ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاخ سفید اردوغان و آرزوی احیای امپراطوری سلجوقی

به‌زودی از «سرای سفید»، کاخ ریاست جمهوری اردوغان رونمایی می‌شود. این کاخ می‌بایست شکوه دوران سلجوقی و تسلط بر ایران و شام را یادآوری کند.

پس از سه سال انتظار سرانجام آرزوی رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه برآورده می‌شود. قرار است ۲۹ اکتبر/۷ آبان ماه، همزمان با «روز جمهوری» در ترکیه از کاخ ریاست جمهوری اردوغان رونمایی شود. «سرای سفید» (آکسرای) با ۲۱۰ هزار متر مربع مساحت و یک هزار اتاق به سبک معماری سلجوقی ساخته شده و می‌بایست نمایانگر دوران نوینی در ترکیه باشد: دوران احیای امپراطوری سلجوقی و تسلط ترک‌ها بر ایران و آسیای غربی.

آکسرای، کاخ سفید اردوغان در پارک جنگلی و منطقه حفاظت شده آتاتورک

در سال ۲۰۱۱ که سنگ بنای این پروژه جاه‌طلبانه نهاده شد، اردوغان نخست‌وزیر ترکیه بود. اما پس از پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری، «سرای سفید» تغییر نام داد و یک شبه به کاخ ریاست جمهوری بدل شد. به همین جهت منتقدان اردوغان می‌گویند این کاخ، شکل تجسد یافته قدرت‌طلبی‌های روزافزون و آرزوهای نهان اردوغان است.

آنکارا، پایتخت امپراطوری سلجوقی

۴ سپتامبر که رجب طیب اردوغان برای شرکت در نشست ناتو به ولز سفر کرده بود، گفته بود: «ترکیه دیگر آن ترکیه قدیمی نیست. ترکیه نوین باید جای خودش را در جهان پیدا کند.»

اردوغان و آرزوی احیای امپراطوری سلجوقی

او همچنین با گوشه‌چشمی به کاخ ریاست جمهوری در دست احداثش گفته بود: «ما می‌خواهیم این پیام را به جهانیان بدهیم که آنکارا پایتخت امپراطوری سلجوقی‌ست. ما تلاش کردیم در طراحی کاخ "سرای سفید" به نمادهای عثمانی هم توجه داشته باشیم.»

سلجوقیان (۱۰۴۰– ۱۱۹۴) دودمانی ترک‌تبار بودند که در سده‌های پنجم و ششم هجری بر آسیای غربی و ایران تسلط پیدا کردند. آلپ ارسلان، برادرزاده طغرل، دومین پادشاه سلجوقی موفق شد ارمنستان را به تصرف خود درآورد، امپراطوری بیزانس را شکست دهد و مسیحیان را از آناتولی براند. نبرد ملازگرد، از نبردهای مهم آلپ ارسلان با مسیحیان بیزانس که در آن امپراطور دیوجانوس اورمانوس به اسارت مسلمانان ترک درآمد، سرآغاز جنگ‌های صلیبی‌ست. گفته می‌شود که آلپ ارسلان در بستر مرگ این جملات را به زبان آورده بود: «روی تپه‌ای بودم و زمین را می‌نگریستم که زیر پای ارتشم به لرزه درمی‌آمد. در این هنگام به خود گفتم حاکم این جهان منم.»

پارک جنگلی آتاتورک

عمارت «سرای سفید» که می‌بایست یادآور دوران جلال و شکوه سلجوقی و تسلط آنان بر ایران و شام باشد، در پارک جنگلی آتاتورک بنا شده. این پارک تحت حفاظت قرار دارد و ساخت و ساز در آن ممنوع است. «سرای سفید» از سه بنای عظیم تشکیل شده:

اردوغان و بانوی محجبه، ساکنان تازه «اکسرای»

مقر ریاست جمهوری، دو بنای اداری به شکل «E»، و یک مسجد که در آن پنج هزار نفر می‌توانند به جماعت نماز بگزارند. نمای عمارت به سبک معماری سلجوقی ساده و بی‌پیرایه است. اما درون عمارت به سبک عثمانی پرتجمل و پرتکبر جلوه می‌کند. در مقر ریاست جمهوری اردوغان پناهگاه عظیمی برای جنگ هسته‌ای و شیمیایی در نظر گرفته شده و همچنین اتاق‌ها هم از نظر شنود مکالمات امن شده است. ظاهراً اردوغان از اشتباهات گذشته‌اش عبرت گرفته است. او که از سال ۲۰۰۳ بر مسند قدرت تکیه داده، در دسامبر ۲۰۱۳ با یک رسوایی مالی بی‌سابقه در کشور روبه‌رو شد و در جریان آن چندین مکالمه ضبط شده خصوصی او نیز در شبکه اینترنت انتشار یافت.

