ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ایران باید با نفت ۷۰ دلاری بودجه‌اش را ببندد»

شرکت ملی نفت ایران می‌گوید دولت باید با چشم‌انداز نفت بشکه‌ای صد دلار وداع و بودجه سال آینده‌اش را بر اساس نفت ۷۰ دلاری تنظیم کند. این نتیجه سقوط جهانی قیمت‌هاست.

مسئولان شرکت ملی نفت ایران می‌گویند دولت باید با چشم‌انداز نفت بشکه‌ای صد دلار وداع و بودجه سال آینده‌اش را بر اساس نفت ۷۰ دلاری تنظیم کند. این نتیجه سقوط قیمت‌ها در بازارهای جهانی است.

ایران باید بودجه خود را با قیمت پایین نفت تنظیم کند

محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت ایران می‌گوید دیگر نمی‌توان انتظار بالا رفتن قیمت‌ها و بازگشت آن به میزان قبلی را داشت، گرچه ممکن است سقوط قیمت نفت نیز متوقف شود.

این مدیر ارشد در شرکت ملی نفت ایران همچنین می‌گوید قیمت بالای صد دلار در دو سال گذشته تنها به خاطر حمایت‌های سیاسی بوده و پس از برداشته شدن این حمایت‌ها سقوط قیمت نفت آغاز شده است.

قمصری روز دوشنبه ۵ آبان به خبرنگاران گفت در شرایط فعلی درخواست برگزاری جلسه اضطراری اوپک نیز تاثیری در جلوگیری از سقوط قیمت نفت ندارد. او درباره تصمیم اوپک در جلسه ماه آینده میلادی برای کاهش تولید، اظهار داشت: «بعید به نظر می رسد که اوپک چنین تصمیمی اتخاذ کند.»

با این حال او تاکید کرده است قیمت های بالای نفت نیز در دراز مدت به سود تولیدکنندگان نیست زیرا باعث می‌شود سایر تولیدکنندگان به سراغ مناطقی بروند که تولید نفت در آنها در زمان کاهش قیمت‌ها صرفه اقتصادی نداشته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، قمصری گفته است آمریکا نیز به دنبال فروش نفت خام به قیمت بالا نیست زیرا آنچه در حال حاضر برای آمریکا مهم است کسب سهم بیشتر از بازار فروش نفت است. در حال حاضر توان تولید نفت آمریکا به حدود ۹ میلیون بشکه در روز رسیده که باید دو میلیون بشکه را صادر کند، بنابراین به دنبال افزایش صادرات است.

سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی به حدود بشکه‌ای ۸۵ دلار دولت ایران را با چشم انداز کسری بودجه شدید رو به رو کرده است. حسن روحانی پیش‌تر از وزیر نفت خود خواسته بود تا تدبیری برای جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت نفت بیندیشد.

میزان سقوط بهای نفت در طول چهار ماه گذشته بیش از ۲۵ دلار در هر بشکه بوده و قیمت آن را از حدود ۱۱۰ دلار به ۸۵ دلار رسانده است. این در حالی است که دولت ایران بودجه خود را بر اساس قیمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه تنظیم کرده است. اینک شرکت نفت می‌گوید حتی نمی‌توان انتظار بودجه بر اساس نفت ۸۵ دلاری را نیز داشت و باید ۷۰ دلار را معیار بودجه سال آینده در نظر گرفت. چنین کاهش شدیدی، تاثیری بسیار زیاد روی اقتصاد ایران برجای می‌گذارد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، کاهش قیمت نفت را «غیرطبیعی و سیاسی» خوانده و گفته است «کشورهایی که در عرضه بیش از اندازه ورود پیدا کرده‌اند به همه کشورهای مسلمان آسیب می‌زنند».

او در ادامه هشدار داده است که «این کشورها باید بدانند با عکس‌العمل مردم مسلمان علیه آنها روبه‌رو خواهند شد.» اشاره تلویحی معاون اول حسن روحانی به عربستان سعودی است که اکنون مایل به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی است. عربستان با کاهش تولید نفت به منظور بالا بردن قیمت آن مخالفت کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • معصومه

    بودجه ایران: نفت بشکه ای 150 دلار: 2 دلار برای بودجه عمومی و 148 دلار حق دلالی نفت بشکه ای 100 دلار: 2 دلار برای بودجه عمومی و 98 دلار حق دلالی نفت بشکه ای 70 دلار: 2 دلار برای بودجه عمومی و 68 دلار حق دلالی نتیجه: ضرر بودجه عمومی از کاهش قیمت نفت اصلا در حد ضرر ملانفتی ها نیست و کاهش قیمت بهترین ضربه ای بود که میشد به جیب نامبارک آنها زد. دم اوباما و ملک عبدالله گرم