ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده سازمان ملل: نگذاریم کوبانی سربرنیتسای دوم شود

استفان دمیستورا می‌گوید ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر در کوبانی در خطر جانی قرار دارند که بیشترشان سالخورده‌اند. بین ۱۰ تا ۱۳ هزار نفر هم پشت مرزهای ترکیه منتظر عبور هستند.

استفان د میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه می‌گوید ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر در کوبانی در خطر جانی قرار دارند که بیشترشان سالخورده‌اند. بین ۱۰ تا ۱۳ هزار نفر هم پشت مرزهای ترکیه منتظر عبور هستند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، ترکیه را به کمک فوری به آوارگان کوبانی فراخواند. د میستورا، ظهر جمعه ۱۰ اکتبر در ژنو از ترکیه خواست اجازه عبور هزاران نفر کرد کوبانی از مرز را بدهد. او گفت صدها نفر از سکنه کوبانی هم در محاصره داعش گیر افتاده و در معرض یک قتل‌عام قرار دارند.

د میستورا نقشه کوبانی را به خبرنگاران نشان داد و کانون حملات هوایی و مواضع شبه‌نظامیان در آن را ترسیم کرد. او از ترکیه خواست برای پیشگیری از بروز یک سربنتیسای دیگر، به یاری کردهای کوبانی بشتابد. دمیستورا گفت: «سربنیتسا را به یاد دارید؟ ما هرگز آن را فراموش نمی‌کنیم و احتمالا هیچگاه نیز خودمان را به خاطر آن نخواهیم بخشید.»

در قتل‌عام سربرنیتسا در شرق بوسنی، نزدیک ۸۰۰۰ مرد مسلمان با هجوم نیروهای صرب تحت فرماندهی راتکو ملادیچ کشته شدند. این در حالی بود که این شهر کوچک جزو مناطق امن و تحت حفاظت سازمان ملل قرار داشت.

این قتل‌عام که در ژوئن ۱۹۹۵ انجام گرفت، مهیب‌ترین جنایت جنگی در اروپا پس از جنگ دوم جهانی شناخته می‌شود.

وزیر خارجه ترکیه روز پنجشنبه ۹ اکتبر و پس از ملاقات با دبیرکل ناتو گفت کشورش آماده نیست به تنهایی برای نجات کوبانی از محاصره داعش به سوریه پیشروی کند. ناتو و پنتاگون نیز متقابلا پیشنهاد ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در مرز ترکیه را قبول نکرده‌اند. ترکیه می‌خواهد آوارگان کرد سوری در این منطقه حائل اسکان داده شوند.

 اعزام ۳۰۰ وابسته نظامی اسپانیا به عراق

روز جمعه ۱۰ اکتبر، کابینه اسپانیا تصمیم گرفت در چارچوب ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، ۳۰۰ وابسته نظامی به عراق بفرستد. پدرو موره‌نز، وزیر دفاع اسپانیا اعلام کرد که این ماموریت هفت الی هشت هفته طول خواهد کشید. حضور وابسته‌های نظامی اسپانیایی در عراق به منظور اموزش نیروهای عراقی خواهد بود.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه (مستقر در لندن) اعلام کرد که شبه‌نظامیان داعش، تدارکات خود در شرق کوبانی را با موتورسیکلت جابه‌جا می‌کنند. نقشه داعش برای کوبانی، قطع ارتباط آن با مرز ترکیه است.

فرهاد الشامی، یک کنشگر محلی کرد به خبرگزاری آلمان گفته است که اسلامگرایان خیابان‌های شهر را از صبح زود جمعه زیر آتش گلوله گرفته‌اند.

روز جمعه ۱۰ اکتبر، مقر اصلی نیروهای کرد در شمال شهر کوبانی از سوی نیروهای داعش تسخیر شد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید «مربع امنیتی» شهر کوبانی شامل مجموعه یگان‌های مدافع خلق (YPG)، نیروهای آسایش (نیروهای امنیتی کردها) و مقر شورای محلی شهر به کنترل «دولت اسلامی» در آمده است.

به‌گفته رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، «دولت اسلامی» در حال حاضر دست‌کم ۴۰ درصد شهر کوبانی را در دست دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 69

    […] سازمان ملل در مورد قتل عام در کوبانی هشدار داد ۲ نماینده سازمان ملل: نگذاریم کوبانی سربرنیتسای دوم شود عراق “دولت اسلامی” ۴ زن را اعدام کرد پاکستان […]

  • faryad

    دست دست کردن امریکا و تعلل در مورد اسد برای حفظ تنش و غارت نفت ارزان و فروش اسلحه بازی خطرناکی است که میتواند به فاجعه جهانی تبدیل شود.

  • hamid

    مقصر اسد جانی و حامیانش هستند که منطقه را تباه و بجنگ کشاندند.

  • farid

    ظاهرا جان کری  رفته گل بچیند و اسد اجازه اش نمیدهد؟!