۴ مارس سال گذشته دادگاهی در آنکارا حکم توقف ساخت و ساز عمارت «سرای سفید» را صادر کرد. اما اردوغان به این حکم توجه نکرد. در ۱۴ مارس وقتی یک دادگاه دیگر مجدداً حکم به توقف ساخت و ساز داد، اردوغان گفت: «شما با احکام‌تان نمی‌توانید مانع از ساخت "سرای سفید" بشوید. این عمارت بالاخره ساخته خواهد شد.»

هزینه ساخت «سرای سفید» ۳۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    آدم یاد چائوشسکو دیکتاتور معروف رومانی می افتد که با اسثسمار کارگران بیچاره و گرسنگی دادن به مردم رومانی کاخی عظیم برای خود و زن ملعونش ساخت و سرانجام بعد از حضور در مجلس ارتجاع ایران و در برگشت به رومانی توسط مردم دستگیر و در همان روز تیرباران گردید . اردوغان نیز به سرنوشتی به تلخی او نه ولی به سرنوشت و سرانجام خوبی هم نخواهد رسید و سرانجام این ملت ترکیه هستند که آگاهی و شعورشان به آنها میفهماند که این مفسد و دزد اقتصادی اسلامگرا هم هیچ دست کمی از ملایان مفسد و دزدان اقتصادی و در راس همه آنها علی خامنه ای ندارد .

  • سیرو

    آقا کی گفت شما به زبان مادری ات حرف نزن ؟ چرا همه چی رو قاطی می کنی ؟ چرا پیش داوری داری راجع به طرفت ؟ اکثر مردم ایران هم آریایی نیستند ولی زبانشون یکی از شاخه های زبان هندو اروپاییه . شما هم زبان مادری ات رو حفظ کن عزیزم !

  • سیرو

    آقا کی گفت شما به زبان مادری ات حرف نزن ؟ چرا همه چی رو قاطی می کنی ؟ چرا پیش داوvری داری راجع به طرفت ؟ اکثر مردم ایران هم آریایی نیستند ولی زبانشون یکی از شاخه های زبان هندو اروپاییه . شما هم زبان مادری ات رو حفظ کن عزیزم !

  • علی بیجاری

    انصافا اردوغان با تمام سیاست بازیها و نقطه ضعف هایش ثابت کرده بهتر از دیگران عمل می کند و فردی عملگراست. درسایه وی ترکیه واقعا جانی تازه یافته است. تورکهای جهان در سایه سیاستهای وی و هم حزبیهایش کم کم به ضرورت اتحاد و تشکیل کنفدراسیون می اندیشند.

  • سايان

    به اين وارثان تاج و تخت كيانى بفرماييد به جاى فحاشى به اين وآن به پيشرفت -برنامه ريزى وهمگرايى درقافله تمدن امروزى بيانديشند و آنچه راكه دركوزه دارند بيرون نريزند چون از كوروش و داريوش هاى خيالى وغيرواقعى سودى برجامعه متكتر ايران نميرسدوازنبش قبر چندهزارساله جز چنداستخوان مجهول چيزى عايد نخواهدشد

