ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض کارگران ساختمانی: «مجلس حامی بساز و بفروشان است»

انجمن صنفی کارگران ساختمانی، اقدام اخیر مجلس برای محدود کردن برخورداری بیمه‌های کارگری از مالیات بر ارزش افزوده را گامی در جهت حمایت از بساز و بفروش‌ها دانسته است.

کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در ایران، اقدام اخیر مجلس برای محدود کردن برخورداری بیمه‌های کارگری از مالیات بر ارزش افزوده را گامی در جهت حمایت از بساز و بفروش‌ها در مقابل کارگران ساختمانی دانسته است.

بیش از یک میلیون کارگر ساختمانی در ایران بیمه نیستند

این کانون با انتشار نامه‌ای خطاب به شواری نگهبان از این نهاد خواسته تا مصوبه اخیر مجلس مبنی بر تغییر قانون بیمه کارگران ساختمانی را هر چه سریع‌تر باطل کند.

به گفته این کانون صنفی، بیش از یک میلیون کارگر ساختمانی در ایران زیر پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارند و به دنبال قرار گرفتن زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

نمایندگان مجلس ایران، روز ۱۶ مهرماه با رای به حذف تبصره یک طرح «تغییر ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی»، مقرر کردند سهمی از محل منابع مالیات بر ارزش افزوده به بیمه کارگران ساختمانی اختصاص داده نشود.

طرح یاد شده سازمان تامین اجتماعی را مکلف می‌‌کرد هفت درصد حق بیمه را از کارگران ساختمانی و بخشی از سهم حق بیمه کارفرما (معادل ۱۲ درصد مجموع عوارض و درآمد تامینی ناشی از صدور پروانه ساختمان) را از مالک دریافت کند. در بخش حذف شده از این طرح، قرار بود مابه‌التفاوت ناشی از اجرای این حکم برای پوشش ۲۰ درصدی حق بیمه سهم کارفرما، از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شود.

شواری نگهبان از مجلس خواسته بود در این طرح تجدید نظر کند.

فعالان کارگری پیش از حذف این بند به طور جدی هشدار داده بودند که بیمه کارگران ساختمانی در صورت حذف این بند در خطر خواهد افتاد.

اکنون کانون صنفی انجمن کارگران ساختمانی می‌گوید اقدام نمایندگان مجلس به معنی آن است که دیگر نیازی نیست هیچ کارگری در این بخش بیمه شود. به گفته نویسندگان این نامه اعتراضی، «نمایندگانی که به دنبال تضییع حقوق کارگران ساختمانی به نفع بساز بفروش‌ها بوده‌اند، قانونی را در تاریخ ۱۶ مهر تصویب کرده‌اند که درآمد تامین اجتماعی را از محل سهم حق بیمه کارفرمایی به شدت کاهش می‌دهد و هیچ گونه جایگزین درآمدی بابت تخفیف‌هایی که به بساز بفروش‌ها داده لحاظ نکرده است».

آن‌ها همچنین خطاب به نمایندگان مجلس نوشته‌اند اگر آن‌ها با کم کردن حق بیمه سهم کارفرمایی برای بساز بفروش‌ها دل می‌سوزانند، بار مالی ناشی از آن را هم پیش‌بینی کنند و یک میلیون کارگر ساختمانی را قربانی منعفت‌طلبی عده‌ای اندک نکنند.

در پی مصوبه اخیر مجلس، کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی همچنین اعلام کرده است که به دنبال بررسی شرایط برای برگزاری تجمع و همچنین دیگر راه‌های مسالمت‌آمیز برای نشان دادن اعتراض به وضعیت موجود است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، محمد باقری، از اعضای این کانون اعلام کرد تصمیم نهایی برای تعیین زمان دقیق برپایی این تجمع صنفی در مجمع عمومی فوق‌العاده کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور اتخاذ خواهد شد.

به گفته او، سازمان تامین اجتماعی نیز سبت به مبالغی که از ابتدای امسال برای بیمه کردن کارگران ساختمانی دریافت کرده پاسخگو نیست و اعلام نمی‌کند که چقدر دریافت کرده و می‌توانسته چند کارگر ساختمانی جدید را بیمه کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    چون بخش عمده ای از پاسداران با سرمایه های میلیاردی ٬ بساز و بفروش شده اند.