ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرط‌ ترکیه برای حمایت از مبارزان کوبانی

داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه، شرط مشارکت نظامی این کشور برای مبارزه با داعش در کوبانی را تلاش برای «برقراری دموکراسی در سوریه» عنوان کرد.

احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه، توقع غرب از ترکیه برای مبارزه علیه پیکارجویان داعش را کاملا بی‌مورد دانست و شرط مشارکت نظامی این کشور در این زمینه را تلاش برای «برقراری دموکراسی در سوریه» عنوان کرد.

احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه، حکومت سوریه را به کشتار مردم این کشور متهم کرد

احمد داوود اوغلو، روز سه‌شنبه، ششم آبان/ ٢٨ اکتبر، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی، انتقاد کشورهای غربی از ترکیه را پیرامون خودداری این کشور از حمایت مردم کوبانی در مبارزه با پیکارجویان داعش را رد کرد و گفت: «ما آماده کمک و حمایت به هر نیرو و ائتلافی از طریق استفاده از پایگاه‌های هوایی یا راه‌های هستیم، اما اگر این حس مشترک وجود داشته باشد که هدف ما، ایجاد یک دموکراسی کثرت‌گرا در سوریه و مبارزه علیه جنایت علیه بشریت باشد.»

نخست وزیر ترکیه، حکومت سوریه را به کشتار مردم این کشور متهم کرد و رژیم سوریه را رژیمی سرکوبگر نامید که صدها هزار تن از مردم خود را با پرتاب موشک اسکاد، اسلحه شیمیایی و گرسنگی کشته است.

داوود اوغلو با اشاره به انتظار غرب از ترکیه برای ورود به جنگ علیه پیکارجویان داعش تنها حمله هوایی آمریکا و متحدانش را کافی ندانست و گفت: «اگر آنها خودشان نمی‌خواهند نیروی زمینی برای حمایت از سوریه در جنگ با داعش بفرستند، چرا از کشور ترکیه انتظار دارند که چنین اقدامی کند؟»

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد در چنین شرایطی تنها راه کمک به مردم کوبانی، هموارسازی اعزام پیشمرگ‌های کرد عراق و نفرات ارتش آزاد سوریه است.

وی اعلام کرد که این کشور آماده است تا تسهیلات لازم را در اختیار آن دسته از گروه‌های بگذارد که قصد دارند از کشورهای دیگر برای کمک به مردم کوبانی در مبارزه با پیکارجویان داعش اعزام شوند.

داوود اوغلو قدرت‌گیری داعش را نتیجه پرهیز غرب از کمک به نیروهای میانه‌روی مخالف حکومت سوریه دانست. به گفته وی تنها پیشنهاد ترکیه این است که به مردم سوریه برای رهایی کشورشان از چنگ داعش و مبارزه علیه رژیم سوریه کمک کند.

نیروهای اعزامی ارتش آزاد سوریه فقط از طریق خاک ترکیه و از شمال کوبانی می‌توانند وارد این شهر بشوند

«تجهیز و آموزش نفرات ارتش آزاد سوریه» طرح پیشنهادی ترکیه است است تا اگر داعش از میان رفت، با جایگزین شدن رژیم سوریه و پ‌ک ک، «کشتار مردم» این کشور ادامه پیدا نکند.

آنکارا مدت‌هاست که از ارتش آزاد سوریه در مبارزه با بشار اسد حمایت می‌کند. یگان مدافعان خلق در کوبانی و همچنین پیشمرگه‌های کرد در عراق نه تنها از حمایت ترکیه برخوردار نیستند، بلکه این کشور آن‌ها را به خاطر پیوندشان با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در زمره گروه‌های تروریستی قرار داده و به همین دلیل از هرگونه کمک‌رسانی به یگان مدافعان خلق در کوبانی سر باز زده است.

روز دوم آبان ماه دولت ترکیه اعلام کرد که ارتش آزاد سوریه که در حمص مستقر است، اعلام کرده که قصد دارد ۱۳۰۰ تن از شبه‌نظامیانش را به کوبانی اعزام کند.

به گفته رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه یگان مدافعان خلق در کوبانی از این پیشنهاد استقبال کرده است. رییس جمهور ترکیه گفته بود ارتش آزاد سوریه و یگان مدافعان خلق در این‌ زمینه مشغول گفت‌و‌گو و رایزنی‌اند.

در پی این خبر فرات‌نیوز گزارش داد که صالح مسلم، فرمانده یگان مدافعان خلق گفته‌های اردوغان را تکذیب کرده است. به گفته صالح مسلم، یگان مدافعان خلق با ارتش آزاد سوریه در حال مذاکره است، اما تاکنون به نتیجه مشخصی دست نیافته. این فرمانده کرد به فرات‌نیوز گفته بود: «ترکیه هدفی ندارد جز ایجاد سردرگمی.»

پیش از این در زوز ۲۰ اکتبر، آنکارا تحت فشار ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا به عده‌ای از پیشمرگه‌های کرد اجازه داده بود تا از خاک ترکیه وارد کوبانی بشوند. اردوغان اما دستور داده بود که تعداد پیشمرگه‌ها از ۱۵۰ نفر تجاوز نکند.

کوبانی در شمال سوریه و در مرز ترکیه قرار دارد. این شهر از سه طرف محاصره شده. به همین جهت نیروهای اعزامی ارتش آزاد سوریه فقط از طریق خاک ترکیه و از شمال کوبانی می‌توانند وارد این شهر بشوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    ببینید آش چقدر شور شده که خان هم فهمیده . البته نمیتوان از سیاستهای من در آوردی اردوغان انتظاری بیش از این داشت . در عین اینکه میخواهد ژست دموکراسی و حقوق بشری به خود بگیرد ، اما تنفر از قوم کرد این اجازه را به او و دولت اسلام گرایش نمیدهد و ضدیت و عنان خود و حکومتش با کردها را به عینه و آشکار نمایش میدهد . با هزار منت پیش شرط و شرط برای این و آن تعیین میکنند و بعد از گذشتن از هفت خوان بروکراسی اداری ، تنها به یکصد و پنجاه پیشمرگ کرد اجازه میدهند که از خاک ترکیه وارد کوبانی شوند ، آن هم با سلاحهای سبک . انسان متعجب است که گروهک اسلامی داعش با حمایتهای احمقانه غرب و مزدوران حلقه بگوششان در ترکیه به چه موقعیتها و پیروزیهای چشمگیری دست یافته است !

  • معصومه

    ترک ها مثل بچه های لجوج و نابالغ پا بر زمین می کوبند و بر خلاف تمام دنیا خواسته های کودکانه خود را با فریاد و گریه به همه می گویند. سر آخر هم باید این بچه ننر را یا تنبیهی کرد یا آبنبات قیچی به دهانش گذاشت و خواباند.