  • س.س

    نمیدونم جناب سیرو این تحقیقات علمی رو از کجا آوردن ولی بهتره یه سری به لینک زیر بزنن https://fa-ir.facebook.com/notes/220138631383174/ ولی بحث من این نبود. برفرض مثال ما دو تا رفتیم آزمایش ژنتیک دادیم و نژاد من رسید به چنگیزخان خون ریز و واسه شما به کورش و داریوش عادل باید فرقی بین ما باشه؟؟ یا نه ثابت شد که نه هردو به کورش و داریوش می رسیم. من باید این زبانی که از چند صد صال پیش زبان اجدادم بوده رو ول کنم و بچسبم به فارسی؟؟ فکر نمی کنی این مخالف اصول اولیه آزادی حق انتخاب و دموکراسی نمیشه؟ تصور کن یه عده از جماعت این مملکت که نه 30 میلیون نه 20 تا بلکه 100هزار نفر واسه خودشون یه زبان جدید اختراع کردن و استفاده کردن و خواستشون این باشه که مقداری از بودجه مملکت که به اونها تعلق داره و درمقیاس خودشون برای حفظ زبانشون مصرف بشه. آیا باید سرکوب بشن یا تحقیر. پارسال دکتر زیبا کلام جواب خیلی متمدنانه ای به این سوال دادن(نقل به مضمون): ما ایرانی ها تجربه تاریخی و فرهنگ مشترکی داریم که در چند هزار سال قبل شکل گرفته و دوست داریم حفظ بشه ولی هر قومیتی یا زبانی حق تعیین سرنوشت داره و با یه همه پرسی میشه دید که درخواستشون چیه. همون چیزی که در اسکاتلند اتفاق افتاد. واین وظیفه دولت مرکزی هستش که با دادن امتیازات و اختیارات بیشتر این اقوام و تکه های متفاوت رو در کنار هم نگه داره.نه با سرکوب تحقیر و امثالهم.

  • کیوان

    اگه درست و حسابی تاریخ بخونید میفهمید که این ایران که تاریخ نداره . تاریخ ایرا ن مربوط به عراب بابیش از 400 سال حکومت و مغول ها با بیش از 200 سال و یونانی ها با بیش از 150 سال و البته ترک ها با بیش از 600سال حکومت در ایران بر می گرده. آیا با این همه بازم آریایی و نژاد پارسی وجود داره؟؟؟ یکم درست فکر کنید!!!

  • سیرو

    تازه بنا بر تحقیقات ژنتیکی ترک های آسیای میانه هم میزان بالایی هاپلوگرپ r1a1 داشتند . حتی بیشتر از مردم ایران !!!

  • سیرو

    نژادپرستی ؟!! خب شما اگه ترک خالص باشی باید شبیه ترک های آلتایی باشید،هستید ؟! من با آریایی گری هم مشکل دارم و با پانترکیسم هم .

  • الهه

    حتی در ایران هم غیر از عرب، ترک -مغول ها حکومت کرده اند....به شمول فعلا که رهبر ایران هم یک ترک است. بنابراین لازم نیست که خود را فریب بدهیم. باید به نبوغ ترک - مغول ها در حکومتداری و جنگاوری از چنگیزخان مغول تا به نواده گان و فرزندانشان احترام گذاشت.

