ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برنده نوبل اقتصاد ۲۰۱۴ اعلام شد

ژان تیرول، استاد فرانسوی دانشگاه تولوز، نوبل اقتصاد ۲۰۱۴ را گرفت. او یکی از جوان‌ترین برندگان نوبل اقتصاد است که شانس این را داشته که در ۶۱ سالگی این جایزه را دریافت کند.

ژان تیرول، استاد و یکی از مدیران ارشد دانشگاه تولوز، نوبل اقتصاد ۲۰۱۴ را گرفت.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد، ژان تیرول را یکی از چهره‌های مهم «اقتصاد امروز» خوانده است.

به گزارش روزنامه سوئدی داگنز نی هتر، ژان تیرول، پروفسور رشته اقتصاد یکی از جوان‌ترین برندگان نوبل اقتصاد است که شانس این را داشته که در ۶۱ سالگی این جایزه را دریافت کند.

 او فرانسوی است و در زمینه مدیریت صنعتی و بانک تحصیل کرده است. این پژوهشگر در حال حاضر به عنوان مدیر انستیتوی اقتصاد در تولوز فرانسه در زمینه علوم اقتصاد تحقیق و فعالیت می کند.

تیرول در مهار و کنترل اقتصادی شرکت‌های قدرتمند تحقیق کرده است. آکادمی افتصاد نوبل نیز این جایزه را به دلیل تلاش وی در این زمینه و تجزیه و تحلیل قدرت بازارهای مالی و راه های سازماندهی آنها به این پژوهشگر اعطا کرده است.

ژان تیرول همچنین در عرصه «شرکت‌های صنعتی»، «تئوری سرمایه‌گذاری در بازار و بودجه» و «اقتصاد رفتاری» نیز تحقیق کرده است.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد، ژان تیرول را یکی از چهره‌های مهم «اقتصاد امروز» خوانده است.

پیشینه جایزه اقتصاد با دیگر جوایز آکادمی نوبل تفاوت دارد. این جایزه از سال ۱۳۶۸، توسط بانک مرکزی سوئد و با هدف بزرگداشت آلفرد نوبل، بنیانگذار جایزه نوبل، به فردی اعطا می‌شودکه از سوی آکادمی سلطنتی علوم سوئد انتخاب شده باشد.

این جایزه همزمان با دیگر جوایز نوبل در مراسمی در روز دهم دسامبر (سالگرد درگذشت آلفرد نوبل) در استکهلم، به فرد برنده اهدا می‌شود.

جایزه نوبل

آلفرد نوبل، کارخانه‌دار و پژوهشگر سوئدی (۱۸۳۳-۱۸۹۶) دینامیت را اختراع کرد و به خاطر خاصیت ویرانگر آن از احساس عذاب وجدان رنج می‌برد. او به امید جبران این اختراع ویرانگر، وصیت کرد که پس از او بنیادی به نام «نوبل» به پژوهشگرانی که دستاورد آنان برای بشریت مفید بوده است، جایزه‌ای به همین نام اهدا کند. آلفرد نوبل در زمان حیاتش ۳۵۰ اختراع را به نام خود ثبت کرده بود.

جوایز نوبل از سال ۱۹۰۱ اهدا می‌شوند. ارزش این جایزه از ۱۵۰ هزار کرون به تدریج به ده میلیون کرون افزایش پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۲ به خاطر بحران اقتصادی ارزش این جایزه به هشت میلیون کرون کاهش پیدا کرد.

هر سال سه دانشمند می‌توانند این جایزه را بین خود تقسیم کنند. جایزه صلح نوبل نیز، هم به اشخاص و هم به نهاد‌ها اهدا می‌شود.

۱۰ دسامبر هر سال در سالگرد درگذشت آلفرد نوبل این جوایز در مراسم باشکوهی به برندگان تقدیم می‌شود.

آکادمی نوبل برندگان جایزه نوبل شیمی، فیزیک، ادبیات را برمی‌گزیند. برندگان نوبل پزشکی اما از سوی پژوهشکده کارولینسکا در سوئد انتخاب می‌شوند.

کمیته‌ای در پارلمان نروژ در اسلو برنده نوبل صلح را برمی‌گزیند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.