ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقادهای تند جامعه جهانی از وضعیت حقوق بشر در ایران

۱۰۸ کشور عضو سازمان ملل پیشنهادهای خود برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران را در اجلاس بررسی ادواری حقوق بشر به ژنو ارائه کردند.

۱۰۸ کشور عضو سازمان ملل پیشنهادهای خود برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران را در اجلاس بررسی ادواری حقوق بشر به ژنو ارائه کردند.

همه کشورهای عضو سازمان ملل درباره بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران پیشنهاداتی دادند.

محمد جواد لاريجاني معاون حقوق بشر قوه قضاییه ایران، گزارشی درباره حقوق بشر در ایران به نمايندگان كشورهاي سازمان ملل ارائه کرد و در مورد حقوق دموکراتیک شهروندان در ایران توضیح داد.

او با اشاره به اصل ۲۶ قانون اساسی گفت که در ایران بیش از ۴۰۰ سازمان و نهاد ثبت هستند و تظاهرات‌ مردمی بدون حمل سلاح آزاد است.

به گفته وی، سالانه بیش از ۳۰۰ تجمع با موضوعات سیاسی در ایران برگزار می‌شود و اقلیت‌های دینی می‌توانند در برگزاری اعیاد و نشر کتاب و ایجاد مراکز خیریه و ... مجوز بگیرند و اکنون ۵۳ انجمن در این زمینه در حال فعالیت است.

لاریجانی تاکید کرد که حسن روحانی رئیس دولت یازدهم علی یونسی را به عنوان مشاور خود در حوزه اقلیت‌های قومی و دینی منتسب کرده و تلاش‌های زیادی برای آموزش حقوق بشر در زندان‌ها برای ماموران پلیس انجام داده است.

این مقام مسئول بار دیگر از انتخاب احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه برای حقوق بشر ایران انتقاد کرد. او ضمن صحبت‌های خود به کشته شدن عده‌ای از دانشمندان هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته اشاره و آن را محکوم کرد.

در حالی که برخی کشورها به آمار  بالای اعدام‌های مرتبط با قاچاق مواد مخدر در ایران انتقاد دارند، لاریجانی در صحبت‌های خود از کارنامه ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر دفاع کرد و مدعی شد که ایران همکاری خیلی خوبی با شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دارد.

ادعای آزادی احزاب در ایران

در بخشی از نشست امروز در سازمان ملل، ، یک قاضی به نام امیری که از وزارت خارجه ایران آمده بود، از وضعیت حقوق بشر در ایران دفاع کرد.

او با اشاره به آزادی احزاب در ایران، از وضعیت خوب جمعیت‌های کارگری و دانشجویی ایران سخن گفت و اعلام کرد که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب فعال‌تر شده است.

قاضی امیری در سخنان خود مدعی شد که برگزاری تجمعات طبق قانون ایران آزاد است و سالانه ۳۰۰ تجمع و راهپیمایی آزاد در ایران برگزار می‌شود.

لاریجانی: کشورها در پیوند با اعدام ریحانه جباری فقط ما را محکوم کردند. آنها هیچ‌وقت نگفتند شما کجا اشتباه کردید.

او اشاره کرد که اقلیت‌های دینی می‌توانند تجمع کنند و آزادانه اعیاد خود را برگزار کنند. این قاضی نماینده ایران گفت که تاکنون ۵۳ انجمن مذهبی در ایران مجوز گرفته‌اند.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «روحانی در یک سال اخیر در سفرهای استانی جلسات متعددی با اقوام و اهل سنت برگزار کرده است. در یک سال گذشته ۳۳۵ مدیر از اقوام مختلف و اهل سنت انتخاب شده‌اند. همچنین یکی از معاونان زن رییس جمهور ترک زبان است و بنده به عنوان قائم مقام وزیر، کرد هستم.»

قاضی امیری با اشاره به ساختار سیاسی ایران گفت که رهبر این کشور با رای خبرگان انتخاب می‌شود و خبرگان هم با رای مردم انتخاب می‌شوند.

به گفته او در جمهوری اسلامی انتخابات را معتمدان مردم برگزار می کنند.

آزادی مطبوعات در دولت روحانی

حسین انتظامی مدیر مسئول پیشین موسسه همشهری و عضو سابق هیات نظارت بر مطبوعات از آزادی مطبوعات در دولت حسن روحانی سخن گفت.

بر اساس ادعای او، در یک سال گذشته ۶۲۹ خبرنگار خارجی مجوز ورود به ایران گرفتند. او گفت: «۶۱۰۰ نشریه ثبت شده که نیمی از آنها منتشر می‌شود. ۴۰۰ عنوان سایت خبرگزاری داریم. ۱۷ درصد نشریات در مناطق مرزی است و ۱۳۰ نشریه توسط زنان منتشر می‌شود.»

در بخشی دیگر از این جلسه، نماینده‌ای از ایران در دفاع از وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: «ما به عنوان مسلمان اکراه در دین را جایز نمی دانیم. امام حسین حقوق بشر را در کربلا با آبرسانی به دشمنان معنا داد.»

