشابه سال گذشته ۲.۹ میلیمتر و در میانگین درازمدت پنج میلیمتر بود.»

این آمار، حکایت از رشد بیش از هشت برابری بارش‌ باران در پاییز امسال نسبت به سال گذشته و پنج برابری نسبت به میانگین درازمدت دارد.

بر اساس این گزارش، با وجود افزایش ۹ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه در ده روز گذشته، سطح تراز دریاچه ارومیه از میزان سال گذشته کمتر است. این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۲۷۰.۴۰ متر بود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، حداکثر تراز دریاچه ارومیه در سال‌های پیشین، ۱۲۷۸.۴۱ متر بوده، اما تراز اکولوژیک و لازم برای این دریاچه ۱۲۷۴.۱ متر است.

یک بحران تمام عیار زیست محیطی

آمارهای موجود نشان می‌دهد که سطح فعلی دریاچه ارومیه بیش از هشت متر کمتر از حداکثر تراز و حدود چهار متر کمتر از تراز اکولوژیک است.

عکس از: مجتبی اسماعیل زاده

دریاچه ارومیه در حال حاضر وضعیت نامناسبی دارد و میزان آب آن در کمترین میزان است.

اکنون بخش اعظم این دریاچه خشک شده و بیم گسترش یک بحران تمام عیار زیست محیطی در این منطقه وجود دارد.

در صورت خشکی کامل دریاچه ارومیه، دست کم پنج میلیون نفر به طور مستقیم تحت تأثیرات منفی آن قرار می‌گیرند، در حالی که جمعیتی که غیرمستقیم و در استان‌های دیگر، آسیب خواهند دید، بسیار بیشتر از این تعداد خواهد بود.

خشک شدن دریاچه ارومیه در شمال‌غربی ایران، تبعات زیست محیطی، بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی به همراه دارد.

گفته می‌شود هم اکنون بحران دریاچه ارومیه و خشک شدن بخش‌های وسیعی از آن حدود ۳۰۰ هزار هکتار بیابان جدید در مناطق اطراف پدید آورده است. این بیابان‌ها با تولید ریزگردهای نمکی، زندگی ساکنان این مناطق را تهدید می‌کند.

به گفته معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، اگر منابع آب موجود به درستی مدیریت شود می توان در یک بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله، دریاچه ارومیه را احیا کرد.

یکی از طرح‌های مصوب دولت برای نجات دریاچه ارومیه محدود کردن کشاورزی در اطراف این دریاچه است که به زودی آغاز می‌شود.

مطابق این طرح کشاورزی در بخش‌های وسیعی از حوزه آبیاری رودخانه زرینه رود برای مدتی ممنوع و متوقف می‌شود. این طرح به نام «طرح نکاشت» معروف است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سام

    منظور از تراز چیه ؟ یعنی همون ارتفاع از سطح آبهای آزاد ؟ در اعداد فارسی از ممیز استفاده میشه نه نقطه