ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم اعدام یک جوان به جرم قتل در ۱۷سالگی

رحمان درویش‌پور، جوانی که در ۱۷ سالگی محکوم به قتل دوست خود در پی یک زد و خورد شده بود، در آستانه اعدام قرار دارد.

رحمان درویش‌پور، جوانی که در ۱۷ سالگی محکوم به قتل دوست خود در پی یک زد و خورد شده بود، در آستانه اعدام قرار دارد.

رحمان درویش پور

به گزارش هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مادر رحمان درویش‌پور گفته است روز  ۱۲ اکتبر/ ۲۰ مهرماه سال جاری، در زمان تعیین شده برای اجرای حکم قصاص، برای بار دوم فرصتی به خانواده وی داده‌اند تا مبلغ درخواست شده از سوی خانواده مقتول به عنوان دیه را فراهم کنند.

مبلغ تعیین شده برای دیه  ۴۰۰ میلیون تومان است که ۳۵۰میلیون تومان از این مبلغ فراهم شده است. مادر رحمان  با درخواست کمک از مردم و فعالان اجتماعی، تاکید کرده است: «پسرم هزار بار پشیمان شده است.»

به گفته قاسم درویش‌پور، پدر رحمان، در گفت‌وگو با کارون پرس، ماجرای این قتل به شش سال پیش برمی‌گردد که رحمان ۱۷ ساله بوده است. او و سعید (مقتول) به خاطر یک خط تلفن موبایل با یکدیگر اختلاف پیدا می‌کنند و این اختلاف به زد و خورد و درگذشت سعید منتهی می‌شود.

قاسم درویش‌پور با با ابراز امیدواری نسبت به فرصت دوباره‌ای که خانواده مقتول به پسرش داده، گفته است که خانواده سعید نخست مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به عنوان دیه از آنان خواسته‌ بودند که این مبلغ با مداخله فعالان اجتماعی و دوستان و آشنایان سعید و رحمان به ۴۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

قاسم درویش‌پور گفته است: «ما امیدواربودیم ولی می‌دانستیم که نمی‌توانیم این رقم را تهیه و آماده کنیم. خود من فقط ۴۰میلیون تومان توانستم با فروش وسایل منزل و همه داشته‌هایم تهیه کنم که به واسطه عده‌ای از خیران، این مبلغ به ۳۵۰میلیون تومان افزایش پیدا کرد.»

پدر رحمان با ابراز همدردی با خانواده سعید گفته است که «فقط همین مبلغ را با کمک مردم توانستیم آماده کنیم».

فعالان و نهادهای حقوق بشر همواره از اعدام و به‌ویژه اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران انتقاد کرده و آن را بر خلاف کنوانسیون حقوق کودک می‌دانند

خانواده مقتول، چهارماه به خانواده رحمان مهلت داده بودند تا مبلغ دیه را فراهم کنند. این مهلت روز یکشنبه ۲۰ مهرماه تمام شد. آنان دوباره فرصتی کوتاه برای فراهم کردن ۵۰ میلیون باقیمانده به خانواده رحمان داده‌اند.

مادر رحمان گفته است: «شش سال است خنده به منزلمان راه ندارد. شش سال است مدام در حال دعا کردن به روح دوست رحمان، سعید هستم و از خدا می‌خواهم که به خانواده‌اش صبر بدهد و محبت رحمان را در دل‌هایشان قرار دهد.»

مادر رحمان درباره دوستی رحمان و مقتول گفته است: «آن‌ها مانند دو برادر بودند و مثل هم لباس می‌پوشیدند. غذاهایی را که سعید دوست داشت، رحمان لب نمی‌زد تا برای او هم ببرد. کسی چه می‌دانست که به خاطر یک خط موبایل تا سر حد مرگ با هم درگیر شوند. روز درگیری ما در اهواز نبودیم و رحمان در خانه تنها بود. بعد به ما خبر دادند که با دوستش درگیر شده و چاقوی آشپزخانه را به سمت او پرتاب کرده است که چاقو به سینه سعید برخورد می‌کند و کشته می‌شود. شش سال است که رحمان روزی هزاربار برای ما می‌میرد. کاش‌‌ همان موقع به جای سعید، رحمان مرده بود.»

چندی پیش مهراس رضایی، نوجوان بزهکاری که در ۱۷ سالگی پسر عموی خود را به قتل رسانده بود در ایران اعدام شد.

این قتل چهار سال پیش از اجرای حکم اعدام در جریان درگیری دو پسرعمو رخ داد و مهراس ۱۷ ساله با چاقو رامین رضایی را به قتل رساند. پدر بزرگ این دو حاضر به رضایت نشد و مهراس پس از چهار سال در ۲۱ سالگی اعدام شد.

حکم اعدام مهراس رضایی بامداد روز سه‌شنبه ششم اسفندماه انجام شد.

فعالان و نهادهای حقوق بشر همواره از اعدام و به‌ویژه اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران انتقاد کرده و آن را خلاف کنوانسیون حقوق کودک می‌دانند، اما در ایران همچنان هر سال چند نوجوان اعدام می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Latest خرید وی پی ان News | وایو وی پی ان | فروش vpn و کریو پرسرعت

    […] حکم اعدام یک جوان به جرم قتل در ۱۷سالگی به گزارش هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مادر رحمان درویش‌پور گفته است روز ۱۲ اکتبر/ ۲۰ مهرماه سال جاری، در زمان تعیین شده برای اجرای حکم قصاص، برای بار دوم فرصتی به خانواده وی داده‌اند تا مبلغ درخواست شده از سوی خانواده مقتول به عنوان دیه را فراهم … Read more on radiozamaneh […]