ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست کارشناسی ایران با ۱+۵ در وین

در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری نشست کارشناسی ایران با ۱+۵ در وین برگزار می‌شود. تعداد سانتریفوژها یکی از موارد اختلاف است.

در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه (۲۲ و ۲۳ اکتبر/۳۰ مهر و اول آبان) نشست کارشناسی ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در وین برگزار می‌شود. زمان مذاکرات بعدی به‌زودی مشخص خواهد شد.

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و معاون وزیر امور خارجه ایران

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و معاون وزیر امور خارجه ایران به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفته قرار است چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری مذاکره‌کنندگان ایرانی با نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ یک نشست کارشناسی برای رایزنی پیرامون مسائل حل نشده در پرونده هسته‌ای ایران برگزار کنند. این نشست دو روز ادامه دارد و حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران و استفان کلمنت، مشاور ارشد نماینده اتحادیه اروپا در گروه ۱+۵ ریاست آن را به عهده دارند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در چارچوب هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ با کا‌ترین اشتون، وزیر خارجه اتحادیه اروپا دیدار کرد. او پس از این دیدار گفت: «اختلافات قابل توجهی وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که این اختلافات غیر قابل حل و فصل است.»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم از پیشرفت هشتمین دور مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی رضایت داشت و از پیشرفت ۹۵ درصدی مذاکرات سخن گفته بود.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران اما به خبرگزاری ایرنا گفته است: «خیلی به این درصدها اعتقاد ندارم. مهم این است که ما قسمت زیادی از راه را رفته‌ایم و خیلی این درصدها مهم نیستند.»

تهران و کشورهای گروه ۱+۵ تصمیم گرفته‌اند که تا روز جمعه ۲۴ نوامبر/ ۲۳ آبان‌ماه سال جاری، به راه حل و توافق نهایی دست یابند. در این مدت ایران باید با تضمین معتبر و قابل اثبات، اطمینان غرب را به «صلح‌آمیز» بودن برنامه هسته‌ای خود جلب کند و از سوی دیگر غرب هم وعده داده که تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را لغو کند.

عباس عراقچی درباره چشم‌انداز موفقیت این مذاکرات تا تاریخ تعیین شده به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا گفته است: «در بعضی از جزئیات پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما در مسایل اساسی هنوز توافق حاصل نشده ‌است.»

پس از دیدار جان کری، وزیر خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش در وین، نیویورک تایمز گزارش داده بود که ایالات متحده آمریکا از «انعطاف» ایران در مذاکرات هسته‌ای «در مجموع رضایت دارد»، اما، در همان حال از پافشاری ایران بر تعداد سانتریفوژهایش برای غنی‌سازی اورانیوم، بدون در نظر داشتن نگرانی‌های آمریکا ناخرسند است. برای برطرف کردن چنین ناخرسندی‌هایی‌ست که مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ تا ۲۴ نوامبر/ ۲۳ آبان‌ماه تمدید شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در تیر ماه سال جاری مقرر کرده بود که در «چانه‌زنی‌های هسته‌ی» ایران با قدرت‌های جهانی می‌بایست سه موضوع مورد مذاکره قرار بگیرد: «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تأسیسات فردو».

عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درباره احتمال تمدید مذاکرات گفته است هیچیک از طرفین به تمدید مذاکرات علاقمند نیستند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم اظهار خوشبینی کرده که مذاکرات در تاریخ مقرر به پایان برسد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اما احتمال تمدید مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی را رد نکرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.