ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران و شانه خالی کردن از تعهدات حقوق بشری

«بررسی دوره‌ای جهانی» وضعیت حقوق بشر ایران

وضعیت حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران قرار است که در روز ۳۱ اکتبر ۲۰۱۴ در راستای برنامه «بررسی دوره‌ای جهانی» یا The Universal Periodic Review مورد بازنگری قرار گیرد. «بررسی دوره‌ای جهانی» یا همان یوپی‌آر (UPR) از سال ۲۰۰۶ وضعیت حقوق بشری همه کشورهای عضو سازمان ملل را در سیستمی داوطلبانه و تعاملی به صورت دوره‌ای بررسی می‌کند.

طی برنامه یوپی‌آر تعهدات کشورهای عضو سازمان ملل بر اساس میثاق‌های بین‌المللی‌ای که امضاء کرده‌اند با توجه ویژه به شاخص حقوق بشر، مورد نقد و بررسی گروه‌های حقوق بشری، سازمان‌های غیر دولتی و دیگر کشورهای عضو سازمان ملل قرار می‌گیرد. هرسال وضعیت حقوق بشری ۴۸ کشور عضو مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این بررسی‌ها، گزارش‌های سازمان‌های که وضعیت حقوق بشری این کشورها را دیدبانی می‌کنند اهمیت دارد و این سازمان‌ها گزارش‌های خود را به یوپی‌آر تقدیم می‌کنند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و سازمان امپکت ایران (Impact Iran) از جمله سازمان‌های غیردولتی هستند که با نوشتن گزارش‌های آگاهی‌دهنده به فرآیند بررسی دوره‌ای وضعیت حقوق بشر ایران در سازمان ملل کمک می‌کنند.

این دو گروه کلیپ زیر را پیش از حضور ایران در یوپی‌آر و برای آگاهی‌رسانی عمومی ساخته‌اند:

ایران پیش از این در سال ۲۰۱۰ نیز به‌طور داوطلبانه در برنامه یوپی‌آر سازمان ملل شرکت کرد و تعدادی از نقدهای سازمان‌های غیردولتی و کشورهای عضو سازمان ملل را پذیرفت. اما داوطلبانه بودن پروسه یوپی‌آر در مورد ایران به این مفهوم بوده که این کشور تعهدات که پذیرفته را عملی نکرده است.

در بازنگری سال ۲۰۱۴ قرار است که قرار است که ایران به یوپی‌آر گزارشی کامل از پیشرفت‌های خود در زمینه حقوق بشر ارائه کند. ویدئو فوق به موارد نقض گسترده حقوق بشر در ایران اشاره می‌کند که دولت ایران می‌بایستی در قبال آن پاسخگو باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.