ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محاکمه رئیس جمهوری کنیا در لاهه به اتهام نسل‌کشی

اوهورو کنیاتا وارد لاهه شد که به اتهاماتش در برابر دادگاه کیفری بین‌‌المللی پاسخ دهد. او در انتخابات ریاست‌جمهوری کنیا تظاهرات مخالفانش را سرکوب کرده است.

اوهورو کنیاتا، رئیس جمهوری کنیا، چهارشنبه، ۸ اکتبر وارد لاهه شد که در دادگاه کیفری بین‌‌المللی به اتهام نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت محاکمه شود.

اوهورو کنیاتا، رئیس جمهوری کنیا در دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه

دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه به اتهامات اوهورو کنیاتا در انتخابات ریاست جمهوری کنیا در سال ۲۰۰۷ رسیدگی می‌کند. این پرونده از سال ۲۰۱۳ به جریان افتاده است، اما کنیاتا از تسلیم مدارک لازم به دادگاه لاهه خودداری می‌کرد.

در سال ۲۰۰۷ اوهورو کنیاتا نامزد انتخابات ریاست جمهوری در کنیا بود. پس از آنکه مخالفانش بحث تقلبات انتخاباتی را به میان آوردند، اقلیت‌های قومی به تظاهرات علیه او پرداختند. تظاهرات آنان سرکوب شد و در این سرکوب‌ها بیش از هزار و ۱۰۰ نفر به قتل رسیدند و شمار بسیاری از انسان‌ها نیز آواره و بی‌خانمان شدند.

اوهورو کنیاتا بر مسند قدرت

اوهورو کنیاتا به مدت یک سال با دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه در کشاکش بود، اما دوشنبه، ۶ اکتبر به طرز غیر منتظره‌ای اعلام کرد که قصد دارد در دادگاه حضور پیدا کند. کنیاتا پیش از سفر به لاهه اما ویلیام روتو را به عنوان جانشین خود در مدت غیابش تعیین کرد. به این ترتیب او نه در مقام ریاست جمهوری کنیا، بلکه به عنوان یک سیاستمدار محاکمه می‌شود.

کنیاتا به اصلی در قانون اساسی کنیا ارجاع داده که به موجب آن رئیس جمهوری موظف است در غیابش، اختیاراتش را به معاونش تفویض کند.

کنیاتا هنگام ورود به لاهه در این‌ زمینه گفت: «تصمیم گرفتم ترتیبی بدهم که نتوانند مرا به عنوان رئیس جمهور ۴۰ میلیون کنیایی محاکمه کنند. زیرا اراده کنیا به دموکراسی نمی‌بایست دستاویز حکم یک دادگاه بیگانه قرار گیرد.»

ناآرامی‌ها کنیا پس از شائبه تقلب در انتخابات

او همچنین گفته است: «محاکمه‌کنندگان من در کنیا و خارج از کنیا تلاش می‌کنند چنین جلوه دهند که رئیس جمهور کنیا قانون‌گریز و فاسد است.»

کنیاتا به رقبای سیاسی‌اش وعده داده بود که در دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه پاسخگوی اتهام نسل‌کشی باشد، اما پس از آنکه رقبایش تن به مصالحه دادند و او به ریاست جمهوری کنیا دست یافت، خلف وعده کرد. در نوامبر ۲۰۱۳ هم قانونی در کنیا تصویب شد که به موجب آن آزادی بیان و آزادی مطبوعات محدود می‌شد.

هنگامی که دادگاه لاهه سال گذشته اوهورو کنیاتا را برای پاسخگویی فراخواند، او در پاسخ گفت: «برگزاری چنین دادگاهی وحدت ملی در کنیا را مخدوش می‌کند.»

اوهورو کنیاتا پیش از سفر به لاهه خاطرنشان کرده بود که با وجدانی آسوده در برابر دادگاه کیفری بین‌المللی پاسخگوی اتهام نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت خواهد بود.

گالری عکس: ناآرامی و سرکوب مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری کنیا

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.