نماینده زرتشتیان در مجلس نیز در دفاع از وضعیت اقلیت‌های دینی صحبت کرد: «افتخار ایرانیان به داشتن نژادهای گوناگون است. برنامه های آموزشی ما همه ادیان را شامل می‌شود.»

زنی به نام بهرخ روحانی، به عنوان نماینده ایران درباره وضعیت زنان سخن گفت. به گفته او، اکنون بیمه زنان روستایی در حال اجراست. او همچنین گفت نرخ نامزدی زنان برای نمایندگی مجلس هشت برابر شده و خشونت علیه زنان، آنگونه که در دیگر کشورها هست در ایران نیست.

او گفت: «به منظور فراهم آوردن آرامش زنان و بحث وظایف خانوادگی، لایحه تعدیل ساعات کار زنان در مجلس در حال تصویب است. ازدواج اجباری مجازات حبس دارد و باطل است.»

 توضیح دوباره لاریجانی درباره ریحانه جباری

محمدجواد لاریجانی معاون حقوق بشر قوه قضاییه ایران، در سخنان خود در اجلاس بررسی ادواری حقوق بشر در مقر حقوق بشر این سازمان در ژنو سوئیس، ضمن تلاش حکومت ایران برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران، سازمان ملل را به بررسی وضعیت حقوق بشر کشورها به دور از «سیاسی‌کاری» و «گزینش‌های ناشی از احتیاط» تشویق کرد.

بخش زیادی از سخنان لاریجانی درباره دلایل اعدام ریحانه جباری بود

لاریجانی همچنین وعده داد تا ایران همه پیشنهادهای کشورهای عضو سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور را بررسی و مورد توجه قرار دهد.

او بخش اصلی سخنان خود را به توضیح درباره چرایی اعدام ریحانه جباری اختصاص داد و گفت در تمام کارزارهای بین‌المللی در حمایت از ریحانه، بر اینکه مقتول مرتضی سربندی قصد تجاوز به وی را داشته تاکید شده بود و همین باعث شد تا فرزند مقتول علی‌رغم تلاش قوه قضائیه برای جلب رضایت، بر خواست قصاص پافشاری کنند. به گفته وی خانواده مرتضی سربندی این اتهام را نپذیرفته‌اند و بر این عقیده بوده‌اند که به نوعی در رسانه‌ها تحقیر شده‌اند.

معاون حقوق بشر قوه قضائیه ایران، خطاب به کشورهای عضو سازمان ملل درباره مجازات قصاص گفت: «قانون قصاص، یک نکته ظریف در قانون کشور ماست و کشورهای غربی باید به این نکته توجه کنند.»

لاریجانی در ادامه سخنان خود گفت: «کشورها در پیوند با اعدام ریحانه جباری فقط ما را محکوم کردند. آنها هیچ‌وقت نگفتند شما کجا اشتباه کردید. کجای کار نظام حقوقی ما اشتباه بوده است. اینکه فقط محکوم کنیم و انتقاد دقیق نکنیم سازنده نیست.»

این مقام مسئول همچنین ادامه داد این تصور که «همه چیزهای خوب در کشورهای غربی هست یک نکته محدودکننده است». به عقیده وی، همه کشورها شیوه‌های خوبی برای زندگی دارند و شیوه خوب زندگی تنها شیوه زندگی غربی نیست تا لازم باشد همه از آن تبعیت کنند.

وی یا اشاره به سندهای حقوق بشر در دهه‌های گذشته و ممنوعیت همجنسگرایی در غرب گفت: «چندین دهه قبل همجنسگرایی را در غرب ممنوع می‌دانستند و حتی آن را بیماری قلمداد می‌کردند. و حتی آمریکا ریاضیدانی را به دلیل همجنسگرایی محکوم کرد. ۵۰ سال پیش کسی نگفت همجنسگرایی مخالف اصول حقوق بشر است و حالا که همجنسگرایی در غرب مد شده است از تمام دولت‌ها می‌خواهند تا راه آنها را دنبال کنند. این خودمحوری است. در صورتی که همه باید بتوانیم در زمینه حقوق بشر فعالیت کنیم و در این زمینه جهان‌شمولی فرهنگی داشته باشیم.»

پیشنهادیی برای بهبود حقوق بشر در ایران

همه کشورهای عضو  سازمان ملل درباره بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران پیشنهاداتی دادند. ازجمله اسپانیا درباره اعدام کودکان و همجنسگرایان و همچنین لغو مجازات سنگسار پیشنهاد داد.

لاریجانی بار دیگر از انتخاب احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه برای حقوق بشر ایران انتقاد کرد.

سوئد گفت که وضعیت حقوق بشر همچنان در ایران بد است و این کشور باید در زمینه حقوق بهاییان، آزادی اینترنت، رفع سانسور مطبوعات و گسترش آزادی بیان تلاش کند. در مقابل تاجیکستان خواهان بهبود وضعیت زنان و بهتر شدن میزان حضور آنها در اجتماع شد.

