ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض ۲۴۰ تن از فعالان اجتماعی به افزایش خشونت علیه زنان

بیش از ۲۴۰ تن از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی و حامیان آنها با امضای بیانیه‌ای نسبت به افزایش خشونت علیه زنان در ایران اعتراض کردند.

بیش از ۲۴۰ تن از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی و حامیان آنها با امضای بیانیه‌ای نسبت به افزایش خشونت علیه زنان در شکل اسیدپاشی و ایجاد حاشیه امن برای خشونتگران از طریق تصویب کلیات طرح آمران به معروف و ناهیان از منکر درمجلس اعتراض کردند.

با حمايت‌هاى آشكار و پنهان حاکمیت سیاسی در ایران از اسلام‌گرایان افراطی، فضای زندگی عمومی و شهری بر زنان تنگ‌تر و ناامن‌تر شده است

در بیانیه فعالان حقوق زنان و کنشگران مدنی و حامیان آنان که صبح امروز هفتم آبان ماه سال جاری منتشر شده، ضمن ابراز نگرانی نسبت به عادی‌سازی خشونت علیه زنان در ایران نوشته شده است: «سال‌هاست که دختران و زنان در ایران به شكل‌هاى مختلف قربانى رفتار مردسالارانه و نظام یافته‌ای هستند كه آمران آن، این‌بار اسيدپاشى را برای سرکوب، ارعاب، خانه‌نشین کردن، کنترل بدن و زندگی زنان به کار بسته‌اند.»

به عقیده نویسندگان این بیانیه، «هم اسيدپاشان خیابانی هم مجلس‌نشینانی كه طرح حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر را تصويب كرده‌اند به دنبال عادی‌سازی خشونت علیه زنان در ایران هستند».

در بیانیه تاکید شده است که سكوت «سياستمداران مصالحه‌گر و معامله جو در برابر طرحى به نام حجاب و عفاف»، باعث شده است «تا امروز بخش بنيادگراى قدرت سياسى درصدد قانونى كردن دیدگاه خود و خدايى بر سرنوشت مردم به ويژه زنان باشد. این نوع زن ستیزی در قدرت، بی‌شباهت با آنچه طالبان در پاكستان و افغانستان و داعش در عراق و سوريه انجام داده و مى‌دهند، نیست».

فعالان و حامیان حقوق زنان با اشاره به اینکه با حمايت‌هاى آشكار و پنهان حاکمیت سیاسی در ایران از اسلامگرایان افراطی، فضای زندگی عمومی و شهری بر زنان تنگ‌تر و ناامن‌تر شده است نوشته‌اند: «افرادى با داعشی مسلکی در لباس مذهب، به بهانه كنترل حجاب زنان، به زنان و دختران در ایران حمله كرده و به صورت آنها اسيد می‌پاشند تا شهر را از حضور زنان خالى کرده و آنها را از بودن در عرصه‌هاى عمومى به وحشت اندازند. و بدتر از همه اينكه، مسئولان قضایی و امنیتی در پاسخ به اعتراض مردم و به ويژه فعالان زن، به بازداشت و تهديد و ارعاب منتقدان و معترضان می‌پردازند تا اعتراض عمومی را خاموش کنند.»

به عقیده نویسندگان این بیانیه اعتراضی، «هم اسيدپاشان خیابانی هم مجلس‌نشینانی كه طرح حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر را تصويب كرده‌اند به دنبال عادی‌سازی خشونت علیه زنان در ایران هستند».

امضاکنندگان این بیانیه اعتراضی همچنین نوشته‌اند: «همزمان با اين اتفاق، مجلس شوراى اسلامى نيز با تصويب كليات طرح حمايت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، درصدد اعمال فشار هر چه بیشتر بر زنان،  تثبيت و قانونى كردن اين ناهنجارى و دادن مجوز قانونى به بنيادگرايانى است كه قدرت‌شان را با زورگويى، قلدرى و تجاوز به حقوق زنان به رخ مى‌كشند.»

در بیانیه ۲۴۰ تن از فعالان حقوق زنان و کنشگران مدنی تاکید شده است که با وجود بازتاب گسترده اخبار اسیدپاشی در اصفهان، «تاكنون نه تنها برخورد قاطع و حتی ابراز انزجار و تبرى جستن از بنيادگرايان از سوى مقام‌هاى سياسى كشور ديده نشده كه تلاش‌ها در جهت تقلیل‌گرایی و ساده‌سازی جرم از یک اقدام سازمان یافته به حرکتی فردی، و بازداشت معترضان به جای مسببان بوده است».

آنان از مسئولان ایران خواسته‌اند تا «به جاى ارعاب مردم و تهديد و بازداشت معترضان، به خواسته منطقى آنها كه حفظ امنيت زنان در عرصه‌هاى عمومى است» توجه کنند. همچنین «به تهيه و تصويب طرح‌هاى ضد حقوق زنان در مجلس پايان دهند».

در روزهای اخیرقوه قضائيه به جای برخورد با عاملان اسیدپاشی در اصفهان، بیشتر نسبت به چگونگی انعکاس اخبار مربوط به این رویداد واکنش نشان‌ داده‌اند. فعالان حقوق زنان از قوه قضائیه و نیروی انتظامی خواسته‌اند تا «مسئوليت پى‌گيرى و برخورد با آمران اسیدپاشی را بر عهده بگيرد» و نيروى انتظامی ازجمله «در خدمت حفظ امنيت زنان باشد».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حامد

    خیلی به دورازانصاف حرف میزنید اولااینکه میگوییدخشونت علیه زنان!!!،مگه همین هایی که باشعار«واقعابه حق» زنان رااستخدام نکنید،زن نیستند؟ تواین کشورتنهاچیزی که ازبانوان محترم تقاضامیشود اینست که عفت وحیا وحجاب ایمانی اسلامی خودشون رورعایت بکنند بله که هرمسلمانی ازاستخدام افرادبدحجاب ناراضی هست مابه پای این کشوربهترین افرادمون رودادیم کسانی درراه این کشوربه شهادت رسیدندکه هرکدامشون یک اقیانوس بودند،اونهابه خاطردین ومذهب انقلاب کردند نه به خاطرترویج دادن بی بندوباری وبی حیایی وبی حجابی ضمنا این اتفاقات اخیروماجرای اسیدپاشی هیچ ربطی به بی حجابی نداشته وحتی برخی قربانیان این حادثه اشخاص متدین بوده اند درخودهمان کشورهای به قول خودتان مدررررررررن!!!!طرف میره بااسلحه وهروسیله دیگه ای قتل عام انجام میده ودریک آن عده ی زیادی رامیکشد صداتون بالانمیاد اماتواین کشورامام زمان واین کشورسیدالشهدا اگریک بی سروپایی دست به یک همچین ظلم وعمل وحشیانه ای میزند دادتون درمیاد تازه اونم فعلامعلوم نیس به چه غرضی بوده اصلاشایداجیرشده ی خودهمین غرب زده هاووطن فروشها ومنافقین باشد