ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ممنوعیت ورود گردشگران خارجی به پاسارگاد در روز کورش»

ورود به محوطه جهانی پاسارگارد از ۷ تا ۹ آبان که همزمان با روز جهانی کورش است، برای گردشگران خارجی ممنوع شده‌ است.

ورود به محوطه جهانی پاسارگارد از ۷ تا ۹ آبان که همزمان با «روز کورش» است، برای گردشگران خارجی ممنوع شده‌ است.

نوروز ۱۳۹۱ - پاسارگاد

به گزارش خبرگزاری ايسکانيوز، «به بسياری از راهنمايان تور اعلام شده‌است که در اين روزها پاسارگاد تعطيل است و از بردن تورهای خارجی به اين پايگاه تاريخی خودداری کنند.»

اما محمدکاظم بهادری‌پور، مدير روابط عمومی سازمان ميراث فرهنگی فارس گفت: «پاسارگاد تعطيل نيست. تنها به خاطر انجام عمليات بهسازی و داربست‌هايی که دور مقبره کشيده شده ‌است امکان بازديد کامل از آن وجود ندارد. به همين دليل اعلام کرديم که تورها را به پاسارگاد نياورند تا اعتراضی نسبت به اين‌که با وجود خريد بليت امکان بازديد کامل وجود ندارد، نداشته‌ باشيم.»

به گفته او«معلوم نيست اين عمليات چقدر طول بکشد شايد يک يا دو ماه شرايط پاسارگاد به همين صورت باشد.»

بهادری‌پور در پاسخ به اين پرسش که «چرا اين عمليات همزمان با روز کورش (هفتم آبان) که مصادف است با زمان فتح بابل توسط اين پادشاه هخامنشی، انجام می‌شود»، گفت: «اين روز چندان هم سنديت تاريخی ندارد.»

تاريخ‌نويسان هفتم آبان‌ماه همزمان با ۲۹ اکتبر را روزی می‌دانند که کورش پس از تصرف بابل وارد آن شد. مردم بابل تصور می‌کردند مانند تمام فاتحان توسط کورش مورد غارت و چپاول قرار می‌گيرند اما کورش فرمانی را صادر کرد که سازمان ملل در سال ۱۹۷۱ آن را به شش زبان رسمی منتشر کرد و برخی از آن به‌عنوان نخستین منشور در زمینه حقوق بشر نام می‌برند.

محوطه ميراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در ۱۳۵ کيلومتری شمال شيراز در منطقه پاسارگاد استان فارس قرار دارد.

اين محوطه شامل بناهای تاريخی مانند آرامگاه کورش، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجيه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری و تنگه بلاغی است.

اين محوطه، پنجمين مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار ميراث جهانی در ايران است که طی جلسه يونسکو که در تيرماه سال ۱۳۸۳ در چين برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست ميراث جهانی به ثبت رسيد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.