بریتانیا بر حقوق زندانیان و حق آنان در داشتن وکیل تاکید کرد و با اشاره به افزایش نگران کننده اعدام‌ها و وضعیت زندان‌ها. اعترافات اجباری را از نمادهای شکنجه دانست.

آمریکا با اشاره به وضعیت جیسون رضاییان، عابدیان و دیگر روزنامه‌نگاران زندانی، خواهان رعایت آزادی بیان شد و از منع ورود احمد شهید به داخل ایران انتقاد کرد.

آرژانتین از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد و به وضعیت حقوق ‌ها دگرباشان جنسی و اقلیت‌های مذهبی اشاره کرد و خواستار بازنگری در این زمینه شد.

استرالیا خواهان توقف اعدام کودکان، آزادی بیان و تجمع و آزادی زندانیان سیاسی، رعایت حقوق بهاییان، کردها و دراویش شد.

بحرین نیز از وضعیت حقوق اقلیت‌ها در ایران انتقاد کرد.

کانادا اعدام کودکان زیر ۱۸ سال را زیر سئوال برد.

چک از ایران خواست آزادی مطبرعات را اجرا کند. آزادی در حق دسترسی آزاد به اینترنت، توقف اعدام دست کم برای افراد زیر ۱۸ سال، رعایت حقوق اقلیت‌های مذهبی ازجمله بهاییان از دیگرخواسته‌های این کشور بود

دانمارک خواهان توقف شکنجه، آزادی اقلیت‌های جنسی، آزادی اقلیت‌های مذهبی چون بهاییان و توقف برنامه های رسانه رسمی برای تخطئه اقلیت‌ها شد.

فنلاند با لحن تند از ایران خواست که اعدام را لغو کند. نماینده این کشور گفت که اعدام ریحانه جباری آنها  را ناراحت کرده است. این کشور خواستار مبارزه با خشونت خانگی و جنسی شد.

فرانسه اعلام کرد که کشورش نگران برخورد با اقلیت‌های مذهبی است و خواهان حق وکیل زندانیان، آزادی اینترنت و آزادی روزنامه نگاران شد.

در این میان تنها چین گفت که ایران کارهای مثبت و تاثیرگذاری در زمینه حقوق زنان و اقلیت‌ها داشته و ما می دانیم که تحریم‌های بین المللی برای این کشور مشکل درست کرده است.

لارم به یادآوری است که پیشنهادهای ارائه شده در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هیچ کشوری را مجبور به اجرا نمی‌کند. در حقیقت یک کشور می‌تواند تمام پیشنهادات را رد و قبول نکند و این پیشنهادها ضمانت اجرایی ندارند. 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    دومین سالگرد قتل ستار: (شکنجه گر: من کشتم) فیلم محمد نوری زاد نهم آبان نود و سه - تهران دیروز دومین سالگرد شهادت ستار بهشتی بود. در خانه و بر مزار ستار حاضر شدیم و در لمس این سوز بزرگ شرکت جستیم. هم در خانه و هم بر مزار ستار، عزیزانی چون سحر بهشتی (خواهر ستار) - مادرِ شیر اوژنش - خانم نرگس محمدی - خانم گیتی پورفاضل - دکتر محمد ملکی - دکتر باد کوبه ای - مادر سعید زینالی - خانم نسرین ستوده - یک شاعر و سخنور شازندی - و خود من، سخن گفتیم. از سخنرانی همه ی این عزیزان تصویر گرفتم یا گوشی ام را به دوستی دادم تا تصویر بگیرد. اما از سخنان خود بر مزار ستار - که آتشین بود و رو به مأموران اطلاعاتِ حاضر در مراسم - تصویری ندارم. اگر فرصتی و فراغتی نصیب آید، من یک به یک سخنان این شوریده حالان را برای شما آماده و منتشر می کنم. در گام نخست، به سخنان شورانگیز و درست و حماسیِ بانو نرگس محمدی دل بسپارید. با خود قرار داشتم از رباط کریم که باز آمدم، شبانه خود را به شیراز برسانم و در کنار مزار کوروش بزرگ ابراز ارادت کنم و تولدش را پاس بدارم که دیدم جسم نحیفم نمی کشد. رو به شیراز ایستادم و به کوروش بزرگ و به همه ی خوبان شیرازی سلام گفتم. سخنان نرگس محمدی: شکنجه‌گر ستار در حضور مادر ستار و خانم پورفاضل، وکیل ستار و قاضی پرونده خود اعتراف کرد که ستار را زیر شکنجه کشتم. ستار می‌خندید و من او را می‌زدم. آنقدر زدم که ستار زیر دست من از بین رفت. این را باید در تاریخ نوشت. در دادگاهی که سکنجه‌گر اعتراف می‌کند آنقدر زدم تا زر دست من مرد. آیا تاکنون پرونده‌ای با این صراحت برای اعمال جنایت دیده‌اید؟.