ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایگاه‌های ترکیه در اختیار ائتلاف ضد داعش قرار می‌گیرند

آمریکا و هم‌پیمانان آن می‌توانند برای حملات هوایی به سوریه و عراق از پایگاه‌های نظامی ترکیه استفاده کنند. با آموزش نظامی مخالفان میانه‌روی بشار اسد در خاک ترکیه هم موافقت شد.

آمریکا و هم‌پیمانان آن برای حملات هوایی به سوریه و عراق از پایگاه‌های نظامی ترکیه استفاده خواهند کرد. با آموزش نظامی مخالفان میانه‌روی بشار اسد در خاک ترکیه هم موافقت شد.

پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه

آمریکا و متحدان آن می‌توانند از پایگاه‌های نظامی ترکیه استفاده کنند. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا یکشنبه شب در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که دولت ترکیه با پرواز جنگنده‌های گروه«ائتلاف» از پایگاه‌های هوایی خود بر فراز عراق و سوریه موافقت کرده است.

به طور رسمی نامی از این پایگاه‌ها برده نشده، اما به نقل از محافل نظامی آمریکا، پایگاه هوایی و استراتژیک اینجرلیک در جنوب ترکیه، جزء توافق‌های واشنگتن و آنکارا خواهد بود.

این توافق پس از حضور چند روزه ژنرال آلن، هماهنگ کننده عملیات «ائتلاف علیه داعش» در ترکیه و ملاقات‌های پیاپی او با مقامات دولتی و نظامی این کشور اعلام می‌شود.

ترکیه هم‌چنین قبول کرده که شورشیان میانه‌روی سوری را در راه مقابله با «دولت اسلامی» آموزش دهد. آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام نظامی ترکیه می‌نویسد که حدود ۴۰ هزار نفر از مخالفان اسد در ترکیه آموزش خواهند دید که از سوی نیروهای اطلاعاتی ترکیه گزینش خواهند شد.

ترکیه اما هم‌چنان با مشارکت نظامی مستقیم در سوریه یا عراق با وجود فشار جامعه جهانی مخالفت می‌کند. تقاضاها برای ایجاد یک کریدور امدادی در مسیر کوبانی به ترکیه، تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز یکشنبه ۱۲ اکتبر گفت: «ما اقدامات بیشتری انجام می‌‌دهیم.» روی این سخن اما به «دولت اسلامی» نبود بلکه اشاره‌ اردوغان متوجه درگیری‌ نیروهای انتظامی و امنیتی ترکیه با تظاهرات مخالفان دولت می‌شد.

سخت‌گیری علیه تجمعات کردها

کردهای ترکیه در روزهای گذشته در اعتراض به سیاست دولت اردوغان در مورد سوریه و کوبانی به خیابان‌ها ریخته‌اند. رسانه‌های رسمی ترکیه از کشته شدن ۳۱ نفر و جراحت بیش از ۳۵۰ نفر در تظاهرات هفته گذشته خبر داده‌اند.

اردوغان در واکنش به تجمعات کردها موضعی سرسختانه گرفته و آنها را تهدید به سرکوب کرده است. او عصر یکشنبه ۱۲ اکتبر از پارلمان ترکیه خواست هرچه سریع‌تر قانونی برای جمع کردن «بساط تظاهرکنندگان» از خیابان‌ها تصویب کند.

منتقدان، دولت آنکارا را متهم می‌کنند به این که در برابر اوضاع سوریه ساکت مانده، زیرا حزب دمکراتیک کردستان سوریه، حزب برادر پ‌ک‌ک محسوب می‌شود. پ‌ک‌ک در کشورهای غربی به عنوان تشکیلاتی تروریستی معرفی شده است.

دولت ترکیه در حال حاضر سرگرم مذاکره با رهبر زندانی پ‌‌‌ک‌ک است اما عبدالله اوجالان از زندان پیغام داد که اگر کوبانی سقوط کند، گفت‌وگوهای صلح نیز پایان خواهند گرفت.

قرار است شامگاه دوشنبه ۱۳ اکتبر، فرماندهان نظامی کشورهای عضو «ائتلاف علیه داعش» در واشنگتن گرد هم آیند تا در باره استراتژی سوریه و عراق به مشورت بنشینند. این نشست به دعوت ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا صورت گرفته است.

ترکیه خواستار یک راهبرد بین‌المللی است که تنها محدود به «دولت اسلامی» نشود، بلکه معطوف به جنگ داخلی سوریه و پایان دادن به آن با فراهم ساختن شرایط سقوط بشار اسد باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.