ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امید معماریان، روزنامه نگار

بررسی وضعیت حقوق‌ بشر ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل

دور دوم بررسی ادواری وضعیت حقوق‌ بشر ایران امروز نهم آبان ماه سال جاری در ژنو سوئیس برگزار خواهد شد.

دور دوم بررسی ادواری وضعیت حقوق‌ بشر ایران امروز نهم آبان ماه سال جاری در ژنو سوئیس برگزار خواهد شد.

بررسی ادواری وضعیت حقوق‌ بشر، یکی از برنامه‌های مهم سازمان ملل است که در چارچوب آن، همه کشورها موظف‌ هستند هر چهار سال یک بار گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر خود به جامعه جهانی ارائه کنند. در پی ارائه این گزارش، طی جلسه‌ای در مقر شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سوئیس، کشورهای دیگر، در زمینه‌های مختلف، توصیه‌هایی به کشور تحت بررسی ارائه می‌دهند.

کشور تحت بررسی، در نهایت، اعلام خواهد کرد کدام توصیه‌ها را می‌پذیرد و کدام را رد می‌کند. پذیرش توصیه‌ها به این معناست که آن کشور، موظف است در چهار برنامه‌های سال آینده خود، آن‌ها را به مرحله اجرا برساند.

در جلسه امروز، کشورهای مختلف نخست «اجرایی شدن توصیه‌های پذیرفته شده از سوی ایران در دور اول بررسی ادواری در اسفندماه سال ۸۸» و بعد «تغییرات صورت گرفته در وضعیت حقوق بشر» این کشور در چهار سال گذشته را بررسی خواهند کرد.

امید معماریان

الزام ایران به پاسخگویی درباره تعهدات دوره قبلی بررسی ادواری وضعیت حقوق بشر ایران و ارائه توصیه‌های جدید به دولت این کشور از دیگر اهداف این اجلاس است. در اولین دور بررسی ادواری وضعیت حقوق بشر ایران، ۵۱ کشور در مجموع ۲۱۲ توصیه به ایران ارائه کردند. ایران ۱۲۶ توصیه را پذیرفت و بدین ترتیب خود را متعهد به اجرای آن‌ها کرد.

در دور دوم قرار است که ایران پس‌ از آنکه نمایندگان کشورهای مختلف توصیه‌های خود برای بهبود وضعیت حقوق بشر آن مطرح کردند، در اسفندماه سال ۱۳۹۳ خورشیدی اعلام کند که کدامیک از توصیه‌ها را می‌پذیرد و در چهار سال آینده متعهد به اجرای آن می‌شود.

برای بررسی بیشتر این روش و آنچه قرار است امروز در مقر شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سوئیس رخ دهد با امید معماریان، روزنامه‌نگار و فعال وضعیت حقوق بشر در ایران که هم‌اکنون در ژنو به سر می‌برد به گفت‌وگو نشسته ایم.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

     ۳۵ سال داعشی های جمهوری اسلامی ایران با آمریکا موش و گربه بازی میکنند و با هم لاس میزنند . هر دو سر مردم را شیره می مالند ، آمریکا در پی منافع خود و جمهوری اسلامی در پی منافع ضد مردمی اش . در این میان تنها مردم ایران قربانی میشوند!