  • س.س

    فاشیسم در وجود بعضی ها رخنه کرده و نمی تونن تاریخ رو قبول بکنن!! 1.چرا شما ها درتمامی موارد تز روشنفکری دارین و در همجنس گرایی ،ناخداباوری و همچین مواردی جوگیر میشین واز غربی ها جلو می زنین ولی وقتی نوبت به خودتون می رسه جرزنی می کنین. 2اصلا صد درصد روایت فاشیستی شما از تاریخ درست!!! خوب ما دوست داریم همین روایت غلط رو قبول داشته باشیم: گیرم که ما در زمان حمله ترکان ترک شدیم!! بابا همین میشه 7صد سال. من می خوام همین 7صد سال رو داشته باشم به شما چه؟؟ 3 چه طور همه پرسی استقلال واسه اروپایی ها و اسکاتلندی ها خوبه ولی نوبت که به ما کرد ها عربها و ترکمن ها میرسه اخ میشه؟؟ این نژاد پرستی و خود بزرگ بینی چیه که در وجود شماها رسوب کرده؟؟ 4 یه سر به سایت های اجتماعی با تم نظامی یا شبیهش تو ایران بزنین بعد خواهید دید چند نفر از جوان های به اصطلاح آریایی آواتار پروفایلشون نازی ها هستند؟؟ چرا؟؟ نازی ها خوبن ولی نوبت به عثمانی و سلجوقیان میشه اینا بد و اخ میشن. 5 دولت ترکیه هر کار بدی داشته باشه حداقل داره واسه منافع کشور کار میکنه . ما چی!! که داریم گوشت هم دیگه رو می خوریم؟؟اسید پاشی دزدی کلاه برداری بی شرفی.... یه سر برین مرز بازرگان ببینین هر روز چند هزار نفر ایرانی صف کشیدن تا اونور رد بشن چندتا جنس بخرن بیان این طرف 2 لقمه نون گیرشون بیاد؟ 6. چرا قبول ندارین که زبان فخیم فارسی در بعد از اسلام فقط نقش رابط رو دربین ملت ها یا اقوام ساکن در ایران رو داشته. برین همین کتاب تاریخ ادبیات دبیرستان تو آموزش پرورش ایران رو ببینین تو همون صفحه های ابتدایی میگه فارسی رو دری می گفتن چون تو دربار استفاده می شد اونهم برای مکاتبات اداری. مثل زبان انگلیسی امروزی در سطح جهان.اون بابایی که به ایران حکومت می کرد با این هزار ملت مجبور بود یک زبان رو برای معیار انتخاب بکنه وهمین!!! 7. مستند شبکه من وتو که کانون پان فارسیست هاست میگه تحقیق ژنتکی اثبات می کنه که فراتر از فلات ایران بلکه خاورمیانه 30% ژن ها با مغول ها قاطی شدن یا 30درصد جمعیت از نژاد مغول هستند. دلیلش رو هم می دونید!! 8. شما که خودت رو جر می دی واسه کورش کبیر و داریوش از کجا می دونی که تخم و ترکه حمله اعراب یا ترکهای مغول یا عثمانی یا روس ها یا افغان ها نیستی؟؟ همه این ها وقتی وارد ایران شدن حسابی به زنان مناطق مغلوب تجاوز کردن و ژن ها شون پخش شد.(این در جواب اونی که کلمه حرام زاده رو استفاده کرد). 9.بابا دیگه دنیا از ناسیونالیسم رد شده دیگه بحث جهان وطنی. همه ی ما انسانیم از ادیسون گرفته که همه بهش رحمت میفرستن تا یه یارو قالتاقی مثل ..... فلانی همه محصول تمدن بشری هستن. این راهی که انسان طی کرده از آدم و حوا مذهبی ها گرفته تا ناندرتال های علمیون. مگه نه اینکه همه از یه ریشه هستن .آقای عزیز اگه ثابت بشه شما ژنت مستقیم میرسه به کورش و داریوش نباید هیچ فرقی بین شما با یه زاغه نشین سیاه آفریقایی باشه.همه انسانیم و چیزی بالاتر از انسانیت نیست. همه برابرن و شرف انسانی دارن و هیچ بالا و پاینی برای خاطر پوست و نژاد نیست؟؟ غیر اینه؟؟ خدایش دیگه العان وقت ناسیونالیسم بازی ها تموم شد. جهالت مذهبی چه فرقی با جهالت نژادی داره؟؟ حتما خاورمیانه بعد از چاله جهالت مذهبی امروزین قراره بیفته تو جهالت نژادی؟؟ 10. زنده باد انسان. زنده باد آزادی و زنده باد برابری و عقلانیت: زنده باد انسان فارس ترک آنگلا ساکسون عرب مغول چینی سیاه سفید سرخ زرد.

  • الهه

    ترک ها و در ترک-مغول ها و در بالاترین رده آنها چنگیز خان مغول جنگاورانی بسیار دلیر و زبردست بوده اند، که تاریخ جهانگشایی و فتح شان بسیار است. حاکمان ترکیه امروزی سعی دارند تا آنها را الگوی خویش قرار دهند.

  • Hussain

    البته شکی نیست که ترک ها تاریخ پرافتخاری دارند،‌ نه تنها سلجوقیان، بلکه چنگیزخان - نابغه ترین فرمانده جنگی تاریخ -، غزنوی ها،‌ قاجار، خوارزمشاهیان و ... ترک ها بودند و در یک کلام میشود گفت که غیر از عرب ها، این ترک ها بوده اند که حکومت کرده اند.

