ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئيس پارلمان اروپا: حکم اعدام ريحانه جباری را متوقف کنید

مارتين شولتز، رئيس پارلمان اروپا، با ارسال نامه‌ای به علی لاريجانی خواهان توقف اجرای حکم اعدام ريحانه جباری شد و گفت اروپا با مجازات اعدام مخالف است.

مارتين شولتز، رئيس پارلمان اروپا و عضو حزب سوسیال دموکرات آلمان، با ارسال نامه‌ای به علی لاريجانی، رئيس مجلس ایران، خواهان توقف اجرای حکم اعدام ريحانه جباری شد و گفت اروپا با مجازات اعدام مخالف است.

ريحانه جباری از هفت سال پيش تا به امروز به اتهام قتل در زندان به‌سر می‌برد

به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران، مارتین شولتز در اين نامه که به تاريخ ۸ اکتبر ۲۰۱۴ (۱۶ مهر ۱۳۹۳) نوشته شده، گفته است: «بنا به اطلاعاتی که دريافت کرده‌ام، خانم جباری در خطر اعدام قرار دارد، با وجود اين‌که مدارکی نشان می‌دهند او در جريان رسيدگی به اتهام که منجر به محکوميت او شد از محاکمه عادلانه‌ای برخوردار نبوده است.»

رئيس پارلمان اروپا با بیان اين‌که لغو مجازات اعدام در سراسر جهان از اهداف اصلی اتحاديه‏ اروپا است، افزود: «مجازات اعدام غيرانسانی است و مشخص شده که اثر بازدارندگی از ارتکاب جرم ندارد. اتحاديه‏ اروپا الغای اين مجازات را برای محافظت از کرامت انسانی و توسعه روزافزون حقوق بشر ضروری می‌داند.»

وی از علی لاريجانی خواست تمام اقدامات لازم را برای تضمين اعاده دادرسی عادلانه برای ريحانه جباری بر اساس موازين مسلم جهانی و بدون توسل به مجازات اعدام انجام دهد.

مارتین شولتز همچنين خواهان اطلاعات به‌روز درباره وضعيت حقوقی پرونده ريحانه جباری و رفتار انسانی با او در زندان بر اساس موازين بين‌المللی شد.

مارتین شولتز: مجازات اعدام غيرانسانی است و مشخص شده که اثر بازدارندگی از ارتکاب جرم ندارد

بخش سياست خارجی اتحاديه‏ اروپا پيش از اين نيز در تاريخ ۳ اکتبر بيانيه‌ای درباره خطر اعدام ريحانه جباری صادر کرده و از مقامات ایران خواستار پرهيز از اعدام او شده بود.

ریحانه جباری، دختر ۲۶ ساله ایرانی، از هفت سال پیش تا به امروز به اتهام قتل در زندان به‌سر می‌برد. ریحانه در ۱۹ سالگی مرتکب قتل شد و در فروردین ۱۳۹۳، پس از هفت سال حضور در زندان، به‌ جرم قتل مرتضی عبدالعلی سربندی، ۴۷ ساله، به قصاص محکوم شد.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری تهران دو روز پیش اعلام کرد پرونده ریحانه جباری در «مرحله مصالحه است».

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران نیز یک هفته پیش درباره آخرین وضعیت پرونده ریحانه جباری گفت: «قصاص از قوانین مسلم اسلام و یک حق شخصی برای اولیای دم است. اگر اولیای دم تقاضای قصاص نکنند اصلا با این عنوان پرونده بررسی نمی‌شود ولی اگر درخواست و بررسی شد و جرم قاتل هم عمدی تشخیص داده شد و بعد هم با مذاکراتی که صورت می‌گیرد رضایت حاصل نشد طبیعی است حکم باید اجرا شود.»

اژه‌ای افزود که در پرونده ریحانه جباری برای چندین بار وقت داده شده است و آخرین وقتی هم که داده شده ۱۰ روز است که اگر در این مدت رضایت حاصل نشود حکم اجرا می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ana

    خانواده سربندی باید شرم کنند که ‍پدرشان میخواست به یک دختر نوزده سالمه  تجاوز کند ریحانه خوب کاری کرد خداوند و پروردگار ایزد روحش را شاد نگه دارد ریحانه از ناموس خود دفاع کرد ولی چون طرف یک امنیتی اسلامی بود بخاطر او ریحانه را اعدام کردند.  متاسفانه در ابیران نیروهای مبارزه وجود ندارد همه نیروهای درخارج از کشور بسر میبرندهمه شان حرف میزند و میگویند مردم ایران باچید ازخود نشان میدهند مثل مصریها البته نیروهای مبارزه در خود مصر بودند. ایران به یک ارتشبد مثل سیسی نیاز دارد که بتواند تمام ملاها را تاروپود کند و ایران به یک نظام غیردینی نیاز دارد. روز برسد ایران یک ارتشبد مثل اویسی یا سیسی داشته باشد و مردم به دنبال او از طریق مبارزه و اتحاد میتوان این نظام را نابود کرد . چرا هیچ نیرویی نتوانسته جمهوری اسلامی را از بین ببرد بخاطر اینکه اتحادشان چه تندرو و چه اصلاح طلب با هم یکی ا ست ولی در خارج پسر شاه یک حرف میزند و مریم رجوی یک حرف دیگر به نظر من پسر شاه باید پادشاه و مریم رجوی باید پیرو پسر شاه باشد  اگر سلطنت طلب و مجاهدین با هم دریک صف باشند کلک آخوندها کنده است.

  • masoud vakili

    جمهوری مثلا اسلامی خون های زیادی رو این چندساله به ناحق به زمین ریخته ای کاش میشدمجامع بین المللی با قدرت و فشار جدی ترو بیشتری این مسایل رو دنبال میکرد ولی واقعا ازسیاست های کشورها واقعا در عجبم چون سالها یاقرن هاباید بگذره تاخیلی ازین رازها لو بره .