ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ائتلاف ضد داعش در جست‌و‌جوی استراتژی واحد

نظامیان ۲۰ کشور عضو ائتلاف در واشنگتن گرد آمده‌اند تا راهبرد مشترکی برای مقابله با داعش پیدا کنند. تایید و تکذیب استفاده از پایگاه‌های نظامی ترکیه نشانگر اختلافات جدی بود.

نظامیان ۲۰ کشور عضو ائتلاف در واشنگتن گرد آمده‌اند تا راهبرد مشترکی برای مقابله با داعش پیدا کنند. تایید و تکذیب استفاده از پایگاه‌های نظامی ترکیه نشانگر اختلافات جدی بود.

ژنرال دمپسی، فرمانده ستاد ارتش آمریکا، اوباما و چاک هیگل وزیر دفاع در جلسه مشورتی راهبرد مقابله با داعش

مناقشه بر سر استفاده آمریکا و هم‌‌پیمانان آن از پایگاه‌ هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه نشان داد که راهبردی واحد و بین‌المللی برای مقابله با داعش وجود ندارد. نظامیان ۲۰ کشور عضو ائتلاف از دوشنبه ۱۳ اکتبر در واشنگتن گرد هم آمده‌اند تا تدابیر مشترکی بیندیشند. اوباما هم در این نشست حضور خواهد داشت.

جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه و محافظه‌کار، از منتقدان راهکارهای کنونی است. مک‌کین سه پیشنهاد ارائه کرده است: نیروی زمینی و پیش از همه، واحدهای نخبه (Special Forces) مواضع مشخصی در خاک سوریه و عراق را برای حملات هدفمند شناسایی کنند.

پیشنهاد دوم او، دادن سلاح‌های مدرن‌تر به پیشمرگه‌های کرد است تا توان هماوردی با تجهیزات شبه‌نظامیان دولت اسلامی را داشته باشند و سومین پیشنهاد؛ ایجاد منطقه پرواز ممنوع و منطقه حائل در سوریه است.

دستور کار نشست ۲۰ تن از فرماندهان ارشد نظامی کشورهای عضو ائتلاف، یافتن یک استراتژی کارا و عملی علیه داعش است. فرماندهان نظامی این کشورها به دعوت مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گردهم آمده‌اند. محل مذاکرات، پایگاه هوایی «اندروس» در نزدیکی واشنگتن خواهد بود.

اهمیت این نشست را از اعلام حضور باراک اوباما در آن می‌توان فهمید. اما سخنی که اوباما همواره و پس از شروع حملات هوایی علیه داعش تکرار کرده این است: حوصله کنید!

خبرهای بد در روزهای گذشته برای ائتلاف کم نبوده‌اند: درگیری بر سر تصرف کوبانی و اشغال سه جناح این شهر توسط داعش و حملات فشرده «دولت اسلامی» به استان انبار که راه را برای پیشروی داعش به بغداد باز می‌کند.

هم اینک شبه‌نظامیان داعش در چند کیلومتری بغداد قرار دارند. ژنرال دمپسی اعلام کرده که برای جلوگیری از تصرف فرودگاه بغداد، هلی‌کوپترها آپاچی به کار گرفته شده‌اند.

نیروهای ائتلاف لازم است اقدامات موثرتری در سوریه نیز به خرج دهند. دولت امریکا همچنان امیدوار است ترکیه را برای استفاده از پایگاه‌های نظامی‌اش در رویارویی با داعش متقاعد کند. با وجود تکذیب توافق بر سر استفاده از پایگاه نظامی اینجرلیک در جنوب ترکیه، مذاکره میان آمریکایی‌ها و دولت ترکیه همچنان ادامه دارد.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرده بود که ترکیه با این امر موافقت کرده اما دولت ترکیه این مدعا را تکذیب کرد.

معلوم نیست منشاء این سوءتفاهم بین این دو کشور عضو ناتو  کجاست، اما اختلاف‌نظری به این برجستگی در آستانه نشست فرماندهان نظامی ائتلاف در واشنگتن، ثابت کرد که جای راهبردی مشترک و مشخص در مقابله با داعش همچنان خالی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • قوچ پرور

    از اینکه قدرت مدرن دچار مافیا (لابی هایی که برای 20 G و آن هفت کشور صنعتی و شورای امنیت ... آینده میبینند) شده است و به دیالکتیک مدرن و پست مدرن و بر آمد طبیعی آن وقعی نمی گذارند که گذاشته شود ! و به فساد هایی که نمیتوان منکر آن شد و اما از قضا در همان چهار چوب جهانی تنها یک ریزگرد محسوب میشود , این گونه وقع می نهند و فوکوس میشود و شاید دیگر نشود , باید گفت که نباید اجازه داد القاعده ها و داعش ها ایرانیان و منطقه خاور میانه را راضی به داشتن حکومتهایی چون عربستان سعودی کند ! البته که شما ناخواسته میفرمایید که منطقه دردو قطبی داعش سعودی آچمز شده است !