ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش احمد شهید و سیاست‌های حقوق بشری دولت روحانی

یک گزارش رادیویی پیرامون گزارش احمد شهید و سیاست‌های حقوق بشری دولت روحانی، در گفت‌وگو با امید معماریان روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر و مجتبی واحدی فعال سیاسی

ششمین گزارش ۲۸ صفحه‌ای احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در اکتبر ۲۰۱۴ درحالی منتشر شد که وضعیت حقوق بشر در دوران دولت حسن روحانی بحرانی‌تر شده است‌.

احمد شهیداحمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران

براساس این گزارش، بین ژوئیه ۲۰۱۳ تا ژوئن ۲۰۱۴، دست‌کم ۸۵۲ نفر در ایران اعدام شده‌اند و هشت نفر از این افراد در زمان وقوع جرم در سنین زیر ۱۸ سال بوده‌اند.

تصور عمومی این است که بیشتر اعدام‌شدگان در ایران افرادی در پیوند با جرایم مواد مخدر هستند، اما در میان آنها زندانیان سیاسی و عقیدتی هم وجود دارد، برای مثال در گزارش احمد شهید از چهار نفر از فعالان فرهنگی - سیاسی جامعه اقلیت عرب‌ ایران، به نام‌های هاشم شعبانی، هادی راشدی، علی چیشاط و خالد موسوی نام برده شده است که در سال ۲۰۱۴ اعدام شده‌اند.

مجتبی واحدی

علاوه بر این بر اساس این گزارش ۳۵ نفر روزنامه‌نگار در ایران در زندان به‌سر می‌برند. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران اما در مصاحبه ای با کریستین امان‌پور در نیویورک اعلام کرده است که در ایران کسی به جرم روزنامه‌نگاری در زندان نیست.

نقض حقوق بشر تنها روزنامه‌نگاران و کنشگران را هدف قرار نداده است و وب‌سایت‌های مختلف نیز از تیررس آن در امان نمانده‌اند.

در گزارش احمد شهید بیشترین شمار وب‌سایت‌های فیلتر شده به وب‌سایت‌های هنری (۱۹۰ مورد) و بعد وب‌سایت‌های اجتماعی (با ۱۶۴ مورد) تعلق دارد. بعد از این‌ها وب‌سایت‌های خبری و مذهبی به ترتیب با ۱۰۵ و ۷۵ مورد قرار دارند.

امید معماریان

با بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران، برخی کنشگران بر این باورند که دولت روحانی برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای به اصول‌گرایان امتیاز می‌دهد. آنان امیدوارند که پس از مذاکرات هسته‌ای نوبت به مسائل داخلی برسد و وضعیت حقوق بشر در سه سال باقی مانده دولت روحانی بهبود یابد. در حالی که برخی دیگر امید خود را به گشایش فضای سیاسی از سوی دولت روحانی از دست داده‌اند.

پیرامون گزارش احمد شهید و سیاست‌های حقوق بشری دولت روحانی، در یک گزارش رادیویی با امید معماریان روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر و مجتبی واحدی فعال سیاسی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

این گزارش را بشنوید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    پس از مذاکرات هسته‌ای چماقدارها در خیابانها پوست خواهند کند!

  • nader

    اهالی خیابان آذربایجان در تهران روز دوشنبه 21مهر با اعتراض و مقاومت مانع جمع‌آوری دیشهای ماهواره‌یی توسط مأموران سرکوبگر انتظامی شدند. بنا‌ به گزارشهای دریافتی به‌محض ورود ونهای نیروی انتظامی مردم به‌طور گسترده به خیابان آمده و تجمع کردند و با اعتراض مأموران را مجبور به ترک محل کردند.