ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر مقام وزارت ارشاد به آمریکا جنجال به‌پا کرد

اعتراض‌های‌ تند رسانه‌های مخالف دولت به سفر علی مرادخانی، معاون هنری وزير ارشاد و گروه همراهش به آمریکا واکنش وزارت ارشاد را برانگیخت.

سفر علی مرادخانی، معاون هنری وزير ارشاد و گروهی از مسئولان اين معاونت به آمریکا، اعتراض‌های‌ رسانه‌های مخالف دولت را برانگیخت طوری که وزارت ارشاد مجبور به پاسخگویی شد.

فارس: اين‌که علی مرادخانی در آمريکا چه مأموريت و برنامه‌ای داشته و در پشت درهای بسته مذاکرات وی و گرگ سوليوان چه گذشته، سئوالاتی است که بايد به دنبال پاسخ به آن بود.

از دو روز پیش رسانه‌های مخالف دولت به‌نقل از سایت محافظه‌کار «واشنگتن فيری‌بيکن» که به انتشار مطالب دست‌راستی تند در آمریکا مشهور است، از سفر علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به نشستی در پيتسبورگ نوشتند و از آن‌چه سکوت خبری در این‌باره و دیدار پشت درهای بسته نامیدند، به‌شدت انتقاد کردند.

بر اساس گزارش «واشنگتن فيری‌بيکن»، این سفر ظاهرا روز سه‌شنبه ۲۸ اکتبر / ۶ آبان‌ماه جاری صورت گرفته و در آن حسين موسويان، عضو پيشين هيأت مذاکره‌کننده اتمی ایران؛ فرزين پيروزپی، يک مقام وزارت ارشاد؛ علی ترابی، رئيس جشنواره موسيقی فجر و مدیرعامل انجمن موسیقی ایران؛ و مهدی فريدزاده، از مسئولان وزارت ارشاد، علی مرادخانی را همراهی می‌کردند.

بنا به این گزارش آن‌ها برای شرکت در کنفرانس «رشد تجارت بين آمريکا و خاورميانه» به پيتسبورگ رفته بودند و با گرگ ساليوان، هماهنگ‌کننده و مشاور ارشد ارتباطات استراتژيک حوزه ايران وزارت خارجه آمريکا در هتل «فرمونت» ديدار و گفت‌وگو نیز کرده‌اند.

خبرگزاری فارس نوشت مقاماتی در وزارت ارشاد گفته‌اند که دليل حضور علی مرادخانی شرکت در اين کنفرانس و دعوت از ارکستر سمفونی پيتسبورگ بوده است اما «مسئولان اين کنفرانس هرگونه ديدار فرهنگی مسئولان ايرانی با افرادی از ارکستر سمفونی پيتسبورگ را رد می‌کنند».

وزارت امور خارجه آمريکا نیز گفته است نقشی در سازمان‌دهی اين سفر به جز فراهم کردن ويزاها برای اين هيأت نداشته است.

«سفری خاموش برای لغو تحريم‌های ايران»

«فارس» درباره این سفر نوشت: «‌اين‌که چرا اين سفر در سکوت خبری صورت گرفته و حضور حسين موسويان مذاکره‌کننده اسبق هسته‌ای ايران در دوران رياست حسن روحانی بر تيم مذاکرات هسته‌ای در اين کنفرانس به چه دليل بوده است؟... اين‌که مرادخانی در جريان حضور خود در آمريکا چه مأموريت و برنامه‌ای داشته و در پشت درهای بسته مذاکرات وی و گرگ سوليوان چه گذشته، سئوالاتی است که بايد به دنبال پاسخ به آن بود.»

ماجرای سفر هیأت نمایندگی وزارت ارشاد به آمریکا نشان می‌دهد که روابط ایران و آمریکا همچنان یکی از موارد حساسیت برانگیز در میان محافل حکومتی ایران و آمریکاست.

خبرگزاری مهر نیز نوشت: «جای سئوال دارد که اين سفر در شرايط فعلی چه ضرورتی داشت، چه بخش از مسايل و مشکلات فرهنگی کشورمان در اين سفر حل و فصل می‌شود، در اولويت‌های فرهنگی کشور و همچنين ديپلماسی خارجی ايران اين سفر چه جايگاه و اهميتی داشت، آيا اين سفر برای ايجاد پوششی فرهنگی برای يک فعاليت سياسی بوده است و سئوال مهم‌تر اين‌که چرا اين سفر بايد در سکوت خبری انجام گيرد در حالی‌که برای طرف آمريکايی اطلاع‌رسانی آن به‌عنوان يک برگ برنده و به‌منظور ايجاد چالش برای کشورمان استفاده شده است.»

پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان این‌که علی ترابی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران «چه قبل از سفر و چه در حین سفر» هیچ‌گونه تماس و یا اطلاعی درباره این سفر به وی نداده، گفت: «آقای ترابی بعد از بازگشت از این سفر باید به اعضای هیأت مدیره انجمن موسیقی پیرامون این سفر بی‌اطلاع توضیحات قانع‌کننده‌ای بدهند که ما هم بدانیم که چرا بدون اطلاع مدیریت دفتر موسیقی به‌عنوان نهاد بالادستی انجمن موسیقی این سفر را انجام داده‌اند.»

خبرگزاری تسنیم، تلویزیون ایران و روزنامه کیهان نیز انتشار این‌گونه خبرها را ادامه دادند و به‌نقل از «واشنگتن فيری‌بيکن»، نشست پيتسبورگ را تلاشی از سوی حسین موسويان برای ايجاد يک گروه فشار برای لغو تحريم‌های ايران دانستند.

حسین موسویان: من در نشست پیتسبورگ نبودم

در همین حال حسین موسویان که اکنون در آمریکا به‌سر می‌برد در واکنش به انتشار چنین خبرهایی به سایت خبرآنلاین گفت: «من عضو هیأت مذکور نبودم. در اجلاس پیتسبورگ دعوت داشتم اما شرکت نکردم به این دلیل که هم‌زمان در واشنگتن در اجلاس سالیانه آمریکا و اعراب سخنرانی داشتم. اجلاسی که محور بحث آن روابط اعراب- ايران بود.»

موسویان افزود: «آن‌گونه که رسانه آمریکایی مدعی شده، من هیچ دخالتی در تنظیم سفر نداشتم. همه زحمات این سفر به دوش آقای فریدزاده بود، چون سفر هم غیررسمی و هم برای گشایش روابط مردمی و فرهنگی بود.»

حسین موسویان: من عضو هیأت مذکور نبودم و هیچ دخالتی در تنظیم سفر نداشتم.

به‌گفته موسویان «موافقت دولت آمریکا با این سفر و حضور در کنفرانس‌ها و رایزنی‌ها به معنی این است که دولت آمریکا به تدریج موانع بر سر راه روابط مردم با مردم ایران و آمریکا را برمی‌دارد».

وزارت ارشاد: با هیچ مقام آمریکایی مذاکره نشده

در پی انتشار این خبرها و انتقادها روز دوشنبه ۱۲ آبان‌ماه معاونت هنری وزارت ارشاد بیانیه‌ای در توضیح این سفر منتشر کرد.

در این بیانیه از انتقادهای منتشرشده به‌عنوان «حاشيه‌سازی‌های غيرمستند برخی رسانه‌ها و تلاش برای رنگ و بوی سياسی بخشيدن به اين سفر» نام برده شده و گفته شده است که نشست تجاری پيتسبورگ همه ساله با شرکت شخصيت‌ها و نهاد‌هايی از منطقه خاورميانه، به‌جز اسرائیل برگزار می‌شود و امسال برای اولين بار از مقامات فرهنگی ايران دعوت شده بود.

معاونت هنری وزارت ارشاد در پاسخ خود نوشته است: «گروه ضد ايرانی و مخالف در آمريکا پس از حضور موفق هيأت ايرانی اقدام به تهيه گزارش مغرضانه و تحريف شده از روند سمينار نمودند از جمله وزارت خارجه آمريکا را متهم به مشارکت و مساعدت در حضور هيأت ايرانی نمودند که وزارت خارجه آمريکا هرگونه مشارکت در اين سمينار را طی بيانيه‌ای تکذيب و اعلام کرد که اين برنامه توسط بخش خصوصی برگزار گرديده و به هيچ وجه دولتی نبوده است.»

وزارت ارشاد همچنین افزوده است که دعوت از ارکستر سمفونيک پيتسبورگ در سال گذشته و در پی حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در نيويورک صورت گرفت اما پس از مذاکره با دبير جشنواره موسيقی فجر به علت «کمبود وقت»، حضور اين گروه در جشنواره فجر سال جاری منتفی گرديد.

در بند دیگری از این بیانیه آمده است: «‌هيأت ايرانی به هيچ عنوان ملاقات يا گفت‌وگويی رسمی يا غيررسمی با مقامات آمريکايی نداشته است.»

ماجرای سفر هیأت نمایندگی وزارت ارشاد به آمریکا نشان می‌دهد که روابط ایران و آمریکا یکی از مواردی است که همچنان در میان محافل حکومتی ایران و آمریکا حساسیت‌های گسترده‌ای را برمی‌انگیزد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.