ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عکس مرد با کراوات دردسرساز شد

ابتدا اعلام کردند متهم به اسیدپاشی یک مرد با کراوات است، اما بعد عکس را تکذیب کردند. معلوم شد مرد کراواتی عضو هیأت مدیره انجمن علمی استاندارد ایران است.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید بر اساس مشخصاتي که قربانيان اسید پاشی در اصفهان يا کسانی که در معرض تهديد قرار گرفته بودند، از متهم ارائه داده‌اند چهره او تصویر نگاری شده و این تصویر در حال بررسی است. اما ساعتی بعد معلوم شد عکس مرد با کراوات به یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن علمی استاندارد ایران تعلق دارد.

خبرگزاری مهر پس از انتشار تصویر متهم اسیدپاشی با کراوات تصویر را از سایت خود حذف کرد

در تصویری که خبرگزاری مهر صبح امروز از چهره نگاری متهم منتشر کرد، مردی با کراوات به عنوان متهم احتمالی معرفی شد. خبرگزاری مهم سپس اعلام کرد که «در اثر نقص فنی» اشتباهاً تصویر شخصی به نام «علی جلالی، مدرس بین‌المللی و عضو هیأت مدیره انجمن علمی استاندارد ایران» را به عنوان مرد اسیدپاش منتشر کرده است. این تصویر اکنون از صفحات خبرگزاری مهر حذف شده است.

به گزارش مهر، احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران  که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به پرسشی در مورد اسيدپاشي در شهرهاي ديگر از جمله تهران تصریح کرد در هيچ شهر ديگري چنين حادثه‌ای نبوده، در تهران نيز يک نفر اقدام به تهديداتي در اين رابطه کرده بود که دستگير شد.

او گفت اين مسئله آنقدر پيچيده نيست که با انجام دادن دو سه حادثه در اصفهان کل مردم احساس ناامني کنند.

پلیس می‌گوید تصویر را بر اساس گفته‌های قربانیان تهیه کرده است

احمدی مقدم در مورد فراخوان تجمعات در واکنش به اسيدپاشي در اصفهان نيز گفت: «هر تجمعي بايد با مجوز قانوني باشد و پليس به هيچ وجه اجازه تجمع غيرقانوني را نمي‌دهد البته تمام اين تلاش‌ها منشاء واحد دارد که به دنبال ترويج فضاي ناامني در کشور هستند.»

ترسیم چهره احتمالی متهم اسیدپاشی با کراوات در حالی است که پیش‌تر احتمال مرتبط بودن این حوادث با گروه‌های فشار و امر به معروف و نهی از منکر به طور گسترده مطرح شده بود. جریان‌های محافظه کار و اصولگرا در ایران در روزهای اخیر با شدت با چنین احتمالی مقابله کرده و سعی دارند اسید پاشی را به عنوان «توطئه‌ای از سوی دشمنان» مطرح و آن را عمدتا به «رسانه‌های بیگانه» مرتبط کنند.

پیش‌تر آریا جعفری، عکاس خبرگزاری ایسنا در اصفهان که از تجمع مردم این شهر عکس تهیه کرده بود در منزل خود بازداشت شد. پس از آن سردبیر و دبیر اجتماعی خبرگزاری ایسنا در اصفهان نیز در روز دوشنبه پنجم آبان بازداشت شد. گزارش شده است ابتدا تعداد خبرنگاران بازداشتی در اصفهان چهار نفر بوده اما دو تن از آن‌ها آزاد و تنها زهرا محمدی، سردبیر ایسنای استان اصفهان، و صنم فارسی، دبیر این مجموعه در بازداشت نگه‌ داشته شدند.

تلویزیون دولتی ایران نیز با پخش اعترافات یک فرد دستگیر شده در تهران گفته است او تحت تاثیر اخبار شبکه‌های فارسی زبان بی بی سی و صدای آمریکا افراد را تهدید به اسیدپاشی می‌کرده است.


صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه نیز نحوه پوشش اخبار مربوط به اسیدپاشی به زنان را مورد انتقاد شدید قرار داده و برای رسانه‌های داخلی ابراز تاسف کرده بود. به گفته لاریجانی، در اسیدپاشی اخیر در کشورهای غربی سعی شد که این مساله را به امر معروف و نهی از منکر نسبت دهند که جفای عظیمی است و بدتر از آن شاهد بودیم که برخی از رسانه‌های داخلی نیز این حرف را زده‌اند.

حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز با حمله به «نشریات زنجیره‌ای» در ایران گفت «برخی رسانه‌های زنجیره‌ای، هنوز خبر اسیدپاشی نیامده، سرمقاله‌شان آماده بود. این سم‌پاشی رسانه‌ای، از اسیدپاشی هم خطرناک‌تر است».

۵۰ نفر از نمایندگان مجلس نیز به شدت اظهارات نماینده دولت اعتراض کرده‌اند. محمدرضا خباز، محمدرضا خباز، معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی دولت، گفته بود: «امر به معروف و نهی از منکر نباید باعث شود فرد از حیز انتفاع ساقط شود.» محمدرضا خباز، هنگام بررسی طرح «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» در مجلس خطاب به نمایندگان حامی طرح گفت گرچه کسی «بدحجابی» را تایید نمی‌کند اما اسیدپاشی به زنان و دختران رفتار بازدارنده‌ای است که باعث می‌شود فرد از حیز انتفاع ساقط شود.

نمایندگان معترض در نامه‌ای به علی لاریجانی، رییس مجلس، گفته‌اند: «آیا ثابت شده اسیدپاشی در راستای نهی از منکر است؟ آیا مقامات مسئول، وزیر کشور، فرمانده نیروی انتظامی و وزیر اطلاعات تائید کردند که بین جنایتکار و نهی از منکر ارتباطی بوده است؟»

خبرگزاری فارس نیز پیش‌تر از دستگیری «یک مرد زن‌نما» خبر داده بود که با ورود به میان جمعیت معترضان در اصفهان سعی داشته است «مردم را تحریک به تجمع و اعتراض علیه نهادهای کشور» کند. خبرگزاری فارس ادعا کرده بود روی دست‌های او لکه‌‌هایی وجود دارد که احتمالا بر اثر سوختگی با اسید ایجاد شده است.

بعدا مشخص شد نام این فرد بهروز ملبوس باف و یک مستندساز جوان و شناخته‌شده در اصفهان است و لکه‌هایی که روی دست او وجود دارد به دلیل یک بیماری پوستی است که همواره با او بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    خانم معصومه این تصویر آقای علی جلالی است که هیچ ارتباطی با ماجرا ندارد و ایشان هم عضو هیچ گروه و حزبی نیست. ایراد گرفتن شما هم از قیافه و چهره و لباس ایشان عملی غیر اخلاقی است.

  • روزبه

    با کت و شلوار و کراوات رفته بوده اسیدپاشی؟ چقدر هیجان انگیز چهره نگاری کرده اند!!

  • معصومه

    این چهره بیشتر مثل براردان سابقن ارزشی است که وقتی می روند و در غرب بساط اقامت پهن می کنند یک کراوات جیغ و نامناسب هم به ترکیبشان اضافه می شود به رسم توبه و اهلی شدن. باید آن را به رادیو و تلویزیون های فارسی زبان بیرون بدهند تا اگر برای مصاحبه دعوتش کردند، اینترپل را هم خبر کنند.