ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

متلک‌گویی و آزار جنسی زنان در خیابان‌ها

زنی بازیگر به طور میدانی میزان آزارهای خیابانی در نیویورک را می‌سنجد

زنی بازیگر به طور عملی میزان آزارهای خیابانی در نیویورک را می‌سنجد

روز، شب، هنگام رفتن به دانشگاه، هنگام رفتن به سر کار، هنگام بازگشت به خانه، در حال خرید از مغازه‌ها، متلک‌ها، دست‌درازی‌ها و آنچه که در گروه بزرگ‌تر آزارهای جنسی خیابانی قرار می‌گیرند، بخشی از روزمرگی زنان ایرانی‌اند. اما مشکل آزارهای خیابانی جهانی است.

بازیگری مقابل دوربین مخفی به مدت ده ساعت در خیابان‌های منهتن، در شهر نیویورک، پیاده‌روی می‌کند و دوربین در این مدت، ۱۰۸ مورد آزارهای جنسی مردان را نسبت به این زن ثبت می‌کند. ویدئوی ثبت این آزارهای خیابانی اکنون یکی از جنجالی‌ترین ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی شده است.

ویدئو را هالابک (Hollaback) یک گروه غیردولتی ضد آزار و اذیت خیابانی ساخته است. Hollaback یک گروه بین‌المللی است که مبارزه با آزار و اذیت‌های خیابانی را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرده است.

در این فیلم، شوشانا روبرتس بازیگری است که یک تی‌شرت سیاه‌رنگ و شلوار جین پوشیده و در شهر نیویورک راه می‌رود. مقابل او، دوربینی مخفی در یک کوله‌پشتی جاسازی شده و همیشه مقابل او در حرکت است. ویدئو شامل گزیده‌ای از ۱۰ ساعت پیاده‌روی و تحمل کردن آزارهای خیابانی است که ویرایش شده است و در دو دقیقه گوشه‌ای از این آزارها را نشان می‌دهد:

به غیر از متلک‌های «سلام خوشگله، چطوری خوشگله و...» در یک قسمت از این ویدئو، مردی به مدت پنج دقیقه در سکوت کامل در کنار شوشانا و نزدیک به بدن او راه می‌رود.

اما آزارهای جنسی به شوشانا به خیابان محدود نمی‌شود. انتشار این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته و برخی از کاربران شوشانا را به خاطر اجزای بدن تحریک‌کننده‌اش سرزنش کرده‌اند، برخی گفته‌اند که چرا مهربانی عابران را پاسخ نگفته و عده‌ای هم این بازیگر را تهدید به تجاوز جنسی کرده‌اند.

املی می، مدیر اجرایی Hollaback معتقد است که تهدیدها به تجاوز یعنی که آن‌ها به موضوع حساسی دست گذاشته‌اند و حساسیت‌برانگیز شده‌اند. املی می به نیوز دی گفته است: «ما می‌خواهیم یک بار و برای همیشه بگوییم که آزار و اذیت خیابانی را نمی‌پذیریم».

بسیاری از زنان آزار و اذیت‌های خیابانی در قالب متلک‌های کلامی و دست‌درازی‌ها تجربه کرده‌اند. برخی از کاربرانی که در زیر ویدئو Hollaback نظر گذاشته‌اند معتقدند که این متلک‌های کلامی، جنسی نیستند. اما چشمک و یا حتی یک «سلام» و احوال‌پرسی ساده زمانی که شخص سلام‌کننده به بدن دیگری خیره شده و اندام‌های جنسی دیگری را وارسی می‌کند، مفهومی متفاوت پیدا می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • الان ادم ها دو جنس ان یا نامرد ان یا زن......

    تو بوی سیلی و شلاق میدی خانوم تا کی باید به مردا باج بدی خانوم تو هم که بوی زمین سوختمونو میدی خانوم تو هم که از عرش به فرش رسیدی خانوم ما که مرد نبودیم حداقل تو زن باش یکم از اون عطر غیرتت رو ماهم بباش.......

  • ایمان

    اونهایی ک میگن ب حجاب ربطی نداره و چادریها هم مورد اذییت قرار میگیرن شایید 5%اونها باشن 95% دیگه بی حجابها هستن مورد ازار و اذیت قرار میگیرن که همه لمس میکنیم و میبینیم!در ضمن چشم چرانی و هوسرانی در خانمها هم کمی از اقایون ندارن که متاسفانه زیاد میبینیم تو اجتماع

  • Sepehr

    من ٣ ماه تو آلمان صبح تا شب تو خيابون هاى شلوغ بودم، نه تنها كوچكترين متلك يا حركت ناشايستى نديدم حتى غير ممكنه كسى به چهره كسى نگاه كنه و اين واقعا فرهنگ بسيار بالا رو ميرسونه، فقط يك مورد چند تا پسر ١٨ ساله به چند تا دختر همسن و سالشون گفتن هى خشگلا و تو يه مورد ديگه چند تا كارگر كه داشتن ناهار ساندويچ ميخوردن با لحن خوب از يه خانم دعوت كردن كه باهاشون غذا بخوره،امنيت خوب وسلام..