  • سیرو

    سلجوقیان چه ربطی به اذری ها دارند ؟؟؟ مگه من گفتم صفویان ؟ سلجوقیان از ترک های اسیای میانه بودند . البته بعدا با ایرانی ها مخلوط شدند . یعنی از طرف مادری ایرانی شدند .

  • اذری تبریزی

    با درود بر همه  وارثان تاج و تخت کیانی  هممیهن گرامی اقای سیرو و بقیه افرادی که اذری زبانان را ایرانی نمیدانید و یا نزدیک به ترکهای متهاجم و خونخوار بنده در کتابهای اقای احمد کسروی بارها خوانده ام که اتروپاتن همان اذربایجان میباشید ... با زدن بعضی حرفهای نسنجیده دشمنان ایران و ایرانی را شاد نکنید

  • جواد

    تو اوج قدرت امپراطوری عثمانی و بدترین شرایط ایران باز یادم نمیاد تونسته باشن ** زیادی بخورن!! تا قلب اروپا رفتین نتونستین تبریزو بگیرین ولی:))فقط اومدین کشتین ویران کردین بعد رفتین چون میدونین اینجا واستون جای موندن نیست چون این طرف یه فرهنگ جلوتون وایساده که خودتون وامدارشین..به قول استاد تاریخ دنشگاه گالاتاسارای خودتون فرهنگ ایران برای ترکیه مثل فرهنگ یونان برای باقی اروپاست...شالتاق پالتاقتونو بکنین اما *** زیادی نخورین:)))ترکها و اذریهای ما رو هم با خودتون مقایسه نکنین اولا شما وقتی دستتون رسید تو تبریز همینارو کشتین چون ادم حسابتون نکردن..پونصد سال پیش ادم حسابتون نکردن بازم نمیکنن..اون سلجوقیانتونم ترک اومدن ایرانی رفتن!! شمام بیاین..

  • سیرو

    سلجوقیان چه ربطی به ترکیه داره ؟ می گفتید عثمانی بیشتر به واقعیت نزدیک بود . مدعی سلجوقیان و غزنویان و خوارزمشاهیان باید ترک های آسیای میانه باشند نه عثمانی ها !

  • عباس

    ﺳﻠﺠﻮﻗﯿﺎن در اﺻﻞ ﻏﺰﻫﺎی ﺗﺮﮐﻤﺎن ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ در دوران ﺳﺎﻣﺎﻧﯽ در اﻃﺮاف درﯾﺎﭼﻪ ﺧﻮارزم ) آرال (، ﺳﯿﺮدرﯾﺎ و آﻣﻮدرﯾﺎ ﻣﯽزﯾﺴﺘﻨﺪ .

  • erich hartmann

    آقاي محمد مگه تركها اين تنها مورد از دزدي از تاريخه كه انجام مي دن ،يارو اصل و نصبش معلوم نيست از كدوم حروم زاده مغول نشات گرفته ،گذشته اي نداره ،مجبور از اقوام منطقه اونو بدزده،در كمال وقاحت كردها رو كه بيش از10 هزار سال قبل از اينكه اونارو سيل آب نكبت مغول به اين منطقه بياره،اينجا ساكن بودن ترك كوهي مي خونه ،دزديشون از ساختن نون لواش تا هويت تاريخي و حتي امپراطوري هاي گذشته رو شامل مي شه ،كه متاسفانه در اثر ضعف كشورهاي منطقه در حفظ و دفاع از هويتشون در مقابل اين باقيماندگان خاندان دزد و چپاولگره مغوله

  • محمد

    سلام. واقعا چقدر احمقانه. سلجوقیان ایرانی بودند. پایتختشان ری و اصفهان و زبانشان فارسی بوده. از ایران به آسیای صغیر یا ترکیه لشکرکشی کردند و اونجا رو فتح کردند. چطور ترکهای عثمانی تبار خودشون با اونها مقایسه میکنند؟ سلاجقه ایغور بودند و از بخارا. پس اینطور باشه احتمالا صفویه هم جزو ترکیه خواهند بود. اصولا اقوامی که تاریخ ندارند، بدنبال ساخت تاریخ برای خودشون هستند. مثل همین ترکهای ترکیه، که چون کلا چندصدسال قدمت دارند میخوان برای خودشون تاریخ بسازند.