ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مکزیک: بازداشت شهردار ایگوالا در پیوند با ناپدید شدن ۴۳ دانشجو

کمیسیون امنیت ملی مکزیک اعلام کرد که پلیس فدرال این کشور خوزه لوئیس آبارکا، شهردار ایگوالا، شهری که ۴۳ دانشجو در آن ناپدید شدند را به‌همراه همسرش بازداشت کرد.

خوزه لوئیس آبارکا، شهردار ایگوالا در مکزیک، به‌همراه همسرش بازداشت شد. آن‌ها متهم به سرکوب حرکت اعتراضی دانشجویان در روز ۲۶ سپتامبر شده‌اند. در جریان این حرکت اعتراضی بود که شش دانشجو کشته، ۲۵ نفر زخمی و ۴۳ دانشجو ناپدید شدند.

۴۳ دانشجو در روز ۲۶ سپتامبر هنگام سرکوب حرکت اعتراضی دانشجویان ناپدید شدند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مکزیک به‌ خبرگزاری فرانسه گفت: «آبارکا و همسرش توسط افراد پلیس فدرال در شهر مکزیکو بازداشت شدند.»

وی افزود: «این عملیات بدون خشونت انجام شد و بازداشت‌شدگان در اختیار مقامات قضایی جرایم سازمان‌یافته قرار گرفتند.»

خوزه لوئیس آبارکا و همسرش ماریا دُ لُس آنخلس پینه‌دا در پی رویدادهای ایگوالا گریخته بودند و از آن زمان تحت تعقیب قرار داشتند. مقامات فدرال حکم بازداشت آن‌ها را ۲۲ اکتبر صادر کرده بودند.

ایگولا در ۲۰۰ کیلومتری جنوب مکزیکو و در ایالت گوئررو قرار دارد. پیش از این، آنخل آگیره، فرماندار ایالت گوئررو نیز در پیوند با ناپدید شدن ۴۳ دانشجو استعفا داده بود.

گفته می‌شود شهردار ایگوالا در روز ۲۶ سپتامبر به پلیس دستور داده بود تا برای جلوگیری از اختلال در برنامه‌ای به میزبانی همسرش، از تجمع اعتراضی دانشجویان جلوگیری شود.

دانشجویان با اتوبوس عازم تظاهراتی در اعتراض به وضعیت معلمان در روستاها بودند اما پلیس و اعضای گروه جنایی «گوئرروس اونیدوس» در راه به روی آن‌ها آتش گشودند و پس از درگیری ۴۳ دانشجو ناپدید شدند.

از روز ناپدید شدن دانشجویان چندین تظاهرات اعتراضی در مکزیک برگزار شده است.

دادستان کل مکزیک گفته بود که همسر شهردار با یک باند محلی مواد مخدر ارتباط داشته است.

به‌گفته چند تن از ۵۶ نفری که از میان نیروهای پلیس، مقامات و جنایتکاران مشکوک بازداشت شده‌اند، ۴۳ دانشجوی ناپدیدشده، کشته و دفن شده‌اند. اما به‌رغم عملیات جست‌وجوی گسترده در ایالت گوئررو، اثری از این جوانان یافت نشد. در جریان عملیات جست‌وجو چندین گور بی‌نام و نشان با دست‌کم ۳۸ جسد ناشناس کشف شد.

مقامات قضائی آبارکا و پینه‌دا را متهم می‌کنند که در سازماندهی سرکوب دانشجویان از چندین قاچاقچی مواد مخدر استفاده کرده‌اند.

همکاری و تبانی مقامات دولتی محلی، پلیس و جنایتکاران در این ماجرا خشم مردم مکزیک را برانگیخت. خانواده‌های دانشجویان ناپدیدشده نیز خشم خود را از مقامات محلی و فدرال به‌دلیل بی‌نتیجه بودن جست‌وجوها ابراز کرده‌اند. آن‌ها هفته گذشته به‌مدت پنج ساعت با انریکه پنیا نیتو، رئیس‌جمهور مکزیک ملاقات کردند.

در این مدت چندین تظاهرات اعتراضی در مکزیک برگزار شد که برخی به خشونت نیز کشیده شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.