  • ستاره

    اىنجا ثابت مى شود که حجاب هم تأثىرى در متلک گوىى مردان ندارد....در اقوام نزدىک من مادرم و خاله ام چادرى هستند که آنها هم تجربىات متعدد از انواع آزار خىابانى دارند.به امىد رهاىى زنان از حجاب اجبارى و تغىىر فرهنگ مردسالارى و آزار خىابانى

  • Dena

    ۱- این تحقیق و کار این خانوم و گروهشون بسیار جالبه ( مختصر و مفید و گویا) ۲- بر اساس مشاهده من در این ویدیو ، هیچ مرد متشخص که مشغول انجام کار مفیدی باشه ، در دستهٔ آزار دهندگان این خانوم نبود بلکه مردهای علاف گوشه ی خیابون نشسته، عابر پیادهٔ بیکار ، دست‌فروش بیکار ( بی‌-مشتری) مرتکب این آزار‌ها شده بودن ، یه چیز مشترک دیگه اینکه از ظاهر و لباس پوشیدن این مردها به نظر می‌رسید که از طبقات پائین تر فرهنگی‌ جامعه هستند. (چقدر هم توشون سیاهپوست زیاد بود) ۳- در مجموع، متلک‌هایی‌ که پرانده شده بود به نسبت متلک‌های در جوامع شرقی‌ ( که تبعیض جنسی‌ بیشتره) مثل ایران ، بسیار خنثا تر بودند ( این چیزی از آزار دهندگی متلک کم نمیکنه) به عبارت دیگر در ایران من شخصاً حرفها و حرکات بسیار شنیعی و زشتی رو دیدم که خیلی‌ مردها به راحتی آب خوردن نسبت به زنها انجام میدان ( من خودم دختر ساده پوشی هستم و آرایش زیاد نمیکنم) ۴- در آمریکا ( تجربه‌ی شخصی‌ خودم) اگر زنی‌ به این متلک‌ها اعتراض کنه و به این آدمها بتوپه (حتا به خاطره این متلک‌های سبکتر) ، احتمال اینکه خفه بشن و کوتاه بیان و دیگه در پی‌ آزار بیشتر نیفتن بسیار بسیار بسیار بیشتر از ایران هست ، در ایران اگر کسی‌ رکیکترین حرف رو هم به آدم بزنه و بهش اعتراض کنی‌ برای اینکه بحث رو نبازه ممکن هر کار شدیدی هم ازش بربیاد ( مثلا بیفته دنبالت بزندت ، یا تعقیبت کنه تا تو یه مسیر خلوت توهین جنسی‌ فیزیکی‌ کنه و غیر) ۵- یه چیز بسیار جالب دیگه برای من ، آدمهایی بودن که به خاطر احساس تهدید و خطر کردن ، و ترس از هرگونه روشنگری اجتماعی و حرکت برابری‌خواهانه ، و به اصطلاح خودمون برای کشتن گربه دم حجله ، میان این خانوم رو تهدید به تجاوز می‌کنن !!!! اینا دیگه آخر عجزه اند ، جز اینکه آلتشونو به عالم و آدم حواله کنن هیچ کار دیگری بلد نیستند . این آدمها اصولا خودشون خودشون رو در حد یک عضو جنسی‌ میبینن نه بیشتر!

  • ستاره

    با نظر خانمی که در مورد آلمان صحبت کرده اند کاملا موافقم،شش ساله که در آلمان زندگی می کنم از یک آلمانی به هیچ وجه تا کنون متلک نشنیده ام ،چه برسد به انواع دیگر آزار جنسی،در مقابل موارد معدودی از متلک و ...از مردان خارجی برام اتفاق افتاده که متاسفانه شرقی بودند،مثلا در راسته فروشگاهای ترکها که کاملا روح شرقی آنجا حاکم است وقتی خیابان خلوت باشد مردان شرقی فرصت را از دست نمی دهند،در تهران انواع و اقسام آزارهای خیابانی از متلک های رکیک تا دستمالی و ...عریان ساختن عورت جنسی وقتی که دختری را تنها در خیابان پیدا کنند .و ...دیده ام.ظاهراً آزار خیابانی در کشورهای مسلمان بسیار بیشتر است.

  • بچه تهرون

    اونجا که خیلی خوبه! من خودم با چشمم دیدم که تو تهران : 1. دست درازی میکنن! 2. اگه خانمها ساپورت پوشیده باشن با موتور میرن پشتشون نور بالا میزنن! 3. اگه کوچه خلوت باشه ،اندام جنسی خودشون رو به خانمها نشون میدن! و بعضی ها ام تو ماشین این کارو میکنن! 4. روی پلهای عابر پیاده که خلوت هستند از روی لباس به خانمها تجاوز کامل میکنن! ووو وقتی که یه مملکت جایی برای بر طرف کردن نیازهای جنسی مردان نداشته باشه معلومه که اینجوری میشه!

  • عبداله

    جالبه بیشتر کسانی که در این فیلم نگاه میکنند یا تیکه میندازند سیاه پوست هستند. در روانشناسی ارتباطی در خصوص تماس و کلام برعکس آنکه فکر میشود زن ها آزادتر هستند و شما بیشتر میتوانید با آن ها شوخی کنید اما مردان نه بطور مثال شما اگر به شکم یک مرد غریبه بزنید نشان توهین است اما در خصوص زنان خیر اما آنچه زنان از آن متنفرند قصد جنسی در کنار عدم امنیت است این زن هم در این فیلم عمل های جراحی نا متعارفی روی سینه و باسن خود انجام داده بود و بیشتر این غیر معمول بود همچنین لباس سیاهش

  • ladanmokhtari

    چرا از سر نادانی به این معضل بزرگ, عمومیت "جهانی" داده اید؟! در آلمان شما تقریباً تحت هیچ شرایطی و در هیچ ساعتی از شبانه روز , ممکن نیست از هیچکس متلک (و آزار مستقیم بی اجازه از طرف شخص خودتان) سخنی بشنوید یا کسی بخواهد با حرکات و نگاه و نزدیک شدن مزاحمتان شود! البته موارد بیماران روانی که دنبال تجاوز به نوزاادان تا چهارده پانزده ساله ها و به ویژه پسران هستند, نمی خواهم سخنی بگویم چون فراوانند, ولی من شخصاً فقط به یک مورد برخورد کردم گه مردی مهربان دنبال کشاندن کودک هشت- نه ساله ای به خانه اش یا جایی بود که اعمال شنیع اش را بر او پیاده کند! و واکنش هم نشان دادم و مردک وقیح به رییس من در آن بخش شکایت برد!!! یادم هست که در سراسر شش سالی که در2003-2009 در این کشور بودم, فقط دو مورد آن هم از دو پیرمرد بالای هفتاد سال که به هر حال هنوز از فرهنگ دوران جنگ جهانی دوم بودند, دو جمله شنیدم, که یکی از بالای بالکن در حالی که حمام آفتاب می گرفت, شهر خلوت بود و دانشجوها اکثراً رفته بودند و من بر روی دوچرخه آواز می خواندم با آرایش کامل و لباس خنک با شلوار برمودا بالا و پایین و به چپ و راست می رفتم و به من مسلماً به آلمانی فقط گفت: " عجب تیکه ای!" و دومی البته از پیرمردی با پالتو و سر و وضع متشخص در آخرین ساعات یک فروشگاه عظیم که من فروشندۀ بخشی از آن بودم, و باز هم با آرایش کامل که با وقاحت کم نظیری با شتاب سر قسمت من آمد و گفت: "فقط اگه این برقا برن, بعد می گیرمت و حسابی خدمت می رسم" و با سرعت نور , ظاهر جدی به خود شگرفت و دور شد. اگر تا به حال آلمان نبوده اید, لطفاً عنوان جهانی به این رذیلۀ ناشی از ناتوانی از کنترل مغز بر اثر محرکهای هورمونی جنسی ندهید و اقلاً بنویسید: " قطعاً, به جز آلمان"!

  • حمید

    خطاب به فرزاد: یعنی شما میفرمایید مردها همه ناپاک و کثیفن و زن باید خودش رو بپیچونه؟! چطور زن باید خودش رو نگه داره اما مرد آزاد باشه به کثافتکاری هایی مثل نگاه و لمس و تیکه پرانی؟!؟!

  • Mustafa Hosseini

    حجاب بايد  در چشم مرد باشد نه به شكل لجك بر سر زنان.حتا بيامبرت فرمودکدفرزند زمان خود باش۱

  • سپیده

    اتفاقا ازدوستان چادری من که حجاب کاملی هم داشته اند حتی مورد دست درازی قرارگرفته اند متلک که سهل است مثل این کلیپ!!!آقای فرزاد پاسختان دراین موارد چیست ؟

  • Farzad14

    اینجاست که فلسفه ی حجاب خودش رو نشون میده!