ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فدراسیون فوتبال ایران با صدا و سيما به توافق رسید

سرانجام فدراسیون فوتبال ایران با تلویزیون بر سر حق پخش مسابقات ليگ برتر به توافق رسید؛ چالشی که بیش از هر چیز مشکل دولتی بودن این نهادها را در ایران آشکار کرد.

مهدی تاج، رئيس سازمان ليگ فوتبال ايران اعلام کرد که با مسئولان صدا و سیما به توافق رسيده‌اند و از هفته چهاردهم بازی‌های ليگ برتر فوتبال از تلویزیون پخش می‌شود.

«صدا و سيما به‌عنوان رسانه‌ای بی‌رقيب در ایران ساليانه بين ۲۵۰ تا ۴۰۰ ميليارد تومان از پخش تلويزيونی ليگ برتر فوتبال درآمد دارد»

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی تاج گفت: «بعد از چند نشست سرانجام مديران فدراسيون فوتبال و صدا و سيما به توافق رسيدند و قرار شد با افزايش ۳۰ درصدی رقم قرارداد سال گذشته، بازی‌های ليگ برتر چهاردهم فوتبال از اين هفته مجددا پخش مستقيم شود.»

براساس توافق فدراسیون فوتبال ایران با صدا و سيما، رقم قبلی توافق طرفين که ۲۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان بود، به ۲۹ ميليارد و ۲۵۰ ميليون تومان افزايش پيدا کرده است.

موضوع حق پخش بازی‌های فوتبال در روزهای گذشته یکی از خبرسازترين موضوعات ورزشی در ایران بود و صدا و سيما و فدراسيون فوتبال همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کردند.

فدراسيون فوتبال چندی پيش هم‌زمان با هفته دوازدهم ليگ برتر و مرحله يک شانزدهم نهايی مسابقات جام حذفی فوتبال، به دليل آن‌چه پرداخت نشدن واقعی حق پخش بازی‌های فوتبال از صدا و سيما به فدراسيون اعلام شد، مانع ورود دوربين‌های صدا و سيما به ورزشگاه‌های محل برگزاری مسابقات شد.

علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال ایران اواخر مهرماه سال جاری در نامه‌ای به مهدی تاج نوشت: «حق پخش تلویزیونی به‌عنوان اساسی‌ترین منبع درآمد باشگاه‌ها به حساب می‌رود و با توجه به تأکیدهای کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر الزام فدراسیون‌های عضو و باشگاه‌های حرفه‌ای به دریافت این حقوق و تحقق نیافتن آن تا این لحظه»، از هفته جاری مسابقات لیگ برتر فوتبال، ورود هرگونه دوربین و تجهیزات صدا و سیما برای ضبط و پخش مستقیم و غیرمسقیم مسابقات فوتبال، تهیه گزارش و خبر از روند برگزاری مسابقات جلوگیری خواهد شد.

این در حالی بود که حسن تقدس‌نژاد، معاون مالی و اداری سازمان صدا و سیما درباره مبلغ خرید حق پخش مسابقات فوتبال گفته بود: «سال گذشته ۱۷ و نیم میلیارد دادیم، امسال هم ۲۲ میلیارد می‌دهیم و در همین حد، بیشتر نمی‌دهیم.»

این اختلافات چنان ادامه یافت که موضوع به هيأت دولت نیز کشیده شد.

درآمدهای هنگفت تلویزیون دولتی از پخش مسابقات فوتبال

بر اساس برآوردهای تقريبی فدراسيون فوتبال و همراهانش، صدا و سيما به‌عنوان رسانه‌ای بی‌رقيب در ایران ساليانه بين ۲۵۰ تا ۴۰۰ ميليارد تومان از پخش تلويزيونی ليگ برتر فوتبال درآمد دارد اما تنها حاضر است که ۲۲ ميليارد تومان برای يک فصل مسابقات، به فدراسيون فوتبال و باشگاه‌های ليگ برتری پرداخت کند.

پخش تمام مسابقات دو تيم پرسپولیس و استقلال برای صدا و سيما، سالانه درآمدی در حدود ۸۰ ميليارد تومان دارد

بر اساس تعرفه‌ها، صدا و سيما برای هر ثانيه پخش آگهی بازرگانی در شرايط مختلف رقمی بين دو تا ۸۸۵ هزار تومان در ثانيه پول دريافت می‌کند. اين تعرفه برای مسابقات فوتبال نيز متغير است. به‌طور معمول برای بازی‌های معمولی ليگ برتر فوتبال که يک طرف آن دو تیم فوتبال استقلال يا پرسپوليس باشد، هر ثانيه تبليغ، رقمی در حدود ۵۸۵ هزار تومان است. با توجه به اين‌که استقلال و پرسپوليس دو تيم پرطرفدار ایران محسوب می‌شوند و در سال حدود ۷۰ بازی در ليگ و جام حذفی انجام می‌دهند، پخش تمام مسابقات اين دو تيم برای صدا و سيما، سالانه درآمدی در حدود ۸۰ ميليارد تومان دارد.

اين مبلغ درآمد تنها مختص ۷۰ بازی از ۵۱۲ بازی ليگ است که به‌طور معمول از شبکه سه پخش می‌شود و بقيه مسابقات نيز از کانال‌های ورزش، شبکه‌های استانی و شبکه جهانی جام جم پخش می‌شود.

مشکل عدم توافق؛ دولتی بودن رسانه و فوتبال

دست‌اندرکاران فوتبال ایران در این ماجرا به‌طور عمومی از فدراسیون دفاع کردند و با تصمیم جلوگیری از پخش مسابقات موافق بودند.

بسياری از منتقدان نیز نبود تلويزيون خصوصی در ایران و انحصاری بودن حق پخش مسابقات فوتبال در دست صدا و سيما را يکی از دلايلی می‌دانند که موجب شده مسئولان رسانه دولتی از اين حق «سوء‌استفاده» کنند.

با این حال مسئولان صدا و سیمای دولتی معتقد بودند که روی تمامی درآمدهای ناشی از ليگ و جام حذفی برنامه‌ريزی کرده‌اند و نمی‌توانند مبلغی بيشتر از ۲۲ ميليارد تومان در يک فصل به فدراسيون فوتبال پرداخت کنند و اضافه پرداخت به فدراسيون بايد در بودجه سالانه صدا و سيما قید شود.

همچنین صدا و سیما معتقد است که بودجه باشگاه‌های ایران از طرف دولت تأمين می‌شود و این رسانه نمی‌تواند از بودجه خود مبلغی اضافه بر سازمان برای پخش بازی‌های فوتبال ليگ برتر پرداخت کند.

بدین ترتیب دولتی بودن صدا و سیما و باشگاه‌های فوتبال ایران به یکی از معضلات دو طرفه این مناقشه تبدیل شده بود که چگونگی حل آن نیز به دولت کشیده شد.

در سال‌های گذشته از تعداد تماشاگران فوتبال در ورزشگاه‌های ایران روز به روز کاسته شده است و بسياری از آن‌ها بازی‌های تيم محبوب‌شان را از کانال‌های مختلف تلويزيونی دنبال می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    ۲۹ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان فقط هزینه های دو تا و نیم باشگاه دولتی را تامین